Język:
EN
| Data publikacji:
12-12-2025
|
Abstrakt
| s. 1-26
Włączanie zasobów iaktywności wspomaganych technologią do programów nauczania na uczelniach wyższych wymaga restrukturyzacji programów dydaktycznych. Aby osiągnąć efekt synergii, tradycyjne metody powinny zostać zastąpione podejściami bazującymi na aktywnym uczeniu się, oferującymi studentom innowacyjne, angażujące ioparte na współpracy sposoby zdobywania wiedzy, dostosowane do wymogów współczesnego społeczeństwa. Wirtualna rzeczywistość (VR) należy do tych nowości technologicznych, które mają potencjał przekształcania edukacji winteraktywne iimmersyjne środowisko nauki. Artykuł bada, czy wprowadzenie zasobów iaktywności opartych na VR do dydaktyki uniwersyteckiej może, według studentów, zwiększyć ich zainteresowanie dogłębnym zrozumieniem złożonych zjawisk oraz czy może przełożyć się na większe zaangażowanie ilepsze osiąganie efektów kształcenia. Wyzwania związane zwdrażaniem materiałów edukacyjnych wykorzystujących VR analizowane są na podstawie ankiety, wktórej wzięli udział studenci studiów inżynierskich imagisterskich Politechniki Gdańskiej, przeprowadzonej wczerwcu ilipcu 2025 roku.
Język:
EN
| Data publikacji:
12-11-2025
|
Abstrakt
| s. 1-25
Instytucje szkolnictwa wyższego coraz częściej poszukują innowacyjnych metod nauczania wspierających rozwój kompetencji na rzecz zrównoważonego rozwoju. Uczenie się oparte na grach (Game-based Learning) stanowi jedną z obiecujących strategii dydaktycznych, umożliwiających zwiększenie zaangażowania studentów oraz rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw prospołecznych oraz proekologicznych. Celem niniejszego badania było przeanalizowanie potencjału gry symulacyjnej SEED, zaprojektowanej w oparciu o model Octalysis (Octalysis Framework), jako narzędzia wspierającego edukację na rzecz zrównoważonego rozwoju na poziomie uczelni wyższej. W badaniu zastosowano podejście mieszane. W badanie zaangażowano 45 studentów, którzy wzięli udział w rozgrywce i wypełnili kwestionariusz ewaluacyjny po jej zakończeniu. Analiza ilościowa objęła statystyki opisowe, analizę korelacji oraz analizę głównych składowych dla czynników motywacyjnych. Dane jakościowe poddano analizie tematycznej. Wyniki wskazują, że gra symulacyjna SEED sprzyjała umiarkowanemu do wysokiego poziomowi zaangażowania, motywacji oraz przyrostowi wiedzy z zakresu zrównoważonego rozwoju. Zaobserwowano istotną dodatnią korelację pomiędzy zaangażowaniem studentów oraz ich motywacją. Studenci szczególnie docenili realizm gry, możliwość personalizacji doświadczeń oraz interakcje społeczne. Wyniki badania podkreślają potencjał dobrze zaprojektowanych gier symulacyjnych jako narzędzi dydaktycznych w edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju, wskazując jednocześnie na korzyści dla studentów w zakresie większego zaangażowania, motywacji i rozwoju kompetencji oraz dla nauczycieli, którzy zyskują innowacyjne narzędzie do przekazywania złożonych treści. Otrzymane rezultaty są zbieżne z doświadczeniami opisywanymi na uczelniach europejskich.
Saima Mehboob
,
Alberto Fornasari
,
Eugenia Smyrnova-Trybulska
Język:
EN
| Data publikacji:
15-12-2025
|
Abstrakt
| s. 1-22
Niniejsze badania koncentrują się na wpływie opowiadania historii opartego na awatarach wśrodowisku metawersum na efektywność uczenia się, zaangażowanie oraz doświadczenia emocjonalno-społeczne uczniów szkół podstawowych wramach edukacji przyrodniczej. WPolsce zastosowano quasi-eksperymentalny schemat grupy kontrolnej, składający się ztestu wstępnego itestu końcowego, obejmujący 50 uczniów wwieku od 8 do 12 lat. Ponieważ badanie miało charakter eksperymentalny, pierwsza grupa uczestniczyła wdwutygodniowej interwencji, wktórej awatary korzystały zinteraktywnych skryptów naukowych, podczas gdy druga grupa korzystała ztych samych treści za pośrednictwem konwencjonalnych mediów cyfrowych. Wyniki testów wstępnych ikońcowych, atakże ankiety zaangażowania, wykazały znaczną poprawę wzakresie uczenia się izaangażowania wgrupie eksperymentalnej (p < 0,001). Dane zwywiadów grupowych wformie wyników jakościowych pokazały, że uczestnicy postrzegali awatary pozytywnie, jako wiarygodne iwiarygodne postacie, które wzbudzały emocje. Odkrycia te potwierdzają pozytywny pogląd, że krótkoterminowe narracje oparte na awatarach mogą wspierać poprawę sprawności poznawczej, motywacji iwięzi emocjonalnych wkontekście wirtualnego uczenia się. Przedstawiono dyskusje na temat implikacji pedagogiki immersyjnej ikierunków przyszłych badań longitudinalnych.
Język:
EN
| Data publikacji:
09-12-2025
|
Abstrakt
| s. 1-18
Niniejsze badanie pilotażowe bada wykorzystanie narzędzia ChatGPT przez studentów uczelni wyższej wkontekście nauki języków obcych. Opierając się na podejściu mieszanym, badanie analizuje wjaki sposób studenci filologii angielskiej iromańskiej włączają narzędzie AI do swoich rutynowych zajęć akademickich zarówno wklasie, jak ipoza nią. Dane ilościowe zebrane za pomocą kwestionariusza ujawniają, że studenci najczęściej używają aplikacji ChatGPT poza zajęciami, wszczególności do pisania, rozwijania znajomości słownictwa ipoprawiania gramatyki. Analiza statystyczna pokazuje znaczącą preferencję dla autonomicznego korzystania zaplikacji wporównaniu zich użyciem wklasie. Odpowiedzi jakościowe wskazują ponadto, że choć studenci doceniają wszechstronność iwydajność narzędzia, pozostają krytycznie świadomi jego ograniczeń, wtym sporadycznych nieścisłości faktograficznych, mechanicznego stylu ikwestii etycznych. Wyniki są interpretowane przez pryzmat teorii samokształcenia, modelu akceptacji technologii ikonstruktywistycznej teorii uczenia się, co sugeruje, że ChatGPT funkcjonuje przede wszystkim jako uzupełniające narzędzie wspierające naukę. Badanie kończy się zaleceniami pedagogicznymi iproponuje kierunki przyszłych badań, podkreślając potrzebę znajomości sztucznej inteligencji iporadnictwa dla nauczycieli we współczesnej edukacji językowej.
Jan Waligórski
,
Sylwia Butkiewicz
,
Aleksandra Cząstkiewicz
,
Jowita Guja
,
Zofia Samsel
Język:
EN
| Data publikacji:
30-06-2025
|
Abstrakt
| s. 1-25
Najnowsze badania laboratoryjne coraz częściej eksplorują zastosowanie technologii wirtualnej rzeczywistości (VR) w edukacji. Chociaż badania te potwierdzają potencjał narzędzi VR, często pomijają wyzwania, z jakimi mierzą się edukatorzy podczas ich wdrażania w rzeczywistych warunkach, co może ograniczać szersze zastosowanie VR. Nasze badanie wykorzystuje kolaboratywną analityczną autoetnografię pięciu organizatorów(-ek) wydarzeń edukacyjnych w społecznościowej VR, aby wypełnić tę lukę. Zidentyfikowaliśmy ograniczenia związane z wykorzystaniem społecznościowej VR, takie jak dyskomfort i niska dostępność urządzeń VR, nieinkluzywność funkcji platform, ryzyko obniżenia jakości treści edukacyjnych oraz konieczność zdobycia nowych umiejętności cyfrowych. Organizatorzy(-rki) doświadczali znacznej odpowiedzialności i stresu związanego z zarządzaniem kwestiami technicznymi i formalnymi, co wpływało na ich samopoczucie i zwiększało obciążenie pracą. Niemniej jednak zgłaszali również silne poczucie celowości i osobistego rozwoju, które wzmacniało ich tożsamość akademicką. Aby przezwyciężyć ograniczenia społecznej VR w szkolnictwie wyższym i złagodzić negatywne skutki dla organizatorów(-ek), autorzy(-rki) przedstawiają rekomendacje dla edukatorów(-ek).
Język:
EN
| Data publikacji:
04-07-2025
|
Abstrakt
| s. 1-23
Celem badania było zbadanie subiektywnych odczuć polskich iczeskich nauczycieli dotyczących wprowadzania sztucznej inteligencji do szkół. Celem szcegółowym badania było ustalenie, czy istnieje różnica między poglądami czeskich ipolskich nauczycieli na temat wprowadzania sztucznej inteligencji do szkół. Aby osiągnąć cel badawczy, zdecydowaliśmy się na zastosowanie badań jakościowych, zastosowano metodę wywiadu półustrukturyzowanego zczeskimi ipolskimi nauczycielami szkół podstawowych iśrednich. Wramach badań ustalono, że czescy nauczyciele obawiają się pojawienia się sztucznej inteligencji ijej wykorzystania wedukacji, zwłaszcza tego, że uczniowie będą „nadużywać” SI do oszukiwania iplagiatu. Zjawiska tego nie zaobserwowano wśród polskich nauczycieli. Postrzegali oni raczej sztuczną inteligencję jako pomoc dla nauczycieli; polscy nauczyciele mieli już pierwsze doświadczenia zwykorzystaniem sztucznej inteligencji. Wśród czeskich nauczycieli są również tacy, którzy pracują zchatbotami ipostrzegają je jako narzędzie, które pomaga im zmniejszyć obciążenie pracą iuczynić swoją pracę bardziej efektywną. Większość czeskich nauczycieli uważa wprowadzenie sztucznej inteligencji do szkół za nieuniknione izdaje sobie sprawę, że ich zadaniem jest nauczenie uczniów skutecznego korzystania zSI. Również polscy nauczyciele dostrzegają, że wraz zpojawieniem się sztucznej inteligencji zmienia się rola nauczyciela; oczekuje się od niego, że będzie przewodnikiem dla ucznia, atakże nauczy skutecznego korzystania ze sztucznej inteligencji. Nauczyciele, zarówno czescy, jak ipolscy, są również świadomi, że system edukacji będzie musiał się zmienić wraz zpojawieniem się SI wszkołach. Uczniom trzeba będzie przydzielić inne typy zadań niż dotychczas, tzn. takie, których sztuczna inteligencja nie będzie dla nich tworzyć.
