Tom 22 Nr 2 (2023): Literatura jak się patrzy! (I). Prezentacje: Marcin Mokry
W nowym numerze pod hasłem „Literatura jak się patrzy” prezentujemy pierwszą część artykułów poświęconych wizualnym wymiarom literatury i różnego typu napięciom w relacjach słowa i obrazu. Autorki i autorzy tekstów przyglądają się – zarówno w perspektywie teoretycznej, jak i historycznej – związkom, w jakie wchodzą różne media artystyczne. Przedmiotem refleksji stają się m.in. fotografia, oglądana w horyzoncie wizualnej kultury ekologicznej, dzieła wizualne, teksty i multimedialne hybrydy Man Raya, poezja Tadeusza Różewicza czytana przez pryzmat „wizualnej widmowości” czy literackie doświadczenie fotograficzne w poezji Wojciecha Wilczyka i Małgorzaty Lebdy. Poetyckie eksperymenty ze słowem i obrazem stają się także przedmiotem kolejnych zamieszczonych w numerze tekstów, poświęconych słowno-wizualnej twórczości Karoliny Wiktor oraz Ilse Garnier. Z hasłem numeru w bezpośredniej łączności pozostaje dział Prezentacji, którego bohaterem jest Marcin Mokry, autor tomów Czytanie. Pisma, Świergot oraz żywe linie nowe usta. W eksperymentalnych formach poezji Mokrego słowo i obraz zawierają nieoczekiwanego sojusze, których próbką stają się prezentowane w numerze wiersze poety oraz maszynowe realizacje poezji konkretnej. O sojuszach tych i związanych z nimi napięciach Mokry opowiada w publikowanej rozmowie, a ich interpretacji podejmują się autorzy zamieszczonych w dziale artykułów. Numer zamyka dział Varia, a w nim tekst poświęcony archiwalnym rękopisom Konrada Bielskiego i Józefa Czechowicza.