Ariely D., 2017, Potęga irracjonalności: ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje, przeł. T. Grzegorzewska, P. Grzegorzewski, A. Nowak-Młynikowska, Smak Słowa, Sopot.
Google Scholar
Białek K., 2020, Zadania polonistów w szkole pomyślanej na nowo. Jak uczyć uczenia się, „Polonistyka. Innowacje” 2020, nr 12, s. 141–158.
Google Scholar
Bloom P., 2017, Przeciw empatii: argumenty za racjonalnym współczuciem, przeł. M. Chojnacki, Charaktery, Kielce.
Google Scholar
Borucka A., Pisarska A., [b.r.w.], Koncepcja resilience – czyli jak pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka, https://ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6132 [dostęp: 25.10.2024].
Google Scholar
Bourdieu P., 2022, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. P. Biłos, Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Brożek B., Heller M., Stelmach J., 2019, Spór o rozumienie, Copernicus Center Press, Kraków.
Google Scholar
Byung-Chul Han, 2024, Kryzys narracji i inne eseje, przeł. R. Pokrywka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa [e-book, epub].
Google Scholar
Carr N., 2013, Płytki umysł: jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Helion, Gliwice.
Google Scholar
Czaja-Chudyba I., 2020, Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Dehaene S., 2021, Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd, przeł. D. Rossowski, Copernicus Center Press, Kraków [e-book, epub].
Google Scholar
Doliński D., Jucewicz A., 2024, Po śmierci Lizy świadkom zarzucono znieczulicę. Prof. Doliński: Poczucie, że sami na pewno zareagowalibyśmy inaczej, może być złudne, Wyborcza.pl, 22.03.2024, https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,30806953,psycholog-sprawdzamy-w-jakich-warunkach-da-sie-sklonic-czlowieka.html [dostęp: 23.03.2024].
Google Scholar
Drenda O., 2018, Wyroby. Pomysłowość wokół nas, Karakter, Kraków.
Google Scholar
Dukaj J., 2019, Po piśmie, Wydawnictwo Literackie, Kraków [e-book, epub].
Google Scholar
Dutton K., 2021, Myślenie czarno-białe: binarny mózg jako balast w skomplikowanym świecie, tłum. R. Madejski, Muza, Warszawa.
Google Scholar
Farrier D., 2021, Za milion lat od dzisiaj, przeł. A. Gomola, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar
Fuernes M.I., Kucirkova N., Bus A.G., 2021, A Comparison of children’s reading on paper versus screen: a meta-analysis, “Review of Educational Research”, vol. 91, issue 4, https://doi.org/10.3102/0034654321998074.
Google Scholar
Furedi F., 2015, Power of reading: from Socrates to Twitter, Bloomsbury Publishing, London.
Google Scholar
Haidt J., 2022, Why the past 10 years of American life have been uniquely stupid, The Atlantic, 05.2022, https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2022/05/social-media-democracy-trust-babel/629369/ [dostęp: 17.03.2024].
Google Scholar
Harari Y.N., 2024, Nexus. A Brief history of information networks from the Stone Age to AI, Vintage, [b.m.w.] [e-book, epub].
Google Scholar
Henrich J., 2020, The weirdest people in the world: how the West became psychologically peculiar and particularly prosperous, Farrar Straus & Giroux, New York.
Google Scholar
Kolk B. van der, 2022, Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy, przeł. M. Załoga, Czarna Owca, Warszawa.
Google Scholar
Kulas P., Śpiewak P., 2015, Postinteligencja. Współczesne formy manifestacji inteligencji i inteligenckości, „Kultura Współczesna”, nr 4, s. 9–13.
Google Scholar
Lehmann A., 2024, Seminarium o sztucznej inteligencji w edukacji. Ekspertka: W szkole tak łatwo zrobić efekt wow, Wyborcza.pl, 29.09.2023, https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,30245102,seminarium-o-sztucznej-inteligencji-w-edukacji-ekspertka-w.html#S.schowek_side-K.P-B.1-L.1.zw [dostęp: 31.01.2024].
Google Scholar
Łubieński S., 2020, Książka o śmieciach, Agora, Warszawa.
Google Scholar
Łukawski T., Łukawski A., Rafał M., [b.r.w.], Do czego AI nie służy. Przewodnik dla nauczycieli, https://zpe.gov.pl/pdf/PNux7p97K [dostęp: 25.10.2024].
Google Scholar
MacAskill W., 2022, What We owe the future, Oneworld Publications, London.
Google Scholar
Maciąg R., 2020, Transformacja cyfrowa. Opowieść o wiedzy, Universitas, Kraków.
Google Scholar
Mead M., 2000, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, przeł. J. Hołówka, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Menary R., 2010, Dimensions of mind, “Phenomenology and the Cognitive Sciences”, vol. 9 (4), s. 561–578, https://doi.org/10.1007/s11097-010-9186-7.
Google Scholar
Menary R., 2012, Cognitive practices and cognitive character, “Philosophical Explorations”, vol. 15, issue 2, s. 147–164, https://doi.org/10.1080/13869795.2012.677851.
