Adalberg S., oprac., 1889–1894, Księga przysłów, przypowieści i wyrażeń przysłowiowych polskich, Drukarnia Emila Skiwskiego, Warszawa.
Google Scholar
Bartmiński J., 1993, Polskie rozumienie ojczyzny i jego warianty, w: Pojęcie ojczyzny we współczesnych językach europejskich, red. J. Bartmiński, Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin, s. 23–48.
Google Scholar
Barwicki W., 1917, Juliusz Słowacki [litografia], w: Gwiazdy myśli polskiej: 36 portretów rysowanych przez Wł. Barwickiego, z. 2, nakład i własność Litografii A. Jarzyńskiego, Lublin, https://polona.pl/item-view/2ab458e3-95f0-4f53-b6c5-e9896f4742a8?page=2 [dostęp: 28.12.2022].
Google Scholar
Błażejewska M., 2020, Sposoby wykorzystania piosenki w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego, w: Ludyczność w (glotto)dydaktyce, red. M. Biernacka, P. Kaźmierczak, A. Banach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 211–221.
Google Scholar
Bralczyk J., 2015, 500 zdań polskich, Wydawnictwo Agora, Warszawa.
Google Scholar
Burkhardt H., 2008, Kulturemy i ich miejsce w teorii przekładu, „Język a Kultura”, T. 20, s. 197–209, pobrano z: https://wuwr.pl/jk/article/view/664/641 [28.07.2023].
Google Scholar
Burkhardt H., Łaziński M., Nagórko A., 2004, Dystynktywny słownik synonimów, Universitas, Kraków.
Google Scholar
Chrostowska S., 2015, Piosenka na lekcji języka polskiego dla dzieci cudzoziemskich, „Kwartalnik Polonicum”, nr 20, s. 18–21.
Google Scholar
Chrzanowska I., Jachimczak B., 2018, Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji. Diagnoza potrzeb i obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 21, s. 87–102, https://doi.org/10.14746/ikps.2018.21.05.
Google Scholar
Cudak R., Hajduk-Gawron W., Madeja A., 2022, Poezję umieliśmy kiedyś na wyrywki?, w: Na wyrywki. 100 cytatów w polskiej poezji, które powinien znać także cudzoziemiec, red. R. Cudak, W. Hajduk-Gawron, A. Madeja, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 8–12.
Google Scholar
Dzwon „Zygmunta” na wieży Katedralnej [pocztówka], 1912, Wydawnictwo Zarządu głównego Towarzystwa Szkoły Ludowej, Kraków, https://polona.pl/item-view/dabccf22-931d-402e-b7c2-cc9cc6b6a9f6?page=0 [dostęp: 28.12.2022].
Google Scholar
Firkowska-Mankiewicz A., 2012, Edukacja włączająca zadaniem na dziś dla polskiej szkoły, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Google Scholar
Fleischer M., 1998, System polskich symboli kolektywnych. Wyniki badań empirycznych, „Język a Kultura”, T. 12, Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 308–335.
Google Scholar
Gąsiorowski B., 1855, [Widok kościoła katedralnego na Wawelu od północy (stan z roku 1809)] [rys.], Kraków, https://polona.pl/item-view/bc687ce0-709c-4901-938a-4a7b538405d8?page=0 [dostęp: 21.01.2023].
Google Scholar
Grechuta M., 1994, Ojczyzna, w: Tenże, Dziesięć ważnych słów, Pomaton EMI, CD.
Google Scholar
Grechuta M., [2023], Ojczyzna, w: Śpiewnik 66., Biblioteka Piosenki, pobrano z: https://bibliotekapiosenki.pl/strona/pliki/pdf/lekcja_spiewania_66.pdf [19.01.2023], s. 34.
Google Scholar
Kapuściński R., 2006, Ten Inny, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Google Scholar
Kłoskowska A., 2005, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
krakowskim targiem [hasło], Wielki Słownik Języka Polskiego, https://wsjp.pl/haslo/podglad/5659/krakowskim-targiem [dostęp: 26.03.2023].
