Język:
EN
| Data publikacji:
29-06-2020
|
Abstrakt
| s. 1-5
The theme and the priorities of the International Journal of Research in E-learning (IJREL) reflect the conceptual principles underlying the modernization of education and the reform of the educational systems in European countries, as well as national development strategies for the 21st century.
Język:
EN
| Data publikacji:
29-06-2020
|
Abstrakt
| s. 1-19
Celem artykułu jest omówienie aktualnych trendów i badań w dziedzinie kształcenia na odległość (DL). Artykuł składa się z następujących części: (1) definicje i cechy DL; (2) współczesne kierunki badań w dziedzinie DL, w tym między innymi: mierzenie odległości transakcyjnej w internetowych środowiskach nauczania, uczenie się oparte na problemach (PBL) w DL, opracowywanie treści edukacyjnych i zadania dla MOOC, efekty wydajności kursów online, postrzeganie miar oceny nauczania przez uczniów (SET), nowe technologie dla DL, stosowanie metapoznawczego i afektywnego modelu samoregulowanego uczenia się (MASRL), kwestionariusz konstruktywistycznego uczenia się (CLHES) jako metoda badań konstruktywistycznego środowiska uczenia się w szkolnictwie wyższym, teoria odległości transakcyjnej (TD) w kulturze DL społeczności internetowej; (3) podsumowanie i wnioski ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania metod DL w szkolnictwie wyższym. Metoda badawcza: badanie literatury zarejestrowanej w bazach danych ERIC, LISA, LISTA.
Język:
EN
| Data publikacji:
29-06-2020
|
Abstrakt
| s. 1-20
W artykule uzasadniono celowość wykorzystania nagrań lekcji i/lub ich fragmentów w procesie kształtowania kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli. Utworzono bibliotekę wideo, która zawiera filmy prezentujące lekcje matematyki w szkole podstawowej oraz filmy instruktażowe dotyczące rozwiązywania określonych rodzajów zadań przez uczniów, a także komentarze metodyczne i merytoryczne, ułożone według klas i tematów. Opracowano strategię wykorzystania biblioteki wideo dla nauczycieli nauczania matematyki w szkole podstawowej oraz program szkolenia nauczycieli w zakresie edukacji matematyki w szkole podstawowej. Skuteczność wykorzystania biblioteki wideo jako środka do studiowania kursu „Metody nauczania matematyki w szkole podstawowej” została potwierdzona eksperymentalnie poprzez trzy uniwersytety w Ukrainie, które włączyły ten kurs do programu studiów.
Język:
EN
| Data publikacji:
29-06-2020
|
Abstrakt
| s. 1-18
W artykule przedstawiono wyniki badań na temat motywów, dla których studenci zdecydowali się studiować na studiach niestacjonarnych na odległość w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. Badania przeprowadzono metodą wywiadu półustrukturyzowanego. Grupą badawczą byli studenci pierwszego roku studiów magisterskich na kierunku pedagogika. Badania przeprowadzono w latach 2016‒2019. Grupa badawcza składała się z 20 studentów w wieku od 38 do 45 lat, którzy mieli obowiązki zawodowe i rodzinne. Ponadto respondenci już wcześniej studiowali na studiach stacjonarnych oraz zaocznych. Wyniki badań pokazują, że główną motywacją respondentów do studiów był awans zawodowy czy zmiana pracy. Respondenci starali się również zwiększyć swoje kompetencje zawodowe, dlatego samorozwój był dla nich ważny. Respondenci odczuwali potrzebę kształcenia się i zdobywania wiedzy, możliwej do zastosowania w praktyce. Respondenci podkreślali także motywację pochodzącą od otoczenia, rodziny i krewnych mobilizujących ich do rozpoczęcia nauki, zachęcających do podjęcia studiów, wspierających w pokonywaniu przeszkód, rozwiązywaniu problemów i w godzeniu obowiązków rodzinnych, zawodowych i studenckich.
Język:
EN
| Data publikacji:
29-06-2020
|
Abstrakt
| s. 1-15
Obecny etap rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych stwarza możliwość doskonalenia narzędzi dydaktycznych, umiejętności i badania efektów uczenia się. Artykuł omawia szerokie perspektywy edukacyjne, jakie daje wykorzystanie blogów podróżniczych podczas lekcji języka angielskiego jako drugiego (nieojczystego) (ESL). Autorki dokonują krótkiego przeglądu teoretycznego badań nad blogosferą podróżniczą i przedstawiają klasyfikację blogów podróżniczych według rodzaju komunikacji między nadawcą a odbiorcą. Na tym materiale tekstowym artykuł rozważa tak znaczące cechy blogów podróżniczych, jak: słownictwo tematyczne, strategie prezentacji informacji kulturowych i językowa kreatywność, które mogą być interesujące dla uczniów realizujących poziom B2 lub wyższy. Autorki przedstawiają również kilka propozycji pracy indywidualnej uczniów z opowieściami podróżniczymi podczas lekcji. Proponowane formy pracy obejmują: ćwiczenia lingwistyczne (gry słowne, ironia, tworzenie słów), prezentację innej kultury za pomocą języka angielskiego, pracę projektową (dla zainteresowanych), napisanie własnego tekstu blogowego lub stworzenie broszury papierowej zawierającej relację podróżniczą z danego kraju.
