Opublikowane: 2023-12-29

Polonistyczne studia nauczycielskie z przyszłością

Anna Janus-Sitarz Logo ORCID , Maria Kwiatkowska-Ratajczak Logo ORCID , Grażyna B. Tomaszewska Logo ORCID , Magdalena Trysińska Logo ORCID , Bernadeta Niesporek-Szamburska Logo ORCID , Krzysztof Biedrzycki Logo ORCID

Abstrakt

Na opracowanie składają się teksty sześciorga autorów. Dotyczy ono różnorodnych wymiarów nowej wizji polonistycznych studiów nauczycielskich, kwestie te zostały wypracowane podczas Konferencji Programowej „Ku Nowej Polonistyce” (Katowice, 17–18.04.2023). Wypowiedzi oscylują wokół diagnozy potrzeb i próby określenia wyznaczników dobrych studiów polonistycznych. Autorzy podkreślają, że dydaktyka polonistyczna ma od lat charakter interdyscyplinarny, to subdyscyplina istniejąca „pomiędzy” (literaturoznawstwem i językoznawstwem, pedagogiką i psychologią, filozofią i socjologią, uniwersytetem i szkołą, teorią i praktyką). Wskazują także na zależności między praktykowaniem różnych form aktywności interpretacyjnej a nadziejami na podniesienie poziomu edukacji polonistycznej, dowodzą jednocześnie, że reguły instytucjonalnej ewaluacji takie nadzieje odbierają. Badacze formułują tezy dotyczące kompetencji i umiejętności, jakie winien mieć polonista czasów kryzysów, i podkreślają wielką wagę badań edukacyjnych współcześnie, gdy przed dydaktyką języka polskiego stają nowe wyzwania cywilizacyjne.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Janus-Sitarz, A., Kwiatkowska-Ratajczak, M., Tomaszewska, G. B., Trysińska, M., Niesporek-Szamburska, B., & Biedrzycki, K. (2023). Polonistyczne studia nauczycielskie z przyszłością. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 32, 1–46. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/TPDJP/article/view/15965

Tom 32 (2023)
Opublikowane: 2024-04-25


ISSN: 0208-5011
eISSN: 2353-9577
Ikona DOI 10.31261/TPDJP

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.