Google Scholar
Michalski M., 2022, Polonistyka końca świata. Edukacja literacka wobec wyzwań współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar
Michalski M., 2023, Czy humaniści są współodpowiedzialni za kryzys klimatyczny?, „Postscriptum Polonistyczne”, T. 31, s. 1–12.
Google Scholar
Newport C., 2018, Praca głęboka: jak odnieść sukces w świecie, w którym ciągle coś nas rozprasza, przeł. W. Jeżewski, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
Google Scholar
Newport C., 2020, Cyfrowy minimalizm. Jak zachować skupienie w hałaśliwym świecie, przeł. A.D. Kamińska, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
Google Scholar
Nisbett R.E., 2015, Geografia myślenia, przeł. E. Wojtych, Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot.
Google Scholar
Nowicki M., Makarenko V., 2023, Tylko 9,4 proc. ludzi jest bardziej kreatywnych niż sztuczna inteligencja, Wyborcza.pl, 28.11.2023, https://wyborcza.pl/Jutronauci/7,165057,30110613,tylko-9-4-proc-ludzi-jest-bardziej-kreatywnych-niz-sztuczna.html [dostęp: 17.03.2024].
Google Scholar
Nunez S., 2023, Słabsi, przeł. D. Jankowska, Pauza, Warszawa [e-book, epub].
Google Scholar
Nycz R., 2017, Nowa humanistyka w Polsce: kilka bardzo subiektywnych obserwacji, koniektur, refutacji, w: Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński i in., Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa, s. 23–48.
Google Scholar
Pieniążek M., 2018, Polonistyka performatywna. O humanistycznych technologiach wytwarzania światów, Universitas, Kraków.
Google Scholar
Rauch J., 2021, The constitution of knowledge. A defense of truth, The Brookings Institution, Washington, DC.
Google Scholar
Rorty R., 1996, Przygodność, ironia i solidarność, przeł. W.J. Popławski, Spacja, Warszawa.
Google Scholar
Scheler M., 1994, O zdradzie radości, w: Tenże, Cierpienie, śmierć, dalsze życie. Pisma wybrane, przeł. A. Węgrzecki, PWN, Warszawa, s. 61–66.
Google Scholar
Schimek C., 2023, UM research: AI tests into top 1% for original creative thinking, https://www.umt.edu/news/2023/07/070523test.php [dostęp: 18.03.2024].
Google Scholar
Scott A.J., Gratton L., 2023, Nowe długie życie, przeł. A.D. Kamińska, Znak, Kraków.
Google Scholar
Sławek T., 2021, A jeśli nie trzeba się uczyć…, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar
Snyder T., 2017, O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, przeł. B. Pietrzyk, Znak Horyzont, Kraków.
Google Scholar
Spitzer M., 2013, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, przeł. A. Lipiński, Dobra Literatura, Słupsk.
Google Scholar
Spitzer M., 2016, Cyfrowe choroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, przeł. M. Guzowska, Dobra Literatura, Słupsk.
Google Scholar
Sugiera M., red., 2018, Fikcje jako metoda. Strategie kontr[f]aktualne w pisaniu historii, literaturze i sztukach, Księgarnia Akademicka, Kraków.
Google Scholar
Szkudlarek T., 1992, Postmodernistyczne pedagogie. Amerykańska edukacja wobec wyzwań kulturowego przełomu, w: Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 21–40.
Google Scholar
Todd Sh., 2023, The touch of the present. Educational encounters, aesthetics, and the politics of the senses, State University of New York Press, Québec.
Google Scholar
Tokarczuk O., 2020, Czuły narrator, Wydawnictwo Literackie, Kraków [e-book, epub].
Google Scholar
Ulanowski T., 2024, AI wkracza do piłki nożnej. Opracowała nowatorskie schematy wykonywania rzutów rożnych, Wyborcza.pl, 20.03.2024, https://wyborcza.pl/7,75400,30809682,ai-wkracza-do-pilki-noznej-opracowala-nowatorskie-schematy.html#S.TD-K.C-B.5-L.1.duzy [dostęp: 20.03.2024].
Google Scholar
Viorst J., 2021, Niedoskonała kontrola, czyli jak całe życie walczymy o władzę: jako dzieci i rodzice, żony i mężowie, kochankowie, pracownicy i w końcu jako zwykli śmiertelnicy, przeł. J. Rudnik, Wydawnictwo Zwierciadło, Warszawa.
Google Scholar
Voelkel P., Lehmann A., 2024, Zawód przyszłości to „bycie pożytecznym” i gotowość do zmian, Wyborcza.pl, 28.01.2024, https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,30636190,piotr-voelkel-zawod-przyszlosci-to-bycie-pozytecznym-i-gotowosc.html#S.TD-K.C-B.5-L.1.duzy [dostęp: 28.01.2024].
Google Scholar
Wachowski J., 2020, Transakty. Między sztuką, nauką i technologią. Nowe strategie performowania wiedzy, Universitas, Kraków.
Google Scholar
Wasilewska-Kamińska E., 2016, Myślenie krytyczne jako cel kształcenia na przykładzie systemów edukacyjnych USA i Kanady, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar
Zuboff Sh., 2020, Wiek kapitalizmu inwigilacji, przeł. A. Unterschuetz, Zysk i S-ka, Poznań.
Google Scholar