Opublikowane: 2024-06-20

„Martwa” natura – nieposłuszne (nie)ekfrazy w wierszach juwenilnych Juliana Kornhausera

Magdalena Piotrowska-Grot Logo ORCID
Dział: Rozprawy i artykuły
https://doi.org/10.31261/SSP.2024.23.02

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza oraz próba zaklasyfikowania dwóch juwenilnych tekstów Juliana Kornhausera – Martwa natura z kompotierką (Bernard Buffet) oraz Guernica (Pablo Picasso) – które nawiązują do dzieł malarskich. Właśnie obrazom w twórczości autora Origami warto poświęcić chwilę uwagi, malarstwo pozostaje bowiem niezwykle ważnym źródłem odniesień tekstów Kornhausera. Wybrane do analizy przykłady nie mieszczą się jednak w definicyjnych ramach ekfrazy czy hypotypozy. Co ważne, prowadzą do odkrycia poetyckich powiązań Kornhausera z surrealizmem, głównie w wydaniu Bretonowskim, pozwalają więc na odnalezienie drogowskazów interpretacyjnych, które okazują się niezwykle pomocne w trakcie lektury kolejnych, zwłaszcza publikowanych w latach siedemdziesiątych, wierszy i powieści autora Zjadaczy kartofli. Interpretacja wierszy juwenilnych uprawnia więc do poszukiwania w tej twórczości eksperymentów, które nie tylko wymykają się metodologicznym dookreśleniom, lecz także stanowią dowód na korelacje poezji Kornhausera z poetykami awangardowymi.

Słowa kluczowe:

poezja , ekfraza , surrealizm , obraz , Julian Kornhauser

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Piotrowska-Grot, M. (2024). „Martwa” natura – nieposłuszne (nie)ekfrazy w wierszach juwenilnych Juliana Kornhausera. Śląskie Studia Polonistyczne, 23(1), 1–14. https://doi.org/10.31261/SSP.2024.23.02

Cited by / Share

Tom 23 Nr 1 (2024)
Opublikowane: 2025-01-31


ISSN: 2084-0772
eISSN: 2353-0928

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.