Opublikowane: 2024-05-16

Przestrzeń w projekcie “DAU” (reż. Ilja Chrżanowski). Konteksty

Beata Waligórska-Olejniczak Logo ORCID

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest analizie przestrzeni w projekcie “DAU”, reżyserowanym przez Ilję Chrżanowskiego we współpracy m.in. z Jekateriną Oertel, Aleksiejem Sljusarczukiem i Ilją Permakowem. Filmy fabularne i dokumentalne, składające się na projekt, kręcone były w latach 2009–2012, głównie w Charkowie, w specjalnie wybudowanym dla tego celu mieście-instytucie naukowym. Celem artykułu jest zbadanie wybranych rozwiązań przestrzennych w projekcie, ich kontekstualizacja, w konsekwencji czego możliwe staje się powiązanie sfery architektonicznej z sferą behawioralną i cielesnością bohaterów. Narzędziem metodologicznym, wspomagającym ogląd wybranych przestrzeni tekstu, jest kategoria podziemia, zakorzeniona w utworze Notatki z podziemia Fiodora Dostojewskiego. W procesie interpretacji autorka zwraca uwagę na zakodowane w materii ciała i architektury związki z mechanizmami opresji, funkcjonującymi w systemie totalitarnym.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Waligórska-Olejniczak, B. (2024). Przestrzeń w projekcie “DAU” (reż. Ilja Chrżanowski). Konteksty. Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze, 34, 1–15. https://doi.org/10.31261/RSL.2024.34.04

Cited by / Share

Tom 34 (2024)
Opublikowane: 2024-10-30


ISSN: 0208-5038
eISSN: 2353-9674
Ikona DOI 10.31261/RSL

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.