Rywalizacja o fotel prezydencki: obraz głównych kandydatów w kampanii wyborczej 2015 roku w „Wiadomościach” TVP1



Abstrakt

Abstrakt: Rywalizacja o fotel prezydencki: obraz głównych kandydatów w kampanii wyborczej 2015 roku w „Wiadomościach” TVP1

We współczesnych demokracjach media pełnią kilka istotnych ról: informowanie wyborców o kandydatach i ich programach, tłumaczenie działań kandydatów i ich oponentów, kontrolowanie rządzących oraz mobilizacja polityczną wyborców. Szczególną rolę odgrywa tu telewizja, gdyż 81% respondentów wskazało, że głównym źródłem informacji na temat polityki są dla nich telewizyjne programy informacyjne. Artykuł przedstawia wyniki badań analizy zawartości „Wiadomości” TVP1 przed wyborami prezydenckimi w 2015 roku w Polsce. Celem badań była ocena, czy kampania relacjonowana była w sposób zrównoważony czy stronniczy. Analizie poddano widoczność medialną oraz wydźwięk newsów dotyczących dwóch głównych kandydatów.

Słowa kluczowe: stronniczość medialna, równowaga medialna, telewizyjne programy informacyjne, relacjonowanie wyborów prezydenckich, analiza zawartości

 

Abstract: The game of presidency: the image of the main candidates in the election campaign 2015 in “Wiadomości” TVP1

In contemporary democratic state there is expected the mass media to serve several roles: informing voters about the candidates and their ideas, interpreting actions of candidates and their opponents, controlling those in power and mobilizing voters politically. The television is still very important source of political information. 81% of respondents indicated that TV news programs are the main source of political news. The article presents the results of media content analysis of „Wiadomości” TVP1 before presidential election in 2015 in Poland. The purpose of the research was to evaluate if the campaign coverage was balanced or biased. Visibility and media’s favorability of two main candidates were examined in the analysis of the most watched TV news program.

Key words: partisan media bias, political balance, TV News Programs, coverage of presidential elections, content analysis

Berelson B.: Content Analysis in Communication Research. New York 1952.

Curran J.: Media and Power. London—New York 2002.

Dahl R.A.: On Democracy. New Haven 2015.

Esser F., Strömbäck J., De Vreese C.H.: Reviewing Key Concepts in Research on Political News Journalism: Conceptualizations, Operationalizations, and Propositions for Future Research. “Journalism” 2011, Vol. 13, No 2.

Hopmann D.N., Van Aelst P., Legnante G.: Political Balance in the News: A Review of Concepts, Operationalizations and Key Findings. “Journalism” 2011, Vol. 13, No 2.

Hopmann D.N., Vreese C.H. de, Albæk E.: Incumbency Bonus in Election News Coverage Explained: The Logics of Political Power and the Media Market. “Journal of Communication” 2011, Vol. 61, No 2.

Krippendorff K.: Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Thousand Oaks—London—New Delhi 2004.

Kurdupski M.: „Teleexpress” zyskał 360 tys. oglądających. „Fakty” i „Wiadomości” straciły widzów — http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/teleexpress‑zyskal-360‑tys‑ogladajacych‑fakty‑i‑wiadomosci‑stracily‑widzow (dostęp: 12.02.2017).

Kurdupski M.: „Wiadomości” liderem, mimo utraty 200 tys. widzów. „Fakty” straciły w TVN 400 tys. oglądających — http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wiadomosci‑liderem‑mimo‑utraty‑200‑tys‑widzow‑fakty‑stracily‑w‑tvn‑400‑tys‑ogladajacych (dostęp: 12.02.2017).

Kurdupski M.: „Wiadomości” na czele dzienników w marcu. „Wydarzenia” straciły najwięcej, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wiadomosci‑na‑czele‑dziennikow‑w‑marcu‑wydarzenia‑stracily‑najwiecej (dostęp: 12.02.2017).

Lisowska‑Magdziarz M.: Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów: wersja 1.1. Kraków 2004.

McNair B.: Journalism and Democracy: An Evaluation of the Political Public Sphere. London—New York 2012.

Norris P.: A Virtuous Circle: Political Communications in Postindustrial Societies. New York 2000.

Pisarek W.: Analiza zawartości prasy. Kraków 1983.

Raport z badań TNS OBOP: Wiarygodne informacje — czy są dziś w cenie?, http://www.tnsglobal.pl/wp‑content/blogs.dir/9/files/2015/04/K.031_Wiarygodne‑informacje_O03a‑15.pdf (dostęp: 20.01.2017).

Richardson J.E.: Analysing Newspapers: An Approach from Critical Discourse Analysis. Houndmills—Basingstoke—Hampshire—New York 2007.

Riff e D., Lacy S., Fico F.G.: Analyzing Media Messages: Using Quantitative Content Analysis in Research. Mahwah—New Jersey—London 2005.

Sartori G.: The Theory of Democracy Revisited. Part One: The Contemporary Debate. Chatham 1987.

Schoenbach K., De Ridder J., Lauf E.: Politicians on TV News: Getting Attention in Dutch and German Election Campaigns. “European Journal of Political Research” 2001, Vol. 39, No 4.

Strömbäck J.: In Search of a Standard: Four Models of Democracy and Their Normative Implications for Journalism. “Journalism Studies” 2005, Vol. 6, No 3.

Text Analysis for the Social Sciences: Methods for Drawing Statistical Inferences From Texts and Transcripts. Ed. C.W. Roberts . Mahwah—New Jersey 1997.

Ward D.: Introduction. In: The Media and Elections: A Handbook and Comparative Study. Eds. B.‑P. Lange, D. Ward. Mahwah—New Jersey—London 2004.

Pobierz


KlepkaR. (1). Rywalizacja o fotel prezydencki: obraz głównych kandydatów w kampanii wyborczej 2015 roku w „Wiadomościach” TVP1. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 19. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/6325

Rafał Klepka  klepka@up.krakow.pl
Instytut Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie 
dr, politolog, medioznawca i menedżer, adiunkt w Instytucie Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, prowadzi badania nad relacjonowaniem wybranych zjawisk społecznych (głównie politycznych) w mediach, autor szeregu artykułów naukowych.



Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).