Uwagi o estetyce memów rage faces i rage comics w polskim I rosyjskim internecie


Abstrakt

W tekście podjęto rozważania dotyczące estetyki memów obrazkowych i komiksowych, które stały się jednym z bardziej wyrazistych trendów organizacji wypowiedzi w sieci i powszechnym narzędziem wyrażania ekspresji w określonych wspólnotach cyberkultury. Obserwacja obiektów w środowisku komunikacyjnym pozwoliła wyłonić zjawiska estetyki codzienności w szerokim spektrum, obejmującym genezę obiektów, nominacje jednostek, identyfikację znaku, motywy, zachowania społeczne i praktyki kulturowo-komunikacyjne, formy wyrazu ekspresji, pragmatykę i funkcjonalność jednostek w przestrzeni globalnej oraz polskim i rosyjskim segmencie internetu.


Słowa kluczowe

folklor internetowy, memy komiksy, estetyka codzienności, obraz, tekst

Andrzejewski, Adam. „Struktura estetycznego doświadczenia codzienności.” Filozofia Nauki 2014, no. 22/3: 125–135.
Burkacka, Iwona. „Intertekstualność współczesnej komunikacji. Memy a teksty kultury.” Poznańskie Spotkania Językoznawcze 2016, no. 32: 75–91.
Gajewski, Krzysztof. „Mem internetowy jako gatunek wypowiedzi.” Z teorii i praktyki komunikacji społecznej. Stan i rozwój badań w Polsce. Konarska, Katarzyna, and Lewicki, Arkadiusz, and Urbaniak, Paweł (Eds.). Kraków: Libron, 2018:227–243.
Gąsowska, Lidia. „Mem internetowy – między narzędziem a produktem publicystyki 2.0.” Człowiek zalogowany. Różnorodność sieciowej rzeczywistości, T.3. Tucholska, Kinga and Wysocka-Pleczyk, Małgorzata (Eds.). Kraków 2014: 111-123.
Godlewska, Ewa. „Emocje w sieci. Ekspresywność wybranych memów internetowych.” Odkrywanie słowa – historia i współczesność. Sokólska, Urszula (Ed.). Białystok 2015: 409-430.
Juza, Marta. „Memy internetowe – tworzenie, rozpowszechnianie, znaczenie społeczne.” Studia Medioznawcze 2013, no. 4: 44–60.
Kalina, Jakub. „Co to jest memetyka?” 2011 .
Khil', Eduard, Anatol'yevich. Ya ochen' rad, ved' ya, nakonets, vozvrashchayus' domoy. [Хиль Эдуард Анатольевич, Я очень рад, ведь я, наконец, возвращаюсь домой. ].
Kietlińska, Bogna. „Kompetencje wizualne.” Słownik Teorii Żywej Kultury. Obserwatorium Żywej Kultury - Sieć Badawcza .
Krongauz, Maksim, Anisimovich. Samouchitel' Olbanskogo. Moskva: Corpus 2013. [Кронгауз, Максим, Aнисимович.Самоучитель Олбанского. Москва: Corpus 2013].
Kudinova, Taisiya, Anatol'yevna. „Yazyk internet i zhargon padonkov.” Aktual'nyye problemy filologii i pedagogicheskoĭ lingvistiki. 2010, no. 12: 336–340. [Кудинова, Таисия, Анатольевна. „Язык интернет и жаргон падонков.” Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2010, no. 12: 336–340].
Lipatov, Aleksandr, Tikhonovich. „«Absh·cheniye bis pravel»: iz''yasnyayemsya na «olbanskom» yazyke. Vzglyad na sovremennyy setevoy novoyaz.” Vestnik Mariyskogo gosudarstvennogo universiteta 2013, no. 12: 68–71. [Липатов, Александр, Тихонович. „«Абшчение бис правел»: изъясняемся на «олбанском» языке. Взгляд на современный сетевой новояз.” Вестник Марийского государственного университета 2013, no. 12: 68–71].
Napiórkowski, Marcin. „Estetyka pragmatyczna” Richarda Shustermana w kontekście współczesnych teorii sztuki.” Kultura współczesna 2008, no. 3(57): 259–263.
Piskorz, Krzysztof. „Internetowe memy – hieroglify XXI wieku.” Współczesne media. Język mediów. Hofman, Iwona and Kępa-Figura, Danuta (Ed.). Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2013: 227-237.
Przykładowy katalog szablonów memów rage faces
Saito, Yuriko, Everyday Aesthetics, Oxford: Oxford University Press, 2007.
Shapovalova, Nadezhda, Gennadiyevna. „ORFO-art kak primer karnaval'nogo obshcheniya v virtual'noy real'nosti.” Filologicheskiye etyudy: Sb. nauch. st. molodykh uchënykh: V 3-kh ch. Vyp. II. Ch. II. Saratov 2008: 292—295. [Шаповалова, Надежда, Геннадиевна. „ОРФО-арт как пример карнавального общения в виртуальной реальности.” Филологические этюды: Сб. науч. ст. молодых учёных: В 3-х ч. Вып. II. Ч. II. Саратов 2008: 292—295].
Śliz, Agnieszka. „Demotywator — emblemat kultury uczestnictwa? (wokół problemów definicyjnych memów oraz memów internetowych).” Zagadnienia Rodzajów Literackich, LVII z.1, 2014: 152–165.
Slovar' molodezhnogo slenga. [Словарь молодежного слэнга ]
Welsch, Wolfgang. „Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury.” Transl. Susła, Berenika and Wietecki, Jacek. Filozoficzne konteksty koncepcji rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, cz. II, Kubicki, Roman (Ed.). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 1998: 195–222.
Wołoszyn, Magdalena. „Czy memy są tekstami kultury?” Toruńskie Studia Bibliologiczne 2019, no. 1 (22): 9–28.
Pobierz

Opublikowane : 2023-09-12


KlimkiewiczA. (2023). Uwagi o estetyce memów rage faces i rage comics w polskim I rosyjskim internecie. Przegląd Rusycystyczny, (3 (183), 124-139. https://doi.org/10.31261/pr.15353

Aleksandra Klimkiewicz  aleksandra.klimkiewicz@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański  Polska
https://orcid.org/0000-0001-8606-4475

Dr, językoznawczyni, adiunkt w Katedrze Pragmatyki Komunikacji i Dydaktyki Języka Rosyjskiego. Autorka licznych artykułów naukowych publikowanych w Polsce i zagranicą, współautorka monografii: Здоровье превыше всего. Коммуникативная ситуация оправдания в дидактическом дискурсе: прагматический и межкультурный аспект, (Gdańsk 2019), Oblicza lingwistyki XXI wieku: obiekty, metody, interpretacje, t. 1, (Gdańsk 2020), współredaktorka monografii: Perswazja językowa w różnych dyskursach, t. 1–7 (Gdańsk 2017–2022). Członkini Laboratorium Badań nad Perswazją Językową i Polskiego Towarzystwa Rusycystycznego. Zajmuje się lingwistyką edukacyjną, kształceniem językowym osób dorosłych, uwarunkowaniami językowymi i kulturowymi w komunikacji w kontekście edukacyjnym, nowymi zjawiskami językowymi w rosyjskiej przestrzeni internetowej, narzędziami komputerowymi i sieciowymi w edukacji akademickiej, opracowywaniem form nauczania zdalnego na poziomie filologicznym. 






Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).