ETYKA PUBLIKACYJNA

Zasady etyczne „Postscriptum Polonistycznego”:

„Postscriptum Polonistyczne” przestrzega zasad etycznych i dobrych praktyk określonych w Kodeksie postępowania i zasadach najlepszych praktyk dla redaktorów czasopism [Code of Conduct and Best-Practice Guidelines for Journal Editors], opublikowanym przez Committee on Publication Ethics. Szczegółowe zasady postępowania przedstawiają diagramy COPE.

Odpowiedzialność Redaktora 

Redaktor odpowiada za decyzje dotyczące wyboru artykułów do publikacji spośród tekstów nadesłanych do czasopisma.
Dokonując wyboru, Redaktor nie może kierować się względami rasy, płci, orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego, obywatelstwa, czy też filozofii politycznej Autora.
Jedynymi kryteriami wyboru tekstów do publikacji będą:
– wartość nadesłanego tekstu dla rozwoju dziedziny i jego zgodność z zakresem tematycznym czasopisma
– oryginalność nadesłanego tekstu
– walory językowe nadesłanego tekstu
– klarowność wywodu
– zgodność ze wszystkimi przepisami prawa dotyczącymi zniesławienia, naruszenia prawa autorskiego oraz popełnienia plagiatu.

W przypadku, gdy redaktor numeru czasopisma jest jednocześnie autorem artykułu
publikowanego w tym samym numerze, opiekę nad zgłaszanym tekstem przejmuje inny redaktor
aktualnego numeru czasopisma.

Polityka prywatności

Do chwili przyjęcia artykułu do publikacji, Redaktor ani żaden z członków zespołu redakcyjnego nie ujawni żadnych informacji dotyczących nadesłanego tekstu osobom trzecim za wyjątkiem:

Autora/Współautora tekstu
Recenzentów
Członków zespołu redakcyjnego
Wydawcy
Redaktorów wydawniczych, korektorów, operatorów składu komputerowego, biorących udział w przygotowaniu numeru do publikacji.

Naruszenie zasady poufności i konflikt interesów

Niepublikowany, oryginalny materiał badawczy nadesłany do Redakcji nie będzie nigdy wykorzystywany przez Redaktora lub inną osobę mającą do tego materiału dostęp przed jego publikacją (lista osób przedstawiona jest w dziale „Polityka prywatności” niniejszego dokumentu) dla własnych celów badawczych bez wyraźnej pisemnej zgody Autora.

Plagiat, ghostwriting oraz guest authorship.
Redakcja dokłada wszelkich starań, aby zapobiegać zjawiskom typu plagiat, ghostwriting
oraz guest authorship.

Ostateczną decyzję w sprawie skierowania do recenzji lub odrzucenia artykułu podejmuje
redaktor naczelny po konsultacji z redaktorem numeru i/lub pozostałymi członkami redakcji.

Obowiązki Recenzenta

1. Recenzent dostarczy Redakcji informacji, na podstawie których możliwe będzie podjęcie świadomej decyzji o przyjęciu nadesłanego materiału do publikacji.
2. Recenzent dostarczy Autorowi istotnych informacji, które umożliwią mu wprowadzenie do tekstu niezbędnych poprawek, co pozwoli twórcy artykułu spełnić najwyższe standardy jakości naukowego wywodu lub ułatwi mu tworzenie tekstów akademickich w przyszłości.
3. Recenzent dostarczy recenzję terminowo lub poinformuje Redakcję o okolicznościach uniemożliwiających dotrzymanie terminu złożenia recenzji.
4. Oceniając nadesłany tekst, Recenzent będzie kierował się zasadą bezstronności.
5. Recenzent będzie formułował swoje uwagi w sposób klarowny i jednoznaczny.
6. Recenzent nigdy nie będzie stosował argumentacji ad-hominem.
7. Recenzent nie będzie wykorzystywał recenzji w celu umocnienia swego własnego statusu akademickiego lub pozycji zawodowej.
8. Recenzent ujawni Redakcji wystąpienie konfliktu interesów. Recenzent odmówi oceniania nadesłanego tekstu w przypadku wystąpienia dowolnego konfliktu interesów i poinformuje o tym fakcie Redakcję.
9. Recenzent będzie traktował otrzymane dokumenty jako poufne.
10. Recenzent ma obowiązek wskazać braki w dokumentacji źródeł w tekście lub potencjalny plagiat, o których wystąpieniu poinformuje niezwłocznie Redakcję.

