Opublikowane: 2020-10-30

„Winning is strictly prohibited”. O strategiach twórczych Banksy’ego i Jana Klaty

Michalina Lubaszewska Logo ORCID
Dział: Rozprawy i artykuły
https://doi.org/10.31261/SSP.2020.16.07

Abstrakt

The paper analyzes the activities of two socially committed artists: Banksy and Jan Klata, who both use the funfair motif. Banksy employs it in a literal though subversive way in his project Dismaland, which is a quizzical reversal of Disneyland. Klata employs it in his performances (which often take the form of the director’s comments on the reality that surrounds us), showing a set of “amusements” resembling those from a funfair and leading the viewer to a perceptive dissonance (similarly to the collection of Eisenstein’s amusements). It seems that the space created by the committed art that uses the concept of a funfair allows for the implementation of a real rebellion against the status quo. Actual amusement parks, however, create only an illusion of the possibility to break with the norms of the social system.

Słowa kluczowe:

funfair , subversion , ludic , Banksy , Jan Klata

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Lubaszewska, M. (2020). „Winning is strictly prohibited”. O strategiach twórczych Banksy’ego i Jana Klaty. Śląskie Studia Polonistyczne, 16(2), 1–12. https://doi.org/10.31261/SSP.2020.16.07

Cited by / Share

Tom 16 Nr 2 (2020)
Opublikowane: 2010-06-04


ISSN: 2084-0772
eISSN: 2353-0928

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.