„Prawdziwa krowa polskiej poezji”. Z Marcinem Mokrym o kompostowaniu, kwiatkach i kropkach rozmawia Maciej Mazur
Abstrakt
Rozmowa Macieja Mazura z Marcinem Mokrym dotyczy czterech jego projektów poetyckich: Czytań na Wielki Tydzień (2012) – projektu zamieszczonego na blogu poety, drukowanego debiutu czytanie. Pisma (2017), Świergotu (2019) oraz żywych linii nowych ust (2022). Marcin Mokry opowiada o roli narracyjnego myślenia o historii, o poetyckich strategiach „wymazywania” wyrazów i fraz, o źródłach inspiracji dla eksperymentalnych form swoich utworów, czyli między innymi o wykorzystaniu „kropek i kresek” wypełniających przestrzeń między słowami. Tematem rozmowy stają się także znaczenia polnych kwiatów w Świergocie, problem statusu i trwałości wiersza zamieszczonego na stronie internetowej, a wreszcie relacja między poezją a literaturoznawstwem.
Słowa kluczowe
Marcin Mokry; eksperyment; poezja najnowsza; awangarda; Tadeusz Peiper
Bibliografia
Fazan Jarosław, 2011: Od metafory do urojenia. Próba patografii Tadeusza Peipera. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Kołodziej Dorota, 2023: „Strojnie wykonują niezależną programowalną jednostkę sterującą” – czyli maszyny tekstowe Marcina Mokrego. „Śląskie Studia Polonistyczne”, nr 2 (22), s. 1–13. https://doi.org/10.31261/SSP.2023.22.08.
Komendant Tadeusz, 1978: Domek i świat. „Teksty”, nr 2, s. 29–62.
Lévinas Emmanuel, 1998: Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności. Przeł. Małgorzata Kowalska. Wstępem poprzedziła Barbara Skarga. Przekł. przejrzał Jacek Migasiński. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Marcin z Gliwic, [2012]: Czytania na Wielki Tydzień. https://widzialem-szatana.tumblr.com/ [dostęp: 20.11.2023].
Marcin z Gliwic, [2023]. Tumblr. https://marcinzgliwic.tumblr.com/ [dostęp: 20.11.2023].
Miller Jan Nepomucen, 1939: Teodycea w stolicy. „Kamena”, nr 7 (57), s. 123.
Mokry Marcin, 2017: czytanie. Pisma. Dom Literatury w Łodzi, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi, Łódź.
Mokry Marcin, 2019: Świergot. Fundacja na rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław.
Rogowska-Stangret Monika, 2021: Być ze świata. Cztery eseje o etyce posthumanistycznej. Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Słowacki Juliusz, 1909: Król Duch. Wydał Bronisław Gubrynowicz. [Dzieła Juliusza Słowackiego. Pierwsze krytyczne wydanie zbiorowe. T. 4]. Księgarnia W. Gubrynowicza, Lwów.
White Hayden, 2009: Koniec historiografii narracyjnej. W: Idem: Proza historyczna. Przeł. Rafał Borysławski et al. Red. Ewa Domańska. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków, s. 155–180.
Wright Richard, 2000: Report on Excavations and Exhumations at Kozluk in 1999: With Appendix on Visits to Konjevici and Potocari. Srebrenica, 2.02.2000. Pobrano z: https://srebrenica.sensecentar.org/assets/exhumations/sg-2-06-kozluk-eng.pdf [21.04.2023].
Zapowiedź z Biura / Marcin Mokry: „żywe linie nowe usta”, 2021. Biuro Literackie, 15.12.2021. https://www.biuroliterackie.pl/biuletyn/zapowiedz-z-biura-marcin-mokry-zywe-linie-nowe-usta/ [dostęp: 22.04.2023].
Uniwersytet Śląski w Katowicach Polska
https://orcid.org/0000-0002-6375-2002
Maciej Mazur – mgr, doktorant w Szkole Doktorskiej UŚ. Realizuje projekt grantowy poświęcony deskrypcji literackiej w ramach programu Perły Nauki. Zajmuje się twórczością Ewy Kuryluk, narratologią i literaturą postmodernistyczną. Publikował na łamach "Tekstów Drugich", "Pamiętnika Literackiego", „Er(r)go". Kontakt: maciej_mazur@interia.eu
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).