Język:
EN
| Data publikacji:
04-07-2025
|
Abstrakt
| s. 1-31
Wostatnich latach jednokierunkowy transfer wiedzy wxMOOC został zastąpiony kursami cMOOC, które pozwalają użytkownikom współtworzyć wiedzę. Wtym celu wykorzystuje się głównie merytoryczne fora dyskusyjne. Jednak studenci wykorzystują fora do czegoś więcej niż tylko tego typu współpracy. Celem badania była analiza celu izakresu, wjakim studenci zapisani na 208 kursów MOOC opublikowanych na polskiej platformie edukacyjnej „Navoica” korzystają zforów dyskusyjnych oraz wjaki sposób autorzy kursów MOOC zachęcają lub zniechęcają studentów do udziału wforach merytorycznych. Zbadania wyłączono fora wprowadzające iorganizacyjne. Wyniki: aktywność użytkowników forów dyskusyjnych wkwestiach merytorycznych była niska, co potwierdza rozpoznania ustalone wbadaniach przeprowadzonych winnych regionach świata. 11% badanych kursów nie zawierało forów dyskusyjnych; 31% forów nie zawierało żadnych postów; 15% zawierało od kilku do kilkunastu postów; a28% kursów MOOC zawierało wpisy głównie osprawach organizacyjnych. Tylko 15% forów zawierało ponad 25 postów. Studenci rzadko zamieszczali posty nawet na kursach językowych. Liczba postów nie odpowiadała liczbie uczestników, liczbie wydanych certyfikatów ani popularności kursu. Aktywność uczestników była zazwyczaj wywoływana przez pytania zachęcające do wyrażania opinii oraz autopromocji, komentowanie wpisów kolegów, atakże przez udział koordynatora kursu wdyskusji. Aktywność użytkowników polskich kursów MOOC wforach dyskusyjnych zasługuje na dalsze badania jako sposobu na rozwijanie pierwszej idrugiej kluczowej kompetencji, tj. wzakresie posługiwania się informacją oraz kompetencji wielojęzycznych. Główne wyniki badania można uogólnić na całą populację użytkowników kursów MOOC.
Khafiya Sultan Al-Wahaibi
,
Bashayar Badar Al-Amri
,
Mohammed Muneerali Thottoli
Język:
EN
| Data publikacji:
30-06-2025
|
Abstrakt
| s. 1-21
Niniejsze badanie ma na celu zbadanie blended learningu (podstawowych wymagań iwiedzy) oraz sukcesu studentów rachunkowości po pandemii COVID-19 wśród kończących studia studentów wOmanie. Analizuje również, wjaki sposób skuteczność blended learningu (BL) pośredniczy wrelacji między podstawowymi wymaganiami BL asukcesem studentów rachunkowości, atakże między podstawową wiedzą BL aich sukcesem. Zastosowano ilościową metodologię badawczą – ankieta została rozpowszechniona za pośrednictwem WhatsAppa ie-maila wśród studentów różnych uczelni wSułtanacie Omanu, adane przeanalizowano za pomocą modelowania równań strukturalnych metodą najmniejszych kwadratów cząstkowych (PLS-SEM). Wyniki wykazały, że podstawowe wymagania BL mają pozytywny wpływ na sukces studentów rachunkowości, natomiast podstawowa wiedza BL nie wykazuje istotnego związku zsukcesem studentów po COVID-19. Ponadto stwierdzono, że skuteczność BL odgrywa rolę mediatora między podstawowymi wymaganiami BL asukcesem studentów rachunkowości. Ze względu na ograniczenie próby do studentów zOmanu, możliwości uogólnienia wyników są ograniczone; przyszłe badania mogłyby objąć studentów innych kierunków. Badanie podkreśla znaczenie łączenia nauki zdalnej istacjonarnej oraz różnorodnych aktywności online, atakże sposób, wjaki studenci angażują się wkursy rachunkowości realizowane wformule BL.