Język:
EN
| Data publikacji:
29-06-2020
|
Abstrakt
| s. 1-17
Artykuł poświęcony jest wykorzystaniu metody odwróconej klasy (flipped classroom) w poprawie jakości kształcenia studentów kierunków informatycznych. W pracy przedstawiono zalety i wady uczenia się metodą odwróconą, opisano także przeszkody w jej wprowadzeniu. Pokazano modyfikację funkcji edukacyjnych, ról, działań i wzajemnych powiązań uczestników podczas realizacji uczenia się metodą odwróconą. Algorytm implementacji uczenia odwróconego jest proponowany dla dyscypliny uniwersyteckiej. Podano jednolity program dla kursu odwróconego, który obejmuje część stacjonarną (twarzą w twarz) i część on-line. Opisano formularze i wymagania dotyczące treści elektronicznych. Omówiono również technologie wdrażania metody uczenia się przez Internet. Zaproponowane innowacyjne technologie edukacyjne mogą być przydatne w realizacji tematów z zakresu IT, a także do tworzenia umiejętności zawodowych uczniów. Proponowane rozwiązania zostały ujednolicone, dlatego można je wykorzystać na ukraińskich uniwersytetach.
Mihail Petrov
,
Vladimir Valkanov
,
Asya Stoyanova-Doycheva
Język:
EN
| Data publikacji:
29-06-2020
|
Abstrakt
| s. 1-20
Nowoczesne metody nauczania obejmują zarówno tradycyjnie ustalone podejście do klasy, jak i całkowicie wirtualne podejście mające na celu uczenie się z dowolnego miejsca na świecie w dowolnym momencie. Społeczeństwo stale obserwuje coraz bardziej popularne platformy, takie jak: Coursera, Udacity, Udemy, a nawet YouTube, które są agregatorami nowej wiedzy.
Problemem, który nie został rozwiązany, jest jednak to, w jakim stopniu uczenie się jest skuteczne w obrębie nie tylko danego kursu, ale także w ramach kilku powiązanych ze sobą kursów. W artykule opisano model koncepcyjny, służący do analizy zachowania inteligentnych agentów, którzy zdobywają wiedzę za pomocą narzędzi wirtualnych w celu wsparcia procesu edukacyjnego. Opisano także sposoby analizy zachowania danych agentów.
W artykule przedstawiono koncepcję środowiska w analizie zachowań agentów UniPlayground, a także różne obszary wiedzy korzystające z tego środowiska.
Język:
EN
| Data publikacji:
29-06-2020
|
Abstrakt
| s. 1-18
W artykule dokonano analizy różnych aspektów zastosowania robotyki w edukacji oraz przedstawiono poziom przygotowania i motywacji dzieci i uczniów. Autorzy przeprowadzili kompleksowy przegląd publikacji naukowych dotyczących technologicznych, dydaktycznych, metodologicznych i ludzkich aspektów wykorzystania robotyki w edukacji. W artykule przedstawiono raport z badania opinii uczniów na temat robotyki w edukacji. Badanie przeprowadzono podczas trzeciego Śląskiego Festiwalu Nauki, dlatego artykuł opisuje również stoisko festiwalowe prezentujące „Innowacyjne technologie i metody cyfrowe w edukacji i biznesie” oraz roboty Photon.
Język:
EN
| Data publikacji:
29-06-2020
|
Abstrakt
| s. 1-13
W publikacji przedstawiono cechy i zastosowania technologii rzeczywistości hybrydowej oraz Internetu Wszechrzeczy. Przeanalizowano tezę, że takie zestawienie stanowi korzystne środowisko do rozprzestrzeniania wiedzy poprzez koncepcję interakcji obiektów postulowanego środowiska z teoretycznym modelem obiektów wiedzy. Przedstawiono wstępną wersję metody potencjalnego systemu informatycznego. Metoda ta w postaci formuły matematycznej umożliwia wartościowanie obiektów w postulowanej przestrzeni. Przedstawiono przypadek wdrożenia zbliżonego środowiska w praktyce serwisowej zaawansowanych urządzeń przemysłowych. Wyniki analiz wskazują na wysoki potencjał postulowanego rozwiązania, które wymaga dalszego uściślania i badań. Jednocześnie praktyka przypadku wdrożenia wskazuje na zagrożenia technologiczne i organizacyjne, które należy neutralizować, aby zapewnić wysokie prawdopodobieństwo sukcesu przedsięwzięcia.
Małgorzata Bartoszewicz
,
Hanna Gulińska
,
Mariia Gaidova
Język:
EN
| Data publikacji:
29-06-2020
|
Abstrakt
| s. 1-12
Celem artykułu jest porównanie nauczania chemii w Polsce i na Ukrainie na poziomie szkoły podstawowej poprzez omówienie możliwości wspomagania kształcenia z wykorzystywaniem metody odwróconej klasy (nauczania wyprzedzającego) oraz ICT w tym darmowej platformy Google w edukacji chemicznej. Niniejszy artykuł analizuje niektóre wyniki testów i ankiet przeprowadzone wśród uczniów szkoły polskiej i ukraińskiej w roku szkolnym 2018/2019 wskazując motywacje uczniów dotyczące wspomagania nauczania ICT.
Język:
EN
| Data publikacji:
29-06-2020
|
Abstrakt
| s. 1-8
The Silesian Science Festival is an annual event organised by the University of Silesia in Katowice in cooperation with the Silesian University of Technology, Medical University of Silesia, the Jan Długosz University in Częstochowa, Academy of Fine Arts in Katowice, and The Jerzy Kukuczka Academy of Physical Education in Katowice. At the festival, specialists from almost all scientific/academic fields meet in one place.
Język:
EN
| Data publikacji:
29-06-2020
|
Abstrakt
| s. 1-4
One of the most important events in Poland in this field is the annual Virtual University Conference: Model, Tools, Practice. The symposium has a rich, 19-yearold tradition. Every year, the conference is alternately organised by Warsaw higher education institutions: Polish-Japanese Academy of Information Technology, Warsaw University of Life Sciences, University of Warsaw, and Warsaw University of Technology.