Google Scholar
Kraków. Rynek. Sukiennice = boulevard universale [pocztówka], „Akropol”, Wydawnictwo Salonu Malarzy Polskich, Kraków, https://polona.pl/item-view/3902fda8-7c55-4a08-8d25-9e351f554169?page=0 [dostęp: 21.01.2023].
Google Scholar
Kraszewski J.I., 1890, Stańczyk. Biografia, w: Tenże, Nowele, obrazki i fantazye, układ i wstęp P. Chmielowski, Lewental, Warszawa, s. 177–182.
Google Scholar
Kroeber A.L., Kluckhohn C., 1952, Culture. A Critical Review of Concepts and Definitions, Peabody Museum Press, Cambridge, Massachusetts.
Google Scholar
Krzesz-Męcina, [1895–1949], Adam Mickiewicz [portret], Wydawnictwo Salonu Malarzy Polskich, Kraków, https://polona.pl/item-view/b32dfcba-5a31-4bb8-8e05-3722a6e10508?page=0 [dostęp: 21.02.2023].
Google Scholar
Krzyżanowski K., 1864, Ignacy Krasicki [portret], „Tygodnik Ilustrowany”, nr 249, s. 241, https://polona.pl/item-view/5b544ced-2b2a-4e4a-907c-d03df9fefcfb?page=0 [dostęp:
Google Scholar
01.2023].
Google Scholar
Lanckorońska K., 2001, Wspomnienia wojenne. 22 IX 1939–5 IV 1945, wyd. 3., Wydawnictwo Znak, Kraków.
Google Scholar
Lipińska E., 2006, Czynniki wpływające na proces uczenia się, w: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków, s. 57–77.
Google Scholar
Litwo, ojczyzno moja…, 1998, Filmpolski.pl. Internetowa Baza Filmu Polskiego, https://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=429919 [dostęp: 19.01.2023].
Google Scholar
Maciołek M., Kalisz A., 2018, „Piosenka jest dobra na wszystko”, czyli o wykorzystaniu utworów słowno-muzycznych na zajęciach z języka polskiego jako obcego, w: Polonistyka w XXI wieku między lokalnym a globalnym praca zbiorowa z okazji 190-lecia filologii polskiej na Uniwersytecie Lwowskim, INKOS, Kijów, s. 233–247.
Google Scholar
Markiewicz H., Romanowski A., 2005, Skrzydlate słowa. Wielki słownik cytatów polskich i obcych, wyd. nowe, popr. i znacznie rozsz., Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar
Matejko J., 1864, X. Piotr Skarga [pocztówka], „Akropol”, Wydawnictwo Salonu Malarzy Polskich, Kraków, https://polona.pl/item-view/52400a96-a8d3-4bfb-a22f-0a92be65fc7a?page=0 [dostęp: 21.01.2023].
Google Scholar
Matejko J., [1927–1936], Kazanie X. Skargi [pocztówka], „Akropol”, Wydawnictwo Salonu Malarzy Polskich, Kraków, https://polona.pl/item-view/f517c521-67b1-4a2a-8992-75de33c8c09b?page=0 [dostęp: 19.01.2023].
Google Scholar
Mickiewicz A., 1986, Pan Tadeusz, czyli ostatni zajazd na Litwie. Historia szlachecka z roku 1811 i 1812 we dwunastu księgach wierszem, Książka i Wiedza, Warszawa.
Google Scholar
Mieczkowski J., 1900, [portret Henryka Sienkiewicza], [fot.], https://polona.pl/item-view/a83442e3-507c-4792-86e5-a74bc9183b4a?page=0 [dostęp: 21.01.2023].
Google Scholar
Miodunka W. i in., red., 2018, Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar
Nagórko A., 1994, Z problemów etnolingwistyki – jak porównywać języki i kultury?, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 4–14.
