Opublikowane: 2023-12-28

Teatr odzyskanego ciała. O "Blason du corps féminin" Ilse Garnier

Karolina Prusiel Logo ORCID
Dział: Rozprawy i artykuły
https://doi.org/10.31261/SSP.2023.22.04

Abstrakt

W artykule podjęto próbę analizy tomu Blason du corps féminin francuskojęzycznej poetki spacjalnej Ilse Garnier. Poddano refleksji logowizualną strategię feministycznego odzyskiwania przez Garnier blasonu, popularnego w XVI wieku we Francji gatunku literackiego. Następnie, korzystając z teorii Tima Ingolda i Wassilego Kandinskiego, przyjrzano się zależnościom między płaszczyzną, linią a literą oraz ich funkcjom w opowieści o kobiecym ciele. Omówiono również relacje między kształtem linii a afektem oraz rytmiczność utworów Garnier w nawiązaniu do teorii i twórczości Władysława Strzemińskiego oraz Katarzyny Kobro. Ponadto nakreślono potencjał choreograficzny tomu w odniesieniu do zapisów stosowanych przez choreografów tańca. Na koniec prześledzono proces ryso-pisania poetki: kreślenie cyrklem, choreografię gestów (rozważania oparto głównie na tekstach Tima Ingolda oraz André Leroi-Gourhana), energię
kinetyczną, rolę ważnej dla Garnier maszyny do pisania oraz związanego z nią napięcia pomiędzy gestem podmiotki a jej nieobecnością.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Prusiel, K. (2023). Teatr odzyskanego ciała. O "Blason du corps féminin" Ilse Garnier. Śląskie Studia Polonistyczne, 22(2), 1–14. https://doi.org/10.31261/SSP.2023.22.04

Cited by / Share

Tom 22 Nr 2 (2023)
Opublikowane: 2024-07-09


ISSN: 2084-0772
eISSN: 2353-0928

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.