„Nudna dystopia”: "Радио Мартын" Filippa Dziadki


Abstrakt

W artykule przedstawione zostały cechy gatunkowe „nudnej dystopii” — powieści Filippa Dziadki Радио Мартын. Podkreślone zostały najważniejsze cechy gatunkowe utworu: obraz pseudokarnawału, sytuacja „stanu nadzwyczajnego”, cytowanie, aktywność bohatera dystopijnego. Wymiana listów pomiędzy nieżyjącymi już  osobami staje się symbolem rozerwania chronotopu. Składnia powieści podporządkowana jest celowi gatunku dystopii. Utwór można rozumieć jako wyznanie pisarza-emigranta wobec jego czytelników.


Słowa kluczowe

dystopia; pseudokarnawał; chronotop; cytowanie; sytuacja „stanu wyjątkowego”; bohater dystopijny

Dzyadko, Filipp. Radio Martyn. Moskva: Izdatel’stvo AST, Redaktsiya Yeleny Shubinoy, 2023 [Дзядко, Филипп. Радио Мартын. Москва: Издательство АСТ, Редакция Елены Шубиной, 2023].

Balla-Gertman, Ol’ga. “Filipp Dzyadko: Udivleniye i vnimaniye — samyye vazhnyye veshchi na svete.” Uchitel’skaya gazeta, 2 May 2023, https://ug.ru/filipp-dzyadko-udivlenie-i-vnimanie-samye-vazhnye-veshhi-na-svete/. Accessed 20 Jan. 2024 [Балла-Гертман, Ольга. “Филипп Дзядко: Удивление и внимание — самые важные вещи на свете.” Учительская газета, 2 мая 2023, https://ug.ru/filipp-dzyadko-udivlenie-i-vnimanie-samyevazhnye-veshhi-na-svete/. Дата обращения: 20 января 2024].

Kiber, Roisin. “The Rise and Fall of ‘Boring Dystopia,’ the Anti-Facebook Facebook Group.” https://www.vice.com/en/article/aekd5j/the-rise-and-fall-of-boringdystopia-the-anti-facebook-facebook-group. Accessed 20 Jan. 2024.

Markov, Aleksandr. “Lingua communis, ili Voobrazhayemoye radio kak literatura.”Znamya, no. 8, 2002, znamlit.ru/publication.php?id=8403. Accessed 10 Feb. 2024 [Марков, Александр. “Lingua communis, или Воображаемое радио как литература.” Знамя, № 8, 2002, znamlit.ru/publication.php?id=8403. Дата обращения: 10 февраля 2024].

Sistemnyy Blok. “Tsvet antiutopii zelënyy: tsifrovaya retsenziya na roman ‘Radio Martyn’. ” https://vk.com/@sysblok-cvet-antiutopii-zelenyi-cifrovayarecenziya-na-roman-radio-m. Accessed 10 Feb. 2024 [Системный Блокъ. “Цвет антиутопии зелёный: цифровая рецензия на роман ‘Радио Мартын’. ” https://vk.com/@sysblok-cvet-antiutopii-zelenyi-cifrovaya-recenziyana-roman-radio-m. Дата обращения: 10 февраля 2024].

Taşkale, Ali Riza. “Art of Dystopia: Why Edward Hopper Paintings Haunt the Present Moment.” Utopian Studies, no. 2 (34), 2023: 350–358.

Volchek, Dmitriy. “Ischeznoveniye budushchego. Filipp Dzyadko — o romane ‘Radio Martyn’. ” www.svoboda.org/a/ischeznovenie-buduschego-filippdzyadko-o-romane-radio-martyn/31779414.html. Accessed 12 Feb. 2024 [Волчек, Дмитрий. “Исчезновение будущего. Филипп Дзядко — о романе ‘Радио Мартын’. ” www.svoboda.org/a/ischeznovenie-buduschego-filippdzyadko-o-romane-radio-martyn/31779414.html. Дата обращения: 12 февраля 2024].


Opublikowane : 2024-09-12


LaninB. (2024). „Nudna dystopia”: "Радио Мартын" Filippa Dziadki. Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze, 34, 1-13. https://doi.org/10.31261/RSL.2024.34.09

Boris Lanin  borial2003@gmail.com
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu  Polska
https://orcid.org/0000-0001-5542-7616




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).