Odpowiedzialność i obowiązki Autora

1. Autorzy zgłoszą do redakcji teksty bazujące na oryginalnych badaniach.
2. Autorzy przedstawią rzetelny i szczegółowy opis zastosowanych procedur badawczych.
3. Autorzy przedstawią wiarygodne i intersubiektywnie weryfikowalne dane.
4. Autorzy przedstawia pełną i rzetelną listę materiałów źródłowych i dzieł cytowanych, uwzględniając wszystkich innych badaczy i autorów, których praca umożliwiła stworzenie nadesłanego tekstu.
5. Autorom nie wolno nadesłać pracy zawierającej fałszywe dane lub zniekształcającej wypowiedzi innych autorów.
6. Autorzy przedstawią bezstronne, oparte na solidnym fundamencie metodologicznym, omówienie zgromadzonych danych.
7. Na żądanie redakcji Autorzy dostarczą surowe dane w celu dokonania oceny ich rzetelności przez członków Rady Programowej czasopisma, wspieranych przez eksperta w tej dziedzinie, w którą wpisuje się nadesłany tekst. W razie konieczności, Autorzy będą gotowi upublicznić te dane (pod warunkiem, że takie upublicznienie nie będzie naruszało przepisów prawa i o ile nie naruszy to indywidualnych praw Autora do zachowania własności ani nie zagrozi bezpieczeństwu danych poufnych).
8. Autorzy będą nadsyłać do Redakcji wyłącznie prace oryginalne, spełniające wymogi rzetelnego cytowania i dokumentowania materiałów źródłowych i pracy innych badaczy, włącznie z pracami należącymi do kanonu danej dyscypliny, które wpłynęły na ogólny kształt prezentowanych badań.
9. Autorom nie wolno nadesłać do Redakcji pracy noszącej znamiona plagiatu bez względu na to, czy plagiat będzie polegał na nieudokumentowanym przekładzie, nieudokumentowanej cytacji czy też nieoznaczonym odwołaniu do niepublikowanych prac innych osób lub nieoznaczonym wykorzystaniu idei świadomie zaczerpniętych z prac innych badaczy, włączając w tę grupę studentów, których nieopublikowane prace pozostają ich własnością intelektualną.
10. Nadsyłający prace Autorzy uznają, że plagiat i fałszerstwo są nie tylko przestępstwami, ale także najbardziej niegodnymi aktami, jakich można dopuścić się w przestrzeni badań akademickich. Dlatego też  Autorzy wykażą się szczególną troską o to, by żaden element ich pracy nie pozostawiał najmniejszych wątpliwości co do akademickiej uczciwości ich pracy.
11. Autorzy będą rzetelnie cytować źródła i powoływać się na prace swoich mentorów i innych autorów, oraz dokumentować przedstawiane dane odniesieniami miarodajnych i sprawdzalnych źródeł.
12. Autorzy nie będą nadsyłać do Redakcji materiałów publikowanych uprzednio – za wyjątkiem materiałów obciążonych prawami autorskimi, zamówionymi przez Redakcję, jeżeli jej Członkowie uznają, iż przedruk publikowanego już wcześniej materiału jest istotny z punktu widzenia merytorycznej koncepcji danego numeru.
13. Jednoczesne nadsyłanie tego samego materiału do redakcji różnych czasopism będzie uznane za działanie nieetyczne, dlatego Autorzy nie będą zgłaszać prac nadesłanych do „Postscriptum Polonistycznego” do redakcji innych czasopism lub tomów.
14. Nadsyłając tekst do „Postscriptum Polonistycznego”, Autorzy zachowują prawa do swojego materiału.
Jeżeli praca pomyślnie przejdzie proces recenzyjny, zostanie zaakceptowana i opublikowana, Autorzy zachowują prawa do materiału opublikowanego, jednocześnie udzielając prawa do korzystania z tegoż materiału osobom trzecim zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0).
15. Autorstwo pracy ogranicza się do osób, które wniosły wymierny wkład w badania i powstanie tekstu nadesłanego do redakcji „Postscriptum Polonistycznego”, czy to w obszarze zbierania i przygotowania danych, czy w przestrzeni pracy koncepcyjnej lub sferze metodologii badań, czy też w obszarze faktycznego prowadzenia badań. Wszystkie osoby, które wniosły istotny wkład w powstanie nadesłanej pracy zostaną uwzględnione jako Współautorzy bez względu na ich status w strukturach akademickich, a więc dotyczy to również asystentów i studentów, którzy wykonali pracę niezbędną do przeprowadzenia badań i/lub powstania nadesłanego tekstu.
Osoby, które wkładu w powstanie pracy nie wniosły, nie będą pod żadnym pozorem włączane w listę Autorów lub Współautorów pracy.
16. Autorzy zobowiązani są ujawniać Redakcji wszelkie przypadki zajścia konfliktu interesów, szczególnie interesów finansowych lub innych istotnych czynników, które mogłyby mieć wpływ na wyniki badań lub interpretację danych.
17. Autorzy niezwłocznie poinformują Redakcję o dostrzeżeniu poważnych błędów lub nieścisłości, których Recenzenci lub redaktorzy tomu nie mieli możliwości zweryfikować, i zażądają erraty.

