Opublikowane: 2020-12-17

Skrzynie i kukła psa w Gepardzie Giuseppe Tomasiego di Lampedusy. O życiu pośród resztek słów i rzeczy

Ireneusz Gielata Logo ORCID
Dział: Rozpoznania i autopsje
https://doi.org/10.31261/Rana.2020.2.02

Abstrakt

Artykuł stawia pytanie o znaczenie finałowej sceny Geparda Giuseppe Tomasiego di Lampedusy (grzebania przez Concettę szczątków psiej kukły) i w całości przedstawia analizę motywu skrzyń posagowych. Tropiąc Freudowskie anachronizmy w narracji powieści, autor dowodzi, że nieotwarte nigdy skrzynie są dla Concetty znakiem „zmumifikowanej” pamięci o erotycznym niespełnieniu. Zbutwiała w zamkniętych skrzyniach wyprawa posagowa stanowi zatem obraz „resztek wspomnieniowych” (Freud), które przez lata raniły niezamężną kobietę, zamieniając całe jej życie w „piekło wspomnień”.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Gielata, I. (2020) „Skrzynie i kukła psa w <i>Gepardzie</i> Giuseppe Tomasiego di Lampedusy. O życiu pośród resztek słów i rzeczy”, Rana. Literatura - Doświadczenie - Tożsamość, (2), s. 1–17. doi: 10.31261/Rana.2020.2.02.

Cited by / Share

Nr 2 (2020)
Opublikowane: 2021-05-18


eISSN: 2719-5767
Ikona DOI 10.31261/rana

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.