Opublikowane: 2021-03-23

(Nie)poetyckie materie – o „lęku produkcji” w polskiej poezji nowoczesnej (Leśmian – Peiper i Przyboś – Różewicz)

Łukasz Józefowicz Logo ORCID
Dział: Rozpoznania i autopsje
https://doi.org/10.31261/Rana.2021.3.02

Abstrakt

Celem szkicu jest rozpatrzenie twórczości klasyków polskiej poezji nowoczesnej pod kątem studiów nad męskością, które Calvin Thomas rozwija w pracy Male Matters. Artykuł przybliża sylwetkę i twórczość krytyczną Thomasa, wskazując, iż zaproponowany przezeń koncept „lęku produkcji” wyróżnia się na tle innych studiów nad męskością ze względu na swoją szczególną użyteczność dla badań literackich. Przedmiotem zainteresowania Thomasa jest ambiwalentny związek między męską tożsamością i aktem pisania, który nieuchronnie wiąże się zawstydzającym uzewnętrznieniem się (a nawet feminizacją) w znakach i uzależnia twórcę od odpychającej materii jego własnego wytworu. W artykule autor przygląda się różnym postawom, jakie polscy poeci nowocześni przyjmują wobec niezbywalnie cielesnego wymiaru procesu twórczego, który w ich wyobraźni przybiera postać niedającego się opanować wytrysku, poniżającego aktu wydalania i bolesnego rodzenia wiersza.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Józefowicz, Łukasz (2021) „(Nie)poetyckie materie – o «lęku produkcji» w polskiej poezji nowoczesnej (Leśmian – Peiper i Przyboś – Różewicz)”, Rana. Literatura - Doświadczenie - Tożsamość, (1 (3), s. 1–22. doi: 10.31261/Rana.2021.3.02.

Cited by / Share

Nr 1 (3) (2021)
Opublikowane: 2021-05-18


eISSN: 2719-5767
Ikona DOI 10.31261/rana

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.