Zasady przygotowania tekstów do publikacji
Układ tekstu i wymogi techniczne
Przypisy i bibliografię sporządzamy według wzoru Chicago Manual of Style (wariant Notes and Bibliography)
Książka
Przypis dolny:
Ernest Hemingway, Death in the Afternoon (New York: Scribners, 1996), 15–18.
Anna Burzyńska, Anty-teoria literatury (Kraków: Universitas, 2006), 14.
Przypis dolny skrócony:
Hemingway, Death in the Afternoon, 22.
Burzyńska, Anty-teoria literatury, 14.
Bibliografia:
Hemingway, Ernest. Death in the Afternoon. New York: Scribners, 1996.
Burzyńska, Anna. Anty-teoria literatury. Kraków: Univesitas, 2006.
Rozdział w książce
Przypis dolny:
Nik Taylor, “Anthropomorphism and the Animal Subject,” w: Anthropocentrism: Humans, Animals, Environments, red. Rob Boddice (Leiden and Boston: Brill, 2011), 266.
Ewa Domańska, “W obronie dyscypliny: Problem suwerenności i re-profesjonalizacji historii,” w: Historia – dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości, red. Ewa Domańska, Rafał Stobiecki, Tomasz Wiślicz (Kraków: Universitas, 2014), 99–111.
Przypis dolny skrócony:
Taylor, “Anthropomorphism and the Animal Subject,” 277.
Domańska, “W obronie dyscypliny,” 99.
Bibliografia:
Taylor, Nik. “Anthropomorphism and the Animal Subject.” W: Anthropocentrism: Humans, Animals, Environments. Red. Robert Boddice. 265–281. Leiden and Boston: Brill, 2011.
Domańska, Ewa. “W obronie dyscypliny: Problem suwerenności i re-profesjonalizacji historii.” W: Historia – dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości. Red. Ewa Domańska, Rafał Stobiecki, Tomasz Wiślicz. 99–111. Kraków: Universitas, 2014.
Przekład książki
Przypis dolny:
George Saunders, Lincoln w Bardo, przeł. Michał Kłobukowski (Kraków: Wydawnictwo Znak, 2018), 79.
Gilles Deleuze, “Bartleby albo formuła,” przeł. Grzegorz Jankowicz, w: Herman Melville, Kopista Bartleby. Historia z Wall Street, przeł. Adam Szostkiewicz (Warszawa: Sic!, 2009), 61–104.
Przypis dolny skrócony:
Saunders, Lincoln w Bardo, 80.
Deleuze, “Bartleby,” 84.
Bibliografia:
Saunders, George. Lincoln w Bardo. Przeł. Michał Kłobukowski. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2018.
Deleuze, Gilles. “Bartleby albo formuła.” Przeł. Grzegorz Jankowicz. W: Herman Mel-ville. Kopista Bartleby. Historia z Wall Street. Przeł. Adam Szostkiewicz. 61–104. Warszawa: Sic!, 2009.
Artykuł w czasopiśmie
Przypis dolny:
Alan Beardsworth, Alan Bryman, “The Wild Animal in Late Modernity. The Case of the Disneyization of Zoos,” Tourist Studies, t. 1, nr 1 (2001), 89–101.
Ewa Domańska, “Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce,” Teksty Drugie, nr 5 (2007), 48.
Przypis dolny skrócony:
Beardsworth, Bryman, “The Wild Animal in Late Modernity,” 90.
Domańska, “Zwrot performatywny,” 48.
Bibliografia:
Beardsworth, Alan, Bryman, Alan. “The Wild Animal in Late Modernity. The Case of the Disneyization of Zoos.” Tourist Studies, t. 1, nr 1 (2001). 83–104.
Domańska, Ewa. “Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce.” Teksty Drugie, nr 5 (2007). 48–61.
Artykuł w czasopiśmie online
W przypadku cytowania artykułów i materiałów online datę dostępu podajemy w przypisie dolnym i bibliografii (po adresie www, w nawiasie okrągłym).
Przypis dolny:
Emma Dillon, “Unwriting Medieval Song,” New Literary History, t. 46, nr 4 (2015), 595–622, http://www.jstor.org/stable/24772761 (21.01.2024).
Paul Bloom, Łukasz Kwiatek, Błażej Kucharczyk, “Bliźni dla bliźnich, obcy dla obcych,” Tygodnik Powszechny, nr 46 (2015), https://www.tygodnikpowszechny.pl/blizni-dla-bliznich-obcy-dla-obcych-31091 (21.01.2024).
Przypis dolny skrócony:
Dillon, “Unwriting Medieval Song,” 560.
Bloom, Kwiatek, Kucharczyk, “Bliźni dla bliźnich.”
Bibliografia:
Dillon, Emma. “Unwriting Medieval Song.” New Literary History, t. 46, nr 4 (2015). 595–622. http://www.jstor.org/stable/24772761 (21.01.2024).
Bloom, Paul, Łukasz Kwiatek, Błażej Kucharczyk. “Bliźni dla bliźnich, obcy dla obcych.” Tygodnik Powszechny, nr 46 (2015). https://www.tygodnikpowszechny.pl/blizni -dla-bliznich-obcy-dla-obcych-31091 (21.01.2024).
Artykuł prasowy online
Przypis dolny:
Andrea Denhoed, “Covering the Covid-19 Crisis in the Navajo Nation,” The New Yorker, January 14, 2021, https://www.newyorker.com/culture/the-new-yorker-documentary/covering-the-covid-19-crisis-in-the-navajo-nation (21.01.2024).
Joanna Jurewicz, “To ludzie tworzą znaczenie i to ludziom zależy na tym, żeby inni ich rozumieli,” Gazeta Wyborcza, 6 czerwca 2021, https://wyborcza.pl/7,162657,27168444,to-ludzie-tworza-znaczenie-i-to-ludziom-zalezy-na-tym-zeby.html (21.01.2024).
Przypis dolny skrócony:
Denhoed, “Covering the Covid-19 Crisis.”
Jurewicz, “To ludzie tworzą znaczenia.”
Bibliografia:
Denhoed, Andrea. “Covering the Covid-19 Crisis in the Navajo Nation.” The New Yorker, January 14, 2021. https://www.newyorker.com/culture/the-new-yorker-documentary/covering-the-covid-19-crisis-in-the-navajo-nation (21.01.2024).
Jurewicz, Joanna. “To ludzie tworzą znaczenie i to ludziom zależy na tym, żeby inni ich rozumieli.” Gazeta Wyborcza, 6 czerwca 2021. https://wyborcza.pl/7,162657,27168444,to-ludzie -tworza-znaczenie-i-to-ludziom-zalezy-na-tym-zeby.html (21.01.2024).
Więcej przykładów:
https://www.chicagomanualofstyle.org/tools_citationguide/citation-guide-1.html#cg-news
UWAGA!
Autorzy proszeni są o sprawdzenie, czy tekst spełnia wszystkie wymienione kryteria.
Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych, mogą zostać odrzucone.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).
Tom 34 (2024)
Opublikowane: 2024-10-30