18. Po uzyskaniu pozytywnych opinii dwóch niezależnych recenzentów autor składa oświadczenie autorskie.
W oświadczeniu zaznacza, czy artykuł jest jego oryginalnym dziełem i nie narusza niczyich praw, a także
czy już wcześniej ukazał się drukiem i czy wykorzystany materiał ilustracyjny jest jego oryginalnym
dziełem lub czy znajduje się w domenie publicznej. W innych przypadkach Autor dostarcza zgodę na
publikację uzyskaną od właściciela praw majątkowych do dzieła. Autor ustosunkowuje się w
oświadczeniu do uzyskanej recenzji i oświadcza, czy uwzględnia sugestie zawarte w recenzji. Jeśli ich
nie uwzględnia, motywuje swoje stanowisko (załączniki oświadczeń dostępne pod adresem
http://wydawnictwo.us.edu.pl/node/1941).

Powyższe zasady powstały na podstawie następującego kodeksu: Committee on Publication Ethics (COPE) (2011, March 7). Code of Conduct and Best-Practice Guidelines for Journal Editors.

 

Procedura postępowania w przypadku podejrzenia o plagiat lub otrzymania od recenzenta
informacji o podejrzeniu o plagiat w zgłoszonym artykule
1. Redakcja sprawdza w jakim stopniu praca została skopiowana, używając programu anty-plagiatowego
oraz porównania tekstów lub przeprowadzonej w tekście analizy w przypadku parafrazowania lub
autoplagiatu. Redakcja gromadzi materiał dowodowy;
2. Jeśli redakcja stwierdzi brak znaczącego powtórzenia, informuje recenzentów o swojej decyzji i
kontynuuje prace redakcyjne;
3. Jeśli redakcja stwierdzi znaczące powtórzenia w zgłoszonym artykule i innym tekście, kontaktuje się
z autorem, załączając podpisany dokument „oświadczenia autora” stwierdzający oryginalność/autorstwo
własne oraz dokumentację dotyczącą stwierdzenia plagiatu.
4. Jeśli autor udzieli satysfakcjonującego wyjaśnienia (niezamierzony błąd, niejasne wskazówki
czasopisma, bardzo młody badacz) redakcja kontaktuje się z autorem/autorami oraz recenzentami i
informuje o odrzuceniu manuskryptu lub wymaganej rewizji, wyjaśnia stanowisko czasopisma oraz
przedstawia oczekiwania redakcji w tym względzie;
5. Jeżeli autor udzieli niesatysfakcjonującego wyjaśnienia lub przyznaje się do winy, redakcja kontaktuje
się z autorem/autorami oraz recenzentami i informuje o odrzuceniu manuskryptu lub wymaganej rewizji,
wyjaśnia stanowisko czasopisma oraz przedstawia oczekiwania redakcji w tym względzie; redakcja

