Opublikowane: 2021-10-22

Typologia obrazów kombatantek w filmie „Wysoka dziewczyna" Kantemira Bałagowa

Michael Kuhn Logo ORCID , Katarzyna Jawor Logo ORCID

Abstrakt

W danym artykule, za pomocą opisowo-funkcjonalnej i porównawczej metod, analizowane i porównywane ze sobą są dwie główne bohaterki filmu Wysoka dziewczyna (2019) rosyjskiego reżysera Kantemira Bałagowa – młode kombatantki Ija i Masza, które próbują rozpocząć spokojne życie w wyniszczonym blokadą Leningradzie. Obraz każdej z bohaterek jest rozpatrywany w osobnych kategoriach z perspektywy antropologii i psychologii – Wygląd, Odzież, Charakter, Miłość, Dzieci, Trauma, Wojna i życie w czasie pokoju. Porównanie zupełnie różnych, ale jednocześnie bardzo bliskich przyjaciółek, pozwala zastosować paralelę z koncepcją z chińskiej filozofii yin i yang i poddać bohaterki pierwszej takiej typologii w literaturze naukowej. Przeprowadzona analiza pomaga wysnuć wnioski na temat teraźniejszości i przyszłości bohaterek: powojenne życie okazuje się dla kombatantek czasami trudniejsze niż wojenne.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kuhn, M., & Jawor, K. (2021). Typologia obrazów kombatantek w filmie „Wysoka dziewczyna" Kantemira Bałagowa. Przegląd Rusycystyczny, (4 (176). https://doi.org/10.31261/pr.11952

Cited by / Share

Nr 4 (176) (2021)
Opublikowane: 2021-10-22


ISSN: 0137-298X
Ikona DOI 10.31261/pr

Wydawca
Polskie Towarzystwo Rusycystyczne oraz Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.