Opublikowane: 2023-12-28

Na pograniczu wiersza i czegoś jeszcze. O intermedialnej twórczości Marcina Mokrego

Tomasz Cieślak-Sokołowski Logo ORCID

Abstrakt

Artykuł stanowi podsumowanie dotychczasowego stanu badań nad twórczością Marcina Mokrego i podejmuje wyzwanie przełamania klisz, etykiet krytycznoliterackich rozpoznań, które pojawiły się w recepcji tej poezji. Autor tekstu mierzy się z nazbyt pochopnym kojarzeniem koncepcji wierszy Mokrego z tradycją poezji konkretnej, a także obciążaniem tego artystycznego projektu rewolucyjnymi presjami, jakie zwykło się nakładać na literackie próby odnowienia awangardy w polu polskiej poezji najnowszej. Teksty Mokrego są czytane przez autora artykułu jako przykłady konsekwentnego podejmowania ważnej genealogii poetyckiej długiego wieku XX – tradycji poezji postlinearnej. Ten kontekst pozwala otwierać bliską lekturę kilku wierszy z trzech książek Marcina Mokrego (czytanie. Pisma, Świergot, żywe linie nowe usta) i jednocześnie zaakcentować projektowane przez poetę działanie tych utworów na stronie tomu poetyckiego. Mokry jest ostatecznie przedstawiany właśnie jako poeta „teatru strony”.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Cieślak-Sokołowski, T. (2023). Na pograniczu wiersza i czegoś jeszcze. O intermedialnej twórczości Marcina Mokrego. Śląskie Studia Polonistyczne, 22(2), 1–18. https://doi.org/10.31261/SSP.2023.22.07

Cited by / Share

Tom 22 Nr 2 (2023)
Opublikowane: 2024-07-09


ISSN: 2084-0772
eISSN: 2353-0928

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.