Artyści czy propagatorzy? Twórcy najpopularniejszych pieśni okresu wojny secesyjnej


Abstrakt

Wojna secesyjna to okres rozkwitu amerykańskiej muzyki żołnierskiej. Tworzyli wówczas wybitni amerykańscy muzycy, m.in. Stephen Collins Foster, Daniel Decatur Emmett czy George Frederick Root. Artykuł przedstawia ich losy, procesy związania z armią oraz ich najpopularniejszeutwory, które wykorzystywano podczas wojny. Jedni twórcy pisali swoje dzieła specjalnie dla celów militarnych lub politycznych. Inni z kolei tworzyli utwory uniwersalne, po które sięgnęły armie Unii i Konfederacji. Coraz większą popularność zyskiwały marsze wojskowe oraz muzyka typu blackface minstrels.


Słowa kluczowe

wojna secesyjna; pieśń żołnierska; blackface minstrels; Stephen C. Foster; Dan Emmett; George F. Root

Amedeo M.: Civil War: Untold stories of the Blue and the Grey. [West Side Publishing] 2007.

Brogan H.: Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki. Tłum. E. Macauley. Wrocław 2004.

Encyklopedia muzyki rockowej. Warszawa 2000.

Foster S.C.: Oh! Susanna. Quick Step arranged for the piano forte. New York 1848.

Gołębiowski M.: Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych. Warszawa 2005.

Groblewski P.: Antietam 1862. Warszawa 2013.

Grzybowski S.: Historia Irlandii. Wrocław 1977.

http://www.civilwar.org.

http://www.songwritershalloffame.org.

Jenkins P.: Historia Stanów Zjednoczonych. Tłum. A. Oksiuta. Kraków 2010.

Katz H.: Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki. Wrocław—Warszawa—Kraków—Gdańsk 1971.

Lincoln Campaign Songster. Published by Mason & CO. Philadelphia 1864.

Natan H.: Dan Emmett and the Rise of Early Negro Minstrelsy. [University of Oklahoma] 1963.

O’Connell J.: Understanding Stephen Collins Foster His World and Music. [University of Pittsburgh] 2007.

Oldroyd O.H.: The Good Old Song. Springfield 1882.

Root D.L.: The “Mythtory” of Stephen C. Foster, or Why His True Story Remains Untold. “American Music Research Center Journal” 2005, 15.

Sanders P.D.: Comrades, fill no glass for me: Stephen Foster’s melodies as borrowed by the American Temperance Movement. “Social History of Alcohol and Drugs” 2008, 23.

Silber I., Silverman J.: Songs of the Civil War. New York 1995.

Wier A.E.: The songs of Stephen Foster. New York 1935.

Pobierz

Opublikowane : 2019-12-28


SporyńT. (2019). Artyści czy propagatorzy? Twórcy najpopularniejszych pieśni okresu wojny secesyjnej. Wieki Stare I Nowe, 14(19), 162-182. https://doi.org/10.31261/WSN.2019.19.11

Tomasz Sporyń 
Uniwersytet Śląski w Katowicach  Polska
https://orcid.org/0000-0001-7981-0468




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).