
CALL FOR PAPERS_2023
Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, tom 32.
Tytuł tomu:
Edukacyjne światoobrazy szkoły i uniwersytetu. Dydaktyka języka polskiego jako zobowiązanie
Zapraszamy Państwa do przygotowania tekstów do 32. numeru „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, który chcielibyśmy zadedykować Profesor Bernadecie Niesporek-Szamburskiej, wybitnej badaczce i dydaktyczce języka, od zawsze związanej z Katedrą Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej UŚ, a obecnie dyrektorce Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną. Przygotowywany tom ZTiPDJP stanowi wyraz wdzięczności za wspólną pracę.
Oto proponowane kręgi tematyczne nawiązujące do szerokich zainteresowań badawczych Profesor Bernadety-Niesporek-Szamburskiej:
W numerze przewidujemy dział ‘varia’.
Zapraszamy badaczy oraz dydaktyków języka i literatury i glottodydaktyków do przemyślenia wskazanych problemów oraz do nadsyłania propozycji artykułów (roboczych tytułów i krótkich opisów) do 31 stycznia 2023 roku na adres redakcji: ztipdjp@us.edu.pl. Na teksty czekamy do 28 lutego 2023 roku. Wytyczne dotyczące przesyłania tekstów znajdują w zakładce na stronie OJS UŚ naszego pisma:
https://journals.us.edu.pl/index.php/TPDJP/about/submissions
Zgłoszone artykuły wstępnie ocenia redakcja. O ostatecznym dopuszczeniu do druku decyduje ocena dwóch niezależnych recenzentów (double blind peer review).
„Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” funkcjonuje w bazach: ARIANTA, BASE, Bibliotekanauki.pl, CEJSH, CEEOL, DOAJ, EBSCO, ERIH+, Europeana.eu, Google Scholar, ICI Journals Master List, Modern Language Association International Bibliography, PBN, Śląska Biblioteka Cyfrowa, Most Wiedzy. Aktualnie aplikujemy do bazy SCOPUS. Czasopismo ma 20 punktów, intensywnie pracujemy nad tym, aby wkrótce uzyskać wyższą punktację.
Redaktorzy numeru
dr Anna Guzy i dr hab. Stanislav Štěpáník
Redaktor Naczelna dr Magdalena Ochwat oraz sekretarz redakcji dr Maria Wacławek
Strona OJS UŚ czasopisma:
https://www.journals.us.edu.pl/index.php/TPDJP
2023-02-21
Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, tom 32.
Tytuł tomu: Edukacyjne światoobrazy szkoły i uniwersytetu. Dydaktyka języka polskiego jako zobowiązanie
Zapraszamy Państwa do przygotowania tekstów do 32. numeru ZTiPDJP, który chcielibyśmy zadedykować Profesor Bernadecie Niesporek-Szamburskiej, wybitnej badaczce i dydaktyczce języka, od zawsze związanej z Katedrą Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej UŚ, a obecnie dyrektorce Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną.
Wytyczne dotyczące przesyłania tekstów znajdują w zakładce na stronie OJS UŚ naszego pisma:
https://journals.us.edu.pl/index.php/TPDJP/about/submissions
Zgłoszone artykuły wstępnie ocenia redakcja. O ostatecznym dopuszczeniu do druku decyduje ocena dwóch niezależnych recenzentów (double blind peer review).
2022-06-14
Szanowni Państwo,
Drodzy Autorzy, Recenzenci, Przyjaciele czasopisma „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”,
miło nam poinformować, że nasze czasopismo właśnie zostało przyjęte do dwóch międzynarodowych baz. Tym samym staliśmy się periodykiem obecnym w DOAJ (Directory of Open Access Journals), która zawiera prawie 17 500 recenzowanych czasopism o otwartym dostępie, obejmując swym zasięgiem wszystkie dziedziny nauki, oraz MLA International Bibliography, zawierającej ponad 3 miliony rekordów.
Redakcja złożyła również aplikację do dwu innych baz, Web of Science" i "Sherpa Romeo" co – mamy nadzieję – poprawi widzialność Państwa artykułów i podniesie ich cytowalność. Przy okazji będzie skutkować podniesieniem ZTiPDJP liczby punktów przyznawanych przez MEiN.
