Niebezpieczny urok jednoznaczności — Paweł Smoleński Wnuki Jozuego (dydaktyka ostrzegawcza)


Abstrakt

The author of the article stresses that what constitutes the purpose of humanistic education is showing the world from different perspectives and ambiguity as its inherent ingredient, which should be approached as both didactic and axiological challenge (especially in the light of concept of young people’s civic education). In this context he proposes to have a glance at cultural microcosm (of today’s Israel) described by Paweł Smoleński in his book published in 2019 entitled Wnuki Jozuego [Joshua’s Grandchildren]. The Polish author of reportages shows in the said book how — based on the example of Jewish Israeli settlers in the West Bank — dealing with religious, ethnic, and cultural diversity and experiencing them on the daily basis, paves the way for radical views and, consequently, for unifying the past, present, and the future. Many among Smoleński’s interlocutors/interviewees, however, touch upon the need for open dialogue, accepting otherness, and various outlooks on the most burning issues. Therefore, the story thus told may be treated as a warning against believing in only one righteous truth, as well as against the said belief’s negative influence on the sphere of public exchange of thoughts.


Słowa kluczowe

education; radicalism; anti-radicalism; reportage; diversity

Garton Ash T.: Wolne słowo. Dziesięć zasad dla połączonego świata. Tłum. M. Godyń, F. Godyń. Kraków 2018.

Koziołek R.: Wiele tytułów. Wołowiec 2019.

Musiał Ł.: Do czego używa się literatury?. Kraków 2016.

Oz A.: Do fanatyków. Trzy refleksje. Tłum. L. Kwiatkowski. Poznań 2018.

Oz A.: Na ziemi Izraela. Tłum. M. Czerniewska. Warszawa 1996.

Smoleński P.: Wnuki Jozuego. Wołowiec 2019.

Snyder T.: Czarna ziemia. Holokaust jako ostrzeżenie. Tłum. B. Pietrzyk. Kraków 2015.

Snyder T.: Droga do niewolności. Rosja, Europa, Ameryka. Tłum. B. Pietrzyk. Kraków 2019.

Snyder T.: O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku. Tłum. B. Pietrzyk. Kraków 2017.

Tłum. W. Mincer, K. Sosnowska. Warszawa 2018.

Vaidhyanathan S.: Antisocial Media. Jak Facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji. Warszawa 2018.

Pobierz

Opublikowane : 2020-10-06


KocK. (2020). Niebezpieczny urok jednoznaczności — Paweł Smoleński Wnuki Jozuego (dydaktyka ostrzegawcza). Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 29, 27-40. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2020.29.02

Krzysztof Koc 
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu  Polska
https://orcid.org/0000-0001-9734-945X




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).