Baluch A., 1993, Archetypy literatury dziecięcej, Wydawnictwo Wacław Bagiński i Synowie, Wrocław.
Google Scholar
Bayron K., 2022, Cinderella Is Dead, tłum. Z. Kościuk, Moondrive, Kraków.
Google Scholar
Bayron K., Montovani M., [b.r.], Kalynn Bayron: Author of „Cinderella Is Dead”. Interview by M. Montovani, Room Magazine, https://roommagazine.com/whats-new/interview/kalynn-bayron-author-of-cinderella-is-dead/ [dostęp: 20.01.2024].
Google Scholar
Bednarek M., 2021, „Kopciuszki” dla młodzieży. O rewritingach motywu ATU 510A w literaturze „young adult”, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, nr 3 (2), s. 11–34, https://doi.org/10.32798/dlk.840.
Google Scholar
Bednarek M., 2022, Babcine fatałaszki – wokół wzorców genderowych w renarracjach „Czerwonego Kapturka”, w: Queer i gender w nowych tekstach kultury dla dzieci i młodzieży, red. M. Bednarek, A. Kocznur, Wydawnictwo PSP, Poznań, s. 103–126.
Google Scholar
Bettelheim B., 2010, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł., wprowadzenie, objaśnienia i posł. D. Danek, wyd. 3, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.
Google Scholar
Całek A., 2017, Retelling w literaturze fantasy: od renarracji do metafikcji, w: Tekstowe światy fantastyki, red. M. Leś, W. Łaszkiewicz, P. Stasiewicz, Wydawnictwo Prymat, Mariusz Śliwowski, Białystok, s. 45–66.
Google Scholar
Całek A. i in., 2017, Ta dziwna instytucja zwana fantastyką młodzieżową. O polskich i zachodnich badaniach nad fantastyką młodzieżową rozmawiają Anita Całek, Ksenia Olkusz, Aleksandra Korczak i Maciej Skowera, „Creatio Fantastica”, nr 1, s. 115–125.
Google Scholar
Chaudhary J., 2021, Pseudo Feminism vs Feminism, The Law Express, 17.06.2021, https://thelawexpress.com/pseudo-feminism-vs-feminism [dostęp: 20.01.2024].
Google Scholar
Coyne S.M. i in., 2016, Pretty as a Princess: Longitudinal Effects of Engagement With Disney Princesses on Gender Stereotypes, Body Esteem, and Prosocial Behavior in Children, „Child Development”, vol. 87, s. 1909–1925, https://doi.org/10.1111/cdev.12569.
Google Scholar
Gąsowska L., 2009, Fan fiction, czyli złoto dla zuchwałych. Pomiędzy pragnieniem narracji a realizacją opowieści, w: Kody kultury. Interakcja, transformacja, synergia, red. H. Kubicka, O. Taranek, Wydawnictwo Sutoris, Wrocław, s. 445–454.
Google Scholar
Haase D., 1993, Response and Responsibility in Reading Grimms’ Fairy Tales, w: The Reception of the Grimms’ Fairy Tales, ed. D. Haase, Wayne State University Press, Detroit, s. 230–249.
Google Scholar
Hadžić A., 2022, Feminism Repainting the Magic Formula: Gender Portrayal in Disney Movies, Sveučilište u Mostaru, praca magisterska, https://www.researchgate.net/publication/365926136_Feminism_Repainting_the_Magic_Formula_Gender_Portrayal_in_Disney_Movies [dostęp: 14.08.2024].
Google Scholar
Hu S.X., 2020, Toxic Royalty: Feminism and the Rhetoric of Beauty in Disney Princess Films, „Inquiries Journal”, vol. 12, no. 7, http://www.inquiriesjournal.com/a?id=1788 [dostęp: 12.06.2024].
Google Scholar
Hurley D.L., 2005, Seeing White: Children of Color and the Disney Fairy Tale Princess, „The Journal of Negro Education”, vol. 74, no. 3, s. 221–232.
Google Scholar
Izdebska A., Szajnert D., 2014, Od redakcji, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, z. 2, s. 7.
Google Scholar
Izdebska A., Szajnert D., 2015, Wstęp, w: Literatura prze-pisana. Od „Hamleta” do „slashu”, red. A. Izdebska, D. Szajnert, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 8–9.
Google Scholar
Jagernath J., Marié Nupen D., 2023, Pseudo-feminism vs Feminism – Is Pseudo-feminism Shattering the Work of Feminists?, „Proceedings of The Global Conference on Women’s Studies” vol. 1 (1), s. 60–73, https://doi.org/10.33422/womensconf.v1i1.22.
Google Scholar
Kehinde K., 2022, Women, Gender and Evolution: Reconsidering The Damsel in Distress in Disney Animations, „Journal of Religious and Culture”, vol. 22 (1–2), s. 111–120.
Google Scholar
Kowolik P., 2004, Wpływ bajki i baśni na dzieci w edukacji wczesnoszkolnej. Szkic teoretyczny, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 3–4 (24–25), s. 37–52.
Google Scholar
Livingston C., 2018, Transplanting the Fairy Tale: An Afrocentric Perspective, „Education as Change”, vol. 22, no. 3, s. 1–17, https://doi.org/10.25159/1947-9417/4485.
Google Scholar
Orenstein P., 2011, Cinderella Ate My Daughter: Dispatches from the Front Lines of the New Girlie-girl Culture, HarperCollins, New York.
Google Scholar
Pilawska R., 2018, Od Kopciuszka do żony ze Stepford. O archetypowym i disnejowskim wzorcu baśniowej kobiecości, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, T. 21, nr 3 (83), s. 35–51.
Google Scholar
Rani D., [b.r.], Difference between Feminism and Pseudo feminism, Aishwaryasandeep.com, https://aishwaryasandeep.in/difference-between-feminism-and-pseudo-feminism/ [dostęp: 20.11.2024].
Google Scholar
Saja K., 2021, Retelling w historiach alternatywnych, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica”, nr 9, s. 120–138, http://dx.doi.org/10.24917/23534583.9.8.
Google Scholar
Sharma A., 2022, Feminism and Pseudo Feminism – A Legal Perspective, „International Journal of Science and Research”, vol. 11, no. 2, s. 562–564, https://doi.org/10.21275/SR22211202820.
Google Scholar
Skowera M., 2013, Baśń i baśniowość w kulturze popularnej początku XXI w. Moda – trend – postmodernizm, Uniwersytet Warszawski, praca magisterska, https://open.icm.edu.pl/items/fa043e38-097d-42a7-bfca-377aaac55d7b [dostęp: 14.08.2024].
Google Scholar
Smith A.M., 2021, Whitewashing v. Blackwashing: Structural Racism and Anti-Racist Praxis in Hollywood Cinema, „Senior Independent Study Theses”, paper 9455, https://open-works.wooster.edu/independentstudy/9455 [dostęp: 12.07.2024].
Google Scholar
Szczurek A., 2020, „Czerwony Kapturek był śliczną dziewczynką, a Kopciuszek wyszedł za księcia…” – rozbieżności między rodzajem gramatycznym a naturalnym nazw bohaterek bajek i ich konsekwencje w tekstach, „Ogrody Nauk i Sztuk”, nr 1, s. 108–112, pobrano z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjKyrmO9PiHAxXxSPEDHb-mBNYQFnoECBUQAQ&url=https%3A%2F%2Fogrodynauk.pl%2Findex.php%2Fonis%2Farticle%2Fview%2F1105%2F951&usg=AOvVaw1K4TRS3RihR-Fz6YFeKduO&opi=89978449 [14.08.2024].
Google Scholar
Śmiałowicz K., 2013, Baśnie i odtwarzanie asymetrycznych relacji płciowych, „Studia Edukacyjne”, nr 27, s. 337–357, http://hdl.handle.net/10593/10692 [dostęp: 12.07.2024].
Google Scholar
Tian Tian Y., 2023, The Awakening and Development of Feminism in Disney’s Typical Princess Films, w: Lecture Notes in Education Psychology and Public Media, eds. M. Lafuente-Lechuga, M. Idrees, vol. 5, EWA Publishing, Hennef, s. 25–32.
Google Scholar
Yang L., 2023, The Impact of Disney Movies on Children’s Perceptions of Traditional Gender Roles and Sexist Stereotypes, „Communications in Humanities Research”, vol. 5, s. 451–455, https://doi.org/10.54254/2753-7064/5/20230368.
Google Scholar
Young J.L., Foster M.D., Hines D., 2018, Even Cinderella Is White: (Re)Centering Black Girls’ Voices as Literacies of Resistance, „The English Journal”, vol. 107, no. 6, s. 102–108, https://doi.org/10.58680/ej201829719.
Google Scholar
Zhai Y., 2023, Evolution of Disney Princesses and Its Impact on Young Girls, w: Lecture Notes in Education Psychology and Public Media, eds. M. Lafuente-Lechuga, M. Idrees, vol. 5, EWA Publishing, Hennef, s. 799–806.
Google Scholar