Z serdecznymi pozdrowieniami
Redakcja „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”
Magdalena Ochwat
Bernadeta Niesporek-Szamburska
Maria Wacławek
2022-04-04
Wszystkie numery czasopisma publikowane są na licencji Creative Commons. Numery archiwalne (2009; 2012–2018), pierwotnie opublikowane w innej wersji, decyzją Kolegium Wydawniczego Uniwersytetu Śląskiego z 2019 r. zostały także opublikowane na licencji Creative Commons.
Czasopismo nie pobiera żadnych opłat za publikację.
2022-02-07
Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego nr 31
Edukacja humanistyczna w czasach kryzysu klimatycznego
Zapraszamy badaczy oraz dydaktyków języka i literatury, nauczycieli i glottodydaktyków do przemyślenia wskazanych problemów oraz do nadsyłania propozycji artykułów (roboczych tytułów i krótkich opisów) do 15 lutego 2022 roku. Z wdzięcznością przyjmiemy Państwa akces do numeru. Na teksty czekamy do końca marca 2022 roku.
2022-01-19
CALL FOR PAPERS
Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego nr 31
Edukacja humanistyczna w czasach kryzysu klimatycznego
Zapraszamy Państwa do przygotowania tekstów do 31. numeru „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, który chcielibyśmy poświęcić refleksji nad edukacją humanistyczną w czasach kryzysu klimatycznego.
Oto proponowane przez nas kręgi tematyczne:
• zielone kompetencje, zielone pisanie i zielone czytanie,
• ekoglottodydaktyka,
• komunikowanie o kryzysie klimatycznym, dyskursy proklimatyczne
• poszukiwanie języka mówienia o kryzysie i biocentrycznej perspektywy,
• nowe metodologie humanistyczne a kryzys klimatyczny,
• kryzys klimatyczny jako wyzwanie w edukacji humanistycznej,
• szkoła w czasach destrukcji środowiska,
• utopie i dystopie klimatyczne w szkole,
• popkultura i ekoedukacja filmowa,
• źródła inspiracji humanistyki środowiskowej uprawianej w szkole,
• lektury (poza)szkolne a klimatyczne wyzwania współczesności,
• nowi bohaterowie nieposłuszni ekologicznie,
• nowe gatunki (cli-fi, reportaż środowiskowy) w polonistyce szkolnej i akademickiej,
• nowe źródła krytycznej nadziei w czasie kryzysu,
• podejście eko- i biocentryczne w refleksji akademickiej,
• ekologia a aksjologia, bioetyczne przewartościowania,
• kryzys klimatyczny w świetle empirycznych badań naukowych.
W numerze przewidujemy dział ‘varia’.
Zapraszamy badaczy oraz dydaktyków języka i literatury, nauczycieli i glottodydaktyków do przemyślenia wskazanych problemów oraz do nadsyłania propozycji artykułów (roboczych tytułów i krótkich opisów) do 15 lutego 2022 roku. Z wdzięcznością przyjmiemy Państwa akces do numeru. Na teksty czekamy do końca kwietnia 2022 roku.
Zgłoszone artykuły wstępnie ocenia redakcja. O ostatecznym dopuszczeniu do druku decyduje ocena dwóch niezależnych recenzentów (double blind peer review).
Czasopismo otrzymało 20 punktów, funkcjonuje w bazach: ERIH Plus, Index Copernicus International, Central and Easter European Online Library, Arianta, CEJSH. Aktualnie aplikujemy do bazy SCOPUS i DOAJ, co mamy nadzieję w bliskiej przyszłości pozwoli nam osiągnąć wyższą punktację.
Redaktorki numeru
Prof. Bernadeta Niesporek-Szamburska i dr Magdalena Ochwat
oraz sekretarz redakcji
dr Maria Wacławek
Strony czasopisma:
https://www.journals.us.edu.pl/index.php/TPDJP
https://www.ztipdjp.us.edu.pl/