Opublikowane: 2022-06-02

Nierówności społeczne a kształtowanie tożsamości. Lektura powieści "Ma być czysto" Anny Cieplak

Laura Janoszek Logo ORCID
Dział: Rozpoznania i autopsje
https://doi.org/10.31261/Rana.2022.5.07

Abstrakt

Celem artykułu jest szczegółowa analiza porównawcza postaw i zachowań dwóch bohaterek powieści Ma być czysto autorstwa Anny Cieplak, Julii i Oliwki. Na problemy poruszone w tekście patrzę przede wszystkim z perspektywy literaturoznawczej, niemniej staram się wykorzystywać również liczne konteksty socjologiczne i psychologiczne. Wychodzę z założenia, że moment transformacji dziecka w dorosłego ma szczególne znaczenie w procesie kształtowania się tożsamości. Bywa jednak trudny, a nastolatki nierzadko wymagają w tym czasie wsparcia rodzinnego czy instytucjonalnego. Zwrócę uwagę na możliwości oferowane przez środowisko, w którym wychowują się dziewczyny, starając się wyeksponować jeden z głównych tematów
książki – nierówności społeczne i ich wpływ na rozwój indywidualny nastolatek.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Janoszek, L. (2022) „Nierówności społeczne a kształtowanie tożsamości. Lektura powieści «Ma być czysto» Anny Cieplak”, Rana. Literatura - Doświadczenie - Tożsamość, (1 (5), s. 1–20. doi: 10.31261/Rana.2022.5.07.

Cited by / Share

Nr 1 (5) (2022)
Opublikowane: 2023-03-01


eISSN: 2719-5767
Ikona DOI 10.31261/rana

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.