Opublikowane: 2023-09-28

„Ojczyzna" Marka Grechuty jako asumpt do rozmowy o wybranych polskich kulturemach i wartościach narodowych na lekcjach języka polskiego

Katarzyna Gryncewicz Logo ORCID , Paulina Pawlik Logo ORCID

Abstrakt

W artykule wskazuje się na potrzebę rozwoju kompetencji kulturowej uczniów z doświadczeniem migracyjnym, wpływającej na ich codzienne funkcjonowanie w przestrzeni polskiej szkoły. Rozważania prowadzone są wokół kulturemów wyróżnionych przez autorki w piosence Ojczyzna Marka Grechuty. Ujęcie teoretyczne uzupełnia propozycja lekcji, w której analiza poezji śpiewanej i wybranych fragmentów znanych polskich dzieł stają się początkiem dyskusji na temat odmiennego sposobu konceptualizacji kulturemu ojczyzna przez uczniów w klasie wielokulturowej. Lekcja, prowadzona z wykorzystaniem metod edukacji włączającej, ma na celu kształtowanie tolerancyjnej i empatycznej postawy uczniów wobec reprezentantów innych krajów.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Gryncewicz, K., & Pawlik, P. (2023). „Ojczyzna" Marka Grechuty jako asumpt do rozmowy o wybranych polskich kulturemach i wartościach narodowych na lekcjach języka polskiego. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 32, 1–28. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2023.32.10

Cited by / Share

Tom 32 (2023)
Opublikowane: 2024-04-25


ISSN: 0208-5011
eISSN: 2353-9577
Ikona DOI 10.31261/TPDJP

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.