Opublikowane: 2023-09-08

Swobodne wypowiedzi uczniowskie jako droga do rozwijania kompetencji językowych uczniów

Paweł Sporek Logo ORCID

Abstrakt

W tekście poruszono zagadnienie znaczenia metody swobodnych wypowiedzi uczniowskich w rozwijaniu kompetencji językowych uczniów na różnych poziomach kształcenia. Ukazano zastosowanie niniejszego rozwiązania dydaktycznego na lekcji wprowadzającej do opracowania lektury szkolnej w odniesieniu do projektowanych działań, które – podporządkowane dziełu literackiemu – dają wielorakie możliwości pracy nad doskonaleniem uczniowskich wypowiedzi ustnych i pisemnych. Metoda swobodnych wypowiedzi uczniowskich wdrożona w praktykę szkolną pozwala na naturalne integrowanie kształcenia literacko-kulturowego i kształcenia językowego, przełamywanie sztucznego oddzielania od siebie literatury i języka, odsłania drogi do myślenia o kulturze jako formacji spajającej tworzywo literackie i jego wytwory. Wskazuje również określony i uznany przez autora tekstu za pożądany kierunek myślenia dydaktycznego w odniesieniu do lekcji języka polskiego.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Sporek, P. (2023). Swobodne wypowiedzi uczniowskie jako droga do rozwijania kompetencji językowych uczniów. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 32, 1–16. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2023.32.03

Cited by / Share

Tom 32 (2023)
Opublikowane: 2023-12-31


ISSN: 0208-5011
eISSN: 2353-9577
Ikona DOI 10.31261/TPDJP

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.