Florian Znaniecki. Myśl społeczna a wychowanie. Inspiracje dla współczesności. Red. H. Rotkiewicz. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001.
Google Scholar
Gasparski W.: Co nowego w prakseologii?. „Prakseologia” 1999, nr 139, s. 9–15.
Google Scholar
Gasparski W.: Z zagadnień prakseologii działań przygotowawczych (preparatoryki). W: Humanizm, prakseologia, pedagogika. Red. K. Doktor, E. Hajduk. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1989, s. 97–108.
Google Scholar
Habermas J.: Interesy konstytuujące poznanie. Przekł. L. Witkowski. „Colloquia Communia” 1985, nr 2, s. 157–169.
Google Scholar
Habermas J.: Pojęcie działania komunikacyjnego (uwagi wyjaśniające). Przekł. A.M. Kaniowski. „Kultura i Społeczeństwo” 1986, T. 30, nr 3, s. 21–44.
Google Scholar
Habermas J.: Rekonstrukcyjne versus rozumiejące nauki społeczne. Przekł. A.M. Kaniowski. „Kultura i Społeczeństwo” 1986, T. 30, nr 4, s. 3–18.
Google Scholar
Hessen S.: Filozofia, kultura, wychowanie. Wstęp T. Nowacki. Wybór i oprac. M. Hessenowa. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1973.
Google Scholar
Hessen S.: O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej. Wybór i oprac. W. Okoń. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1997.
Google Scholar
Kojs W.: Czas potrzebny na głęboki „oddech myśli”. W: Dziedzictwo pedagogiczne dla przyszłości. Debata wokół „Oddechu myśli” Bogdana Nawroczyńskiego. Red. A. Babicka-Wirkus, M. Jaworska-Witkowska, D. Kubinowski. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2021, s. 201–212.
Google Scholar
Kojs W.: Działanie jako kategoria dydaktyczna. Wyd. 2. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1994.
Google Scholar
Kojs W.: Edukacyjna wartość systemów analiz porównawczych. W: Paideia – drogą do uniwersalizmu w wychowaniu. Księga dedykowana pamięci Profesora Kazimierza Denka, Honorowego Prezesa Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Twórczych. Red. L. Pawelski, B. Urbanek. Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, Szczecinek 2016, s. 141–152.
Google Scholar
Kojs W.: Funkcje kontroli i oceny w procesie adaptacji zawodowej współczesnego nauczyciela. W: Adaptacja zawodowa nauczyciela. Red. J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej, Częstochowa 2009, s. 11–23.
Google Scholar
Kojs W.: O zarządzaniu zarządzającymi zasobami umysłu w kontekście wybranych problemów komunikacji i edukacji. W: Innowacyjność w zarządzaniu edukacją. Red. L. Pawelski. Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, Szczecinek 2015, s. 73–91.
Google Scholar
Kojs W.: The Problems of Subject, Subjectivation and Subjectivity in the Structures and Functions of Educational Activities. W: The Transformations of Contemporary Culture and Their Social Consequences. Eds. M. Bukowska, K. Wielecki. [Archerian Studies. Vol. 3]. Peter Lang GmbH, International Academic Publishers, Berlin 2023, s. 123–144.
Google Scholar
Kojs W.: Struktury i funkcje procesów edukacji a wartości uniwersalne. W: Edukacja dziecka. Różnorodność perspektyw i działań. Red. E. Rostańska, B. Marzec, K. Wójcik. Akademia WSB, Dąbrowa Górnicza 2017, s. 15–36.
Google Scholar
Kojs W., Gabzdyl J.: Questions in Textbooks and Lessons – Comperative Analysis. „The New Educational Review” 2020, vol. 59, s. 191–200.
Google Scholar
Nawroczyński B.: Oddech myśli. Archiwalia główne. Wybór, komentarze i red. L. Witkowski. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2020.
Google Scholar
Nawroczyński B.: Polska myśl pedagogiczna. Jej główne linie rozwojowe, stan współczesny i cechy charakterystyczne. Książnica-Atlas, Lwów 1938.
Google Scholar
Nawroczyński B.: Zasady nauczania. Wyd. 3. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1961.
Google Scholar
Ossowski S.: O osobliwościach nauk społecznych. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983.
Google Scholar
Radlińska H.: Społeczne przyczyny powodzeń i niepowodzeń szkolnych. „Przegląd Socjologiczny” 1937, T. 5, z. 1–2, s. 319–340.
Google Scholar
Radlińska H.: Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego. Szkice z pedagogiki społecznej. Nasza Księgarnia, Warszawa 1935.
Google Scholar
Radziewicz-Winnicki A.: Między socjologią a pedagogiką (próba określenia statusu pedagogiki we współczesnej Polsce). W: Nauki pedagogiczne w Polsce. Dokonania, problemy, współczesne zadania, perspektywy. Red. T. Lewowicki, M.J. Szymański, przy współpracy R. Kwiecińskiej, S. Kowala. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004, s. 9–31.
Google Scholar
Rembierz M.: Etos edukacji i jej filozoficzny logos. Elementy filozofii edukacji w dociekaniach Tadeusza Kotarbińskiego. „Studia z Filozofii Polskiej” 2008, T. 2, s. 337–350.
Google Scholar
Rorty R.: Intelektualiści u kresu socjalizmu. Przekł. L. Witkowski. W: Edukacja wobec zmiany społecznej. Red. J. Brzeziński, L. Witkowski. Edytor, Poznań 1994, s. 114–129.
Google Scholar
Szczepański J.: Florian Znaniecki. „Przegląd Kulturalny” 1958, R. 7, nr 17 (295), s. 1–2.
Google Scholar
Szczepański J.: Floriana Znanieckiego koncepcja ludzi mądrych a dobrych. W: Edukacja wobec zmiany społecznej. Red. J. Brzeziński, L. Witkowski. Edytor, Poznań 1994, s. 15–22.
Google Scholar
Szczepański J.: Nowa książka Floriana Znanieckiego. „Kultura” 1965, R. 3, nr 46 (127), s. 8.
Google Scholar
Szczepański J.: Sprawy ludzkie. Wyd. 4 rozsz. Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Warszawa 1988.
Google Scholar
Śliwerski B.: Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.
Google Scholar
Śliwerski B.: Reformatorzy szkoły w chmurze (także banału). W: Innowacyjność w zarządzaniu edukacją. Red. L. Pawelski. Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Twórczych, Szczecinek 2015, s. 37–53.
Google Scholar
Śliwerski B.: Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
Google Scholar
Trentowski B.F.: Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży. T. 1–2. Wstęp i komentarz A. Walicki. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1970.
Google Scholar
Wielecki K.: Nadzieja, troska i horyzonty odniesienia – przyczynek do konceptu podmiotowości. „Świat i Słowo” 2016, nr 1 (26), s. 91–107.
Google Scholar
Witkowski L.: Ambiwalencja jako kategoria dla socjologii edukacji. W: Edukacja wobec zmiany społecznej. Red. J. Brzeziński, L. Witkowski. Edytor, Poznań 1994, s. 189–200.
Google Scholar
Witkowski L.: Ambiwalencja jako kategoria dla socjologii edukacji. W: Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Red. L. Witkowski. Wyd. 2 popr. i zm. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2007, s. 205–215.
Google Scholar
Witkowski L.: Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018.
Google Scholar
Witkowski L.: Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
Google Scholar
Witkowski L.: Psychodynamiki i ich struktura. Studia z humanistyki stosowanej. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020.
Google Scholar
Witkowski L.: Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 1989.
Google Scholar
Witkowski L.: Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji. Przedm. Z. Kwieciński. Wyd. 2 zm. i uzup. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2010.
Google Scholar
Witkowski L.: Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji. Wyd. 2. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000.
Google Scholar
Witkowski L.: Uroszczenia i transaktualność w humanistyce. Florian Znaniecki: dziedzictwo idei i jego pęknięcia. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2022.
Google Scholar
Witkowski L.: Versus. O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.
Google Scholar
Witkowski L.: Wartościowanie i normatywność. Uwagi w poszukiwaniu narracji problematyzującej kwestie podstawowe. W: Wartościowanie w humanistyce. Normatywność, cynizm, ewaluacje w pedagogice i edukacji. Red. M. Jaworska-Witkowska. [Przebudzenia Humanistyczne. Kolokwia. T. 3]. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, s. 21–31.
Google Scholar
Zieliński W.: Podmiotowe doświadczanie działania. Relektura wybranych uwag Znanieckiego. Red. M. Rembierz, K. Śleziński. „Studia z Filozofii Polskiej” 2006, T. 1, s. 197–206.
Google Scholar
Znaniecki F.: Cywilizacja narodowa a cywilizacja wszechludzka. „Przegląd Socjologiczny” 1968, T. 22, z. 2, s. 26–34.
Google Scholar
Znaniecki F.: Elementy rzeczywistości praktycznej. „Przegląd Filozoficzny” 1912, R. 15, z. 2, s. 161–187.
Google Scholar
Znaniecki F.: „Humanizm i poznanie” i inne pisma filozoficzne. Rzeczywistość kulturową przeł. oraz całość do druku przygot. J. Wocial. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1991.
Google Scholar
Znaniecki F.: Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Książnica-Atlas, Lwów 1935.
Google Scholar
Znaniecki F.: Podstawy i granice celowego działania wychowawczego. W: Zagadnienia oświaty dorosłych. Dwie konferencje. Red. K. Korniłowicz. Wydawnictwo Federacji Oświatowej Organizacji Społecznych, Warszawa 1930, s. 17–32.
Google Scholar
Znaniecki F.: Socjologia wychowania. T. 1: Wychowujące społeczeństwo. Wyd. 3. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1973 (wyd. 1. – 1928).
Google Scholar
Znaniecki F.: Socjologia wychowania. T. 2: Urabianie osoby wychowanka. Wyd. 3. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1973 (wyd. 1. – 1930).
Google Scholar
Znaniecki F.: Społeczne role uczonych. Wybór, wstęp, przekł. tekstów angielskich i red. naukowa J. Szacki. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984.
Google Scholar
Znaniecki F.: Szkic z socjologii wychowania. Cz. 1: Samorzutne wychowanie społeczne. „Ruch Pedagogiczny” 1924, R. 11 (13), nr 7–8, s. 145–159.
Google Scholar
Znaniecki F.: Upadek cywilizacji zachodniej. Szkic z pogranicza filozofii kultury i socjologii. Komitet Obrony Narodowej, Poznań 1921.
Google Scholar
Znaniecki F.: Współczesne narody. Przekł. Z. Dulczewski. Wstęp J. Szacki. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990.
Google Scholar
Znaniecki F.: Wstęp do socjologii. Oprac. tekstu i wprowadzenie S. Burakowski. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988 (wyd. 1. – 1922).
Google Scholar