rozważa poinformowanie przełożonych autora i/lub osobę odpowiedzialną za nadzór nad badaniami i/lub
potencjalnie poszkodowanych;
6. Jeśli autor nie udzieli odpowiedzi, a kolejne próby kontaktu zakończą się niepowodzeniem, redakcja
odrzuca manuskrypt, kontaktuje się z recenzentami i instytucją autora, prosząc, aby ta sprawa została
przekazana do przełożonych autora i/lub osoby odpowiedzialnej za nadzór nad badaniami. Jeżeli redakcja
nie otrzyma odpowiedzi, ponawia próbę kontaktu co 3-6 miesięcy. W przypadku braku odpowiedzi lub
rozstrzygnięcia, redakcja rozważa kontakt z innymi nadrzędnymi władzami.

Procedura postępowania w przypadku podejrzenia o plagiat lub otrzymania od czytelnika
informacji o podejrzeniu o plagiat w opublikowanym artykule
1. Redakcja sprawdza w jakim stopniu praca została skopiowana, używając programu anty-plagiatowego
oraz porównania tekstów lub przeprowadzonej w tekście analizy w przypadku parafrazowania lub
autoplagiatu. Redakcja gromadzi materiał dowodowy;
2. Jeśli redakcja stwierdzi brak znaczącego powtórzenia, informuje czytelnika o efektach analizy;
3. Jeśli redakcja stwierdzi niewielkie powtórzenie w opublikowanym artykule i innym tekście, kontaktuje
się z autorem, załączając podpisany dokument „oświadczenia autora” stwierdzający
oryginalność/autorstwo własne oraz dokumentację dotyczącą stwierdzenia plagiatu. Redakcja w
porozumieniu z autorem publikuje korektę, w której podany zostanie odsyłacz do oryginalnego
tekstu(ów), jeżeli został on pominięty. Redakcja informuje czytelnika o podjętych działaniach.
4. Jeśli redakcja stwierdzi znaczące powtórzenia w opublikowanym artykule i innym tekście, kontaktuje
się z autorem, załączając podpisany dokument „oświadczenia autora” stwierdzający
oryginalność/autorstwo własne oraz dokumentację dotyczącą stwierdzenia plagiatu.
5. Jeśli autor udzieli satysfakcjonującego wyjaśnienia (niezamierzony błąd, niejasne wskazówki
czasopisma, bardzo młody badacz) redakcja kontaktuje się z autorem, wyjaśnia stanowisko czasopisma
oraz przedstawia oczekiwania redakcji w tym względzie. Redakcja informuje czytelnika o podjętych
działaniach;
6. Jeżeli autor udzieli niesatysfakcjonującego wyjaśnienia lub przyznaje się do winy, redakcja kontaktuje
się z autorem, rozważa wycofanie publikacji. Redakcja informuje redaktora drugiego czasopisma
włączonego w tę sprawę lub wydawcę splagiatowanej książki. Redakcja rozważa poinformowanie
przełożonych autora i/lub osobę odpowiedzialną za nadzór nad badaniami i/lub potencjalnie
poszkodowanych;
7. Jeśli autor nie udzieli odpowiedzi, a kolejne próby kontaktu zakończą się niepowodzeniem, redakcja
rozważa wycofanie publikacji, kontaktuje się instytucją autora, prosząc, aby ta sprawa została przekazana
do przełożonych autora i/lub osoby odpowiedzialnej za nadzór nad badaniami. Jeżeli redakcja nie otrzyma
odpowiedzi, ponawia próbę kontaktu co 3-6 miesięcy. W przypadku braku odpowiedzi lub
rozstrzygnięcia, redakcja rozważa kontakt z innymi nadrzędnymi władzami.

Na podstawie: https://publicationethics.org/files/Full%20set%20of%20Polish%20flowcharts.pdf