Artists. Poetry of Discarded Materials. Video. [Online:] http://channel.louisiana.dk/video/6-artists-poetry-discarded-materials [8.10.2018].
Google Scholar
Appadurai Arjun, 2012: W rzeczy samej. Przeł. Jacek Staniszewski. W: Materialność. Instytut Sztuki Wyspa 2012. Red. Krzysztof. Gutfrański et al. Gdańsk: Fundacja Wyspa Progress. Instytut Sztuki Wyspa.
Google Scholar
Arasse Daniel, 2012: Detal. Historia malarstwa w zbliżeniu. Tłum. Anna Arno. Warszawa: DodoEditor.
Google Scholar
Baden Sebastian, Gallois Christophe, Minighetti Clément, 2018: Introduction. In: Jeff Wall. Appearance. Eds. Sebastian Baden et al. Mannheim: Musee d’Art Moderne Grand-Duc Jean.
Google Scholar
Baden Sebastian et al., eds., 2018: Jeff Wall. Appearance. Mannheim: Musee d’Art Moderne Grand-Duc Jean.
Google Scholar
Bandmann Günter, 1976: Przemiany w ocenie tworzywa w teorii sztuki XIX wieku. Przeł. Franciszek Franckowiak. W: Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce. Dwadzieścia sześć artykułów uczonych europejskich i amerykańskich. Wybrał, przekład przejrzał i wstępem opatrzył Jan Białostocki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Baudrillard Jean, 2006: Spisek sztuki. Iluzje i deziluzje estetyczne z dodatkiem wywiadów o „Spisku sztuki”. Przedmowa Sylvère Lotringer. Przeł. Sławomir Królak. Warszawa: „Sic!”.
Google Scholar
Bo Zheng, 2016: Pteridophilia, (2016 – ongoing). Video. [Online:] http://m12.manifesta.org/pteridophilia-2016-in-corso-ongoing/[30.09.2018].
Google Scholar
Borja-Villes Manuel J., 2012: The Collection, 1946–89. Trans. Maite Lorés. In: The Fundació Antoni Tàpies. Foreword by Miquel Tàpies. Barcelona: La Fundació. Cecchetto Stefano, 2011: An Irregular by Nature. In: Jean Dubuffet e L’Italia. Eds. Stefano Cecchetto, Maurizio Vanni. Milano: Silvana Editoriale.
Google Scholar
Chevrier Jean-François, 2018: Jeff Wall: The Enigma of The Image – Gesture and Word. In: Jeff Wall. Appearance. Eds. Sebastian Baden et al. Mannheim: Musee d’Art Moderne Grand-Duc Jean.
Google Scholar
Deleuze Gilles, Guattari Félix, 2016: Tysiąc plateau. Red. merytoryczna i językowa J. Bednarek. Tekst przedmowy Michał Herer. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
Google Scholar
Foster Hal et al., 2011: Art Since 1900. Modernism, Antimodernism, Postmodernism. 2nd ed. London: Thames & Hudson.
Google Scholar
Fried Michael, 1998: Art and Objecthood. Essays and Reviews. Chicago–London: University of Chicago Press.
Google Scholar
Fried Michael, 2007: Jeff Wall, Wittgenstein, and the Everyday. „Critical Inquiry”, vol. 33.
Google Scholar
Fried Michael, 2008: Why Photography Matters as Art as Never Before. New Haven–London: Yale Uniersity Press.
Google Scholar
Fried Michael, 2017: Sztuka i przedmiotowość. Przeł. Krzysztof Pijarski. W: Krzysztof Pijarski: Archeologia modernizmu. Michael Fried, fotografia i nowoczesne doświadczenie sztuki. Z przekładem eseju Art and Objecthood Michaela Frieda. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT.
Google Scholar
Gombrich Ernst Hans, 1981: Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego. Przeł. Jan Zarański. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Grau Oliver, 2003: Virtual Art from Illussion to Immersion. Cambridge, MA–London: The MIT Press.
Google Scholar
Gronert Stefan, 2016: Jeff Wall. Specific Pictures. Translated from the German by Daniel Mufson and Ehren Fordyce. München: Schirmer/Mosel.
Google Scholar
Gwóźdź Andrzej, 2003: Obrazy i rzeczy. Film między mediami. Wyd. 2. przejrz. i popr. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Hershman Lynn, 1995: Paranoid Mirror. „ADA. Archive of Digital Art”. [Online:]
Google Scholar
Ingold Tim, 2011: Being Alive: Essays on Movement, Knowledge and Description. London: Routledge.
Google Scholar
Ingold Tim, 2012: Materiały przeciwko materialności. Przeł. Marcin Wawrzyńczak. W: Materialność. Instytut Sztuki Wyspa 2012. Red. Krzysztof Gutfrański et al. Gdańsk: Fundacja Wyspa Progress. Instytut Sztuki Wyspa.
