Amborska-Głowacka D., 2005, Tekst jako narzędzie badań rozumienia, w: Metodyka a nauka o literaturze i nauka o języku, red. D. Michułka, K. Bakuła, Wydawnictwo WTN, Wrocław, s. 279–285.
Google Scholar
Bakuła K., 2008, Mówione ≈ pisane. Komunikacja, język, tekst, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Google Scholar
Bakuła K., 2014, Świadomość językowa – świadomość dydaktyczna, w: Świadomość językowa, red. J. Nocoń, A. Tabisz, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 37–52.
Google Scholar
Dobrzyńska T., 1991, Tekst. Próba syntezy, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 142–183.
Google Scholar
Jędrychowska M., 2005, Semiotyczne horyzonty kulturowej sprawności komunikacyjnej, w: Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej. Obraz badań i działań dydaktycznych, red. Z. Uryga, M. Sienko, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, s. 89–100.
Google Scholar
Kowalikowa J., Synowiec H., 2007, Wiązanie treści językowych z literacko-kulturowymi. Przesłanki i dylematy, w: Wiązanie kształcenia językowego z literacko-kulturowym w gimnazjach i liceach, red. Z. Uryga, R. Jedliński, M. Sienko, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, s. 10–19.
Google Scholar
Kozielecki J., 1968, Zagadnienia psychologii myślenia, wyd. 2 popr. i rozsz., Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar
Nagajowa M., 1995, ABC metodyki języka polskiego. Dla początkujących nauczycieli, wyd. 2 popr., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Google Scholar
Nagajowa M., 2010/2011, O tak zwanej swobodnej wypowiedzi, „Język Polski w Szkole IV–VI”, nr 4, s. 39–51.
Google Scholar
Niesporek-Szamburska B., 2015, Komunikacja na lekcji języka polskiego – między przemocą a współdziałaniem, w: Wychowanie językowe, red. J. Nocoń, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 159–170.
Google Scholar
Nocoń J., 2015, Wychowanie językowe w szkole a współczesna sytuacja kulturowo-komunikacyjna, w: Wychowanie językowe, red. J. Nocoń, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 61–70.
Google Scholar
Rypel A., 2007, Nauczanie komunikacyjne w kształceniu uczniowskich wypowiedzi pisemnych. Problemy, badania eksperymentalne, implikacje dydaktyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Google Scholar
Rypel A., 2014, Wychowanie językowe, czyli jak scalić rozproszoną świadomość językową, w: Świadomość językowa, red. J. Nocoń, A. Tabisz, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 53–62.
Google Scholar
Saloni Z., 1979, O kształceniu umiejętności pisania na wyższym poziomie nauki szkolnej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Google Scholar
Sporek P., 2021, Swobodne wypowiedzi uczniowskie w kształceniu literacko-kulturowym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Google Scholar
Szymańska M., 2016, Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków.
Google Scholar
Uryga Z., 2007, Wiązać to, co rozerwane. Uwagi wstępne, w: Wiązanie kształcenia językowego z literacko-kulturowym w gimnazjach i liceach, red. Z. Uryga, R. Jedliński, M. Sienko, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, s. 5–8.
Google Scholar
Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, wyd. 2 popr. i uzup., Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar