Teatr odzyskanego ciała. O "Blason du corps féminin" Ilse Garnier
Abstrakt
W artykule podjęto próbę analizy tomu Blason du corps féminin francuskojęzycznej poetki spacjalnej Ilse Garnier. Poddano refleksji logowizualną strategię feministycznego odzyskiwania przez Garnier blasonu, popularnego w XVI wieku we Francji gatunku literackiego. Następnie, korzystając z teorii Tima Ingolda i Wassilego Kandinskiego, przyjrzano się zależnościom między płaszczyzną, linią a literą oraz ich funkcjom w opowieści o kobiecym ciele. Omówiono również relacje między kształtem linii a afektem oraz rytmiczność utworów Garnier w nawiązaniu do teorii i twórczości Władysława Strzemińskiego oraz Katarzyny Kobro. Ponadto nakreślono potencjał choreograficzny tomu w odniesieniu do zapisów stosowanych przez choreografów tańca. Na koniec prześledzono proces ryso-pisania poetki: kreślenie cyrklem, choreografię gestów (rozważania oparto głównie na tekstach Tima Ingolda oraz André Leroi-Gourhana), energię
kinetyczną, rolę ważnej dla Garnier maszyny do pisania oraz związanego z nią napięcia pomiędzy gestem podmiotki a jej nieobecnością.
Słowa kluczowe
Ilse Garnier; Blason du corps féminin,; spacjalizm; blason; logowizualność; ryso-pisanie
Bibliografia
Garnier Ilse, 2010: Blason du corps féminin. L’herbe qui tremble, Paris.
Garnier Ilse, 2011: Jazz pour les yeux. L’herbe qui tremble, Paris.
Garnier Pierre, 1968: Spatialisme et poésie concrète. Gallimard, Paris.
Goeury Julien, 2016: Blasons anatomiques du corps féminin et contreblasons. Flammarion, Paris.
Ingold Tim, 2015: Rysowanie, pisanie i kaligrafia. Przeł. Marta Rakoczy. „Teksty Drugie”, nr 4 (154), s. 371–392.
Ingold Tim, 2016: Lines. A Brief History. Taylor & Francis Ltd., Abingdon.
Itten Johannes, 1975: Design and Form. The Basic Course at the Bauhaus and Later. Rev. ed. Van Nostrand Reinhold, New York.
Jakobson Roman, 1989: Kilka uwag o Peirce’ie, poszukiwaczu dróg w nauce o języku. Przeł. Stefan Amsterdamski. W: W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism. T. 1. Wybór, red. nauk. i wstęp Maria Renata Mayenowa. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, s. 51–58.
Kandinsky Wassily, 1986: Punkt i linia a płaszczyzna. Przeł. Stanisław Fijałkowski. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Kobro Katarzyna, Strzemiński Władysław, 1997: Kompozycja przestrzeni. Obliczenia rytmu czasoprzestrzennego. Fragm. książki. Oprac. Nika Strzemińska. „Sztuka i Filozofia”, nr 13, s. 88–99.
Kupczyńska Kalina, 2022: Ryso-pisanie, linio-wizualność i (formalne) stany krytyczne w komiksie autobiograficznym. „Teksty Drugie”, nr 1, s. 84–105.
Leroi-Gourhan André, 1993: Gesture and Speech. Massachussetts Institute of Technology, Massachusetts.
Nader Luiza, 2017: Wojna Strzemińskiego. „Teksty Drugie”, nr 4, s. 71–95.
Peterson Royce Anya, 2014: Antropologia tańca. Przeł. Jacek Łumiński. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Pintal Przemek, 2010: Poza hierarchią, sakramentem i patosem – wycieczki do gęstego lasu dla chłopców i dziewczynek. „Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu”, nr 2 (11), s. 22–43.
Sassoon Rosemary, Gaur Albertine, 1997: Signs, Symbols and Icons. Pre-history to the Computer Age. Intellect Books, Bristol
Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0001-8354-5900
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).