Dyskurs akademicki jako podstawa kształtowania umiejętności akademickich studenta zagranicznego


Abstrakt

Profesjonalne nauczanie języka rosyjskiego jako obcego dla studentów międzynarodowych w ramach kształtowania umiejętności akademickich jako ważnego czynnika edukacji zawodowej jest dziś ważnym i trudnym zadaniem, ponieważ każda praca naukowa musi odzwierciedlać kompetencje akademickie studentów. Celem tego artykułu jest zbadanie i podsumowanie naukowych podejść do badania dyskursu akademickiego oraz rozważenie struktury i specyfiki gatunkowej dyskursu akademickiego. Proponowany przez autorów zestaw ćwiczeń przyczynia się do kształtowania umiejętności pisania tekstu naukowego. Wprowadzenie systemu ćwiczeń do praktyki nauczania studentów międzynarodowych z podstawowym poziomem znajomości języka rosyjskiego potwierdziło jego skuteczność, o czym świadczą pozytywne wyniki badań.


Słowa kluczowe

dyskurs akademicki; umiejętność czytania i pisania; szkolnictwo wyższe; Studenci zagraniczni

Academic Literacy: Statement of Competences Expected of Students Entering California’s Public Colleges and Universities. Intersegmental Committee of the Academic Senates (ICAS), 2002.

Bean, John. Engaging Ideas: The professor’s guide to integrating writing, critical thinking and active learning in the classroom. Jossey-Bass 2001.

Intersegmental Committee of the Academic Senates of the California Community Colleges. Еhe California State University, and the University of California <http://www.universityofcalifornia.edu/senate/reports/acadlit.pdf>.

Hyland, Ken. Academic Discourse: English in a Global Context. London.: Continuum, 2009.

Green, Bill. “The New Literacy Challenge?” Literacy Learning: Secondary Thoughts, 1999, no. 1, vol. 7: 36–46.

Lebedev, Oleg. Upravleniye kachestvom obrazovaniya: sbornik metodicheskikh materialov. Moskva: РОССП·ЕН, 2002 [Лебедев, Олег. Управление качеством образования: сборник методических материалов. Москва: РОССПЭН, 2002].

Korotkina, Irina. “Gramotnost' v vek informatsionnykh tekhnologiy: v poiskakh kontseptual'nogo yedinstva.” Obrazovaniye i obshchestvo, 2009, no. 4: 125–129. [Короткина, Ирина. “Грамотность в век информационных технологий: в поисках концептуального единства.” Образование и общество, 2009, no. 4: 125–129].

Lytayeva, Mariya, and Talalakina, Yekaterina. “Academic skills: sushchnost', model', praktika”. Voprosy obrazovaniya, 2011, no. 4 [Лытаева, Мария,and Талалакина, Екатерина. “Academic skills: сущность, модель, практика”. Вопросы образования, 2011, no. 4].

Kulikova, Lyudmila. Kommunikativnyy stil' v mezhkul'turnoy paradigm. Krasnoyarsk: KGPU im. V. G. Astaf'yeva, 2006. [Куликова, Людмила. Коммуникативный стиль в межкультурной парадигме. Красноярск: КГПУ им. В. Г. Астафьева, 2006].


Opublikowane : 2023-03-05


VasilyevaA., & AfnasyevaN. (2023). Dyskurs akademicki jako podstawa kształtowania umiejętności akademickich studenta zagranicznego. Przegląd Rusycystyczny, (1 (181), 207-219. https://doi.org/10.31261/pr.12039

Anna A. Vasilyeva  Vasilyevaaa_mgimo@mail.ru
MGIMO  Federacja Rosyjska
https://orcid.org/0000-0002-9064-8534

Anna A.Wasiljewa

Doktor nauk filologicznych, starszy wykładowca w Moskiewskim Państwowym Instytucie Stosunków Międzynarodowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych Federacji Rosyjskiej. Zainteresowania naukowe: językoznawstwo, metody nauczania języka rosyjskiego jako obcego, komunikacja międzykulturowa, kognitywistyka, konceptualna analiza tekstu, językoznawstwo kulturowe, teoria i metodologia nauczania języka rosyjskiego w kontekście dialogu kultur i cywilizacji; współpracuje ze studentami zagranicznymi w instytucie przygotowawczym, ze studentami wydziałów Stosunków Międzynarodowych, Prawa Międzynarodowego, Biznesu Międzynarodowego i Międzynarodowego Instytutu Zarządzania.

Kontakt: Vasilyevaaa_mgimo@mail.ru


Nina D. Afnasyeva 
https://orcid.org/0000-0002-9462-7706

Nina D. Afanasjewa

Doktor nauk pedagogicznych, docent, kierownik Katedry Języka Rosyjskiego Moskiewskiego Państwowego Instytutu Stosunków Międzynarodowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych Federacji Rosyjskiej. Zakres zainteresowań naukowych: kompetencje komunikacyjne jako przedmiot wielopoziomowego wymiaru pedagogicznego, teoria i technologia eksperckiej oceny zagranicznej literatury edukacyjnej, metodyka nauczania języka rosyjskiego jako obcego, językowe i międzykulturowe aspekty międzynarodowej komunikacji biznesowej, juryslingwistyka. Współpracuje z magistrantami i doktorantami wydziałów Stosunków Międzynarodowych, Prawa Międzynarodowego, Biznesu Międzynarodowego i Międzynarodowego Instytutu Zarządzania.

Kontakt: afan-nina@yandex.com






Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).