Google Scholar
ojczyzna [hasło], Wielki Słownik Języka Polskiego, https://wsjp.pl/haslo/podglad/9054/ojczyzna/4179182/kraj [dostęp: 21.01.2023].
Google Scholar
Oksaar E., 1988, Kulturemtheorie. Ein Beitrag zur Sprachverwendungsforschung, Vandenhoeck und Ruprech, Göttingen.
Google Scholar
Piechocki R., 2022, Muzyka, pieśni i piosenki w procesie nauczania i uczenia się języka polskiego jako drugiego w szkole podstawowej, „Studia Językoznawcze. Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny”, T. 21, s. 109–128, https://doi.org/10.18276/sj.2022.21-08.
Google Scholar
Pisarek W., 2002, Polskie słowa sztandarowe i ich publiczność, Universitas, Kraków.
Google Scholar
Rabiej A., 2017, Edukacja włączająca wobec różnorodności językowej i kulturowej uczniów, w: Każdy uczeń jest ważny. Indywidualizacja na lekcji języka polskiego, red. A. Janus--Sitarz, Universitas, Kraków, s. 217–238.
Google Scholar
Rak M., 2015, Co to jest kulturem?, „LingVaria”, nr 2 (20), s. 305–316, https://doi.org/10.12797/LV.10.2015.20.23.
Google Scholar
Róg M., Róg D., 2017, Literatura dziecięca jako element kształtowania poczucia tożsamości narodowej i bezpieczeństwa kulturowego, „Rocznik Stowarzyszenia Naukowców Polaków Litwy”, T. 17, s. 358–381.
Google Scholar
Rzewuski W., [1864–1874], [Obraz Jana Matejki zatytułowany Stańczyk] [fot.], https://polona.pl/item-view/1dced416-6730-4431-b021-d7fec46ce439?page=0 [dostęp: 21.01.2023].
Google Scholar
Seretny A., 2021, Polszczyzna w szkole, czyli język jako narzędzie poznania, w: Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, red. A. Seretny, E. Lipińska, Universitas, Kraków, s. 113–140.
Google Scholar
Sienkiewicz H., 1974, Pan Wołodyjowski, Wolne Lektury, https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pan-wolodyjowski.html [dostęp: 28.08.2023].
Google Scholar
Słowacki J., 1983, Testament mój, w: Tenże, Dzieła wybrane, T. 1, Liryki i powieści poetyckie, red. J. Krzyżanowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 44–45.
Google Scholar
Szafraniec K., 2014, Kultura polska w przekładzie. Problemy ekwiwalencji, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 21, s. 343–401, pobrano z: https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_8793/c/35Szafraniec.pdf [28.07.2023].
Google Scholar
Szymańska M., Pamuła-Behrens M., 2021, Metoda JES-PL jako wsparcie w rozwijaniu języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji, w: Lekcja POLSKI(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku, red. A. Gis i in., T. 2, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 279–294.
Google Scholar
Taboł S., 2011, Nazwy miejscowości, nazwiska i imiona polskie w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, nr 3, s. 81–98.
Google Scholar
Tylor E., 1896, Cywilizacja pierwotna, przekł. Z.A. Kowerska, ze wstępem i dodatkami, dotyczącymi rzeczy słowiańskich, a zwłaszcza polskich oraz życiorysem autora przez Jana Karłowicza, Wydawnictwo „Głosu”, Warszawa.
Google Scholar
Wegner T., 2021, Muzyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Polska playlista w praktyce glottodydaktycznej, w: Bezdroża glottodydaktyki polonistycznej. Studia, rozprawy i szkice, red. G. Leszczyński, A. Zieniewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 263–278.
Google Scholar
Wierzbicka A., 2007, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar
Zarzycka G., 2008, Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości interkulturowej, w: W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. iodunka, A. Seretny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 63–77.
Google Scholar
Zarzycka G., 2019, Kulturemy polskie – punkt widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce polonistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 26, s. 425–441, https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.29.
Google Scholar