Google Scholar
Jadzińska Monika, 2012: „Duże dzieło sztuki”. Sztuka instalacji – autentyzm, zachowanie, konserwacja. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Kluszczyński Ryszard Waldemar R., 2010: Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Krauss Rosalind, 1999: Reinventing the Medium. „Critical Inquiry”, vol. 25 (winter).
Google Scholar
Krauss Rosalind, 2000: „A Voyage on the North Sea”. Art in the Age of the Post-Medium Condition. London: Thames and Hudson.
Google Scholar
Latour Bruno, 2009: Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji. Przeł. Agata Czarnacka. Wstęp Maciej Gdula. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Majewska Barbara, red., 1993: Jean Dubuffet. 1901–1985. Galeria Zachęta, Warszawa, 18 grudnia 1993–20 lutego 1994. [Katalog wystawy]. Warszawa: Wydawnictwo Galerii Zachęta.
Google Scholar
Majewski Piotr, 2006: Malarstwo materii w Polsce jako formuła „nowoczesności”. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Google Scholar
Malewicz Kazimierz, 2006: Świat bezprzedmiotowy. Przeł. Stanisław Fijałkowski. Gdańsk: słowo / obraz terytoria.
Google Scholar
March Amy, 2012: Miłość wśród obiektoseksualistów. W: Materialność. Instytut Sztuki Wyspa 2012. Red. Krzysztof Gutfrański et al. Gdańsk: Fundacja Wyspa Progress. Instytut Sztuki Wyspa.
Google Scholar
Michaels Walter Benn, 2011: Kształt znaczącego. Od roku 1967 do końca historii. Przeł. Jan Burzyński. Kraków: Korporacja Ha!art.
Google Scholar
Mitchell William J. Thomas, 2009: Zwrot piktorialny. Przeł. Marcin Drabek. „Kultura Popularna”, nr 1.
Google Scholar
Pijarski Krzysztof, 2010: Czy fotografia liczy się jako malarstwo? Michael
Google Scholar
Fried i los(y) medium po modernizmie. W: Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Red. Tomasz Załuski. Łódź: Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego.
Google Scholar
Pijarski Krzysztof, 2017: Archeologia modernizmu. Michael Fried, fotografia i nowoczesne doświadczenie sztuki. Z przekładem eseju Art and Objecthood Michaela Frieda. Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT.
Google Scholar
Rancière Jacques, 2007: Estetyka jako polityka. Przeł. Julian Kutyła, Paweł Mościcki. Przedmową opatrzył Artur Żmijewski. Posłowie napisał Slavoj Žižek. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Rethinking Guernica. Museo Nacional Centro De Arte Reina Sofía. Madrid. [Online:] http://guernica.museoreinasofia.es/en#encargo [8.10.2018].
Google Scholar
Salwa Mateusz, 2010: Czy medium można oddać „sprawiedliwość”. W: Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Red. Tomasz Załuski. Łódź: Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego.
Google Scholar
Schuppli Susan, 2012: Najbardziej niebezpieczny film świata. Przeł Jacek Staniszewski. W: Materialność. Instytut Sztuki Wyspa 2012. Red. Krzysztof Gutfrański et al. Gdańsk: Fundacja Wyspa Progress. Instytut Sztuki Wyspa.
Google Scholar
Sienkiewicz Karol, 2018: Sztuka w globalnym ogrodzie. „dwutygodnik.com”, nr 241. [Online:]
Google Scholar
Stiegler Bernd, 2018: „Search of Premises”. Jeff Wall, the Photographer of Modern Life. In: Jeff Wall. Appearance. Eds. Sebastian Baden et al. Mannheim: Musee d’Art Moderne Grand-Duc Jean.
Google Scholar
Sztabiński Grzegorz, 2009: Jak obrazy łączą się ze słowami. W: Między obrazem i tekstem. Red. Alina Kwiatkowska, Jerzy Jarniewicz. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Tàpies Antonio, 2011: The Game of Knowing How to Look. In: Idem: Collected Essays. Complete Writing. Vol. 2. Barcelona: Bloomington&Indianapolis.
Google Scholar
Vanni Maurizio, 2011: Jean Dubuffet From the Language of the Material to Universal Art. In: Dubuffet e L’Italia. Eds. Stefano Cecchetto, Maurizio Vanni. Milano–Lucca: Silvana–Lucca Center of Contemporary.
Google Scholar
Wall Jeff, 2015: Gestus. Przeł. Paweł Mościcki. „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, nr 12. [Online:] http://pismowidok.org/index.php/one/article/view/369/687 [8.10.2018].
Google Scholar
Waters Lindsay, 2010: Epoka niewspółmierności. Przekł. Tomasz Bilczewski. W: Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia. Red. Tomasz Bilczewski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar