Celem czasopisma „Paidia i Literatura” jest ogląd polskiej oraz obcej literatury dla dzieci i młodzieży z perspektywy współczesnych nurtów w humanistyce, które mogą zostać włączone do teoretycznego i krytycznego instrumentarium, jakim dysponują badania nad literaturą dla niedorosłych. Artykuły zamieszczane na łamach rocznika podejmują zagadnienia związane nie tylko ze współczesną literaturą/(pop)kulturą dla dzieci i młodzieży, ale również z jej kanonem odczytywanym przede wszystkim przez pryzmat różnorodności stanowisk, jaką proponuje nowa humanistyka.
Oczekuje się, że tematyka artykułów włączy problematykę związaną z literaturą dla niedorosłych do obszaru współczesnych studiów humanistycznych, w przypadku kanonu rewitalizując jej repertuar edukacyjny, a w przypadku niekanoniczych tekstów, prezentując problemy współczesności, których skala oraz intensywność nie może być zignorowana przez edukację.
W wyniku przeprowadzonej w 2021 roku oceny czasopismo uzyskało 20 punktów parametrycznych i figuruje na liście czasopism punktowanych Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Polityka Open Access – realizujemy politykę otwartego, nieodpłatnego dostępu do wszystkich numerów „Paidii i Literatury”. Znajdą je Państwo w zakładkach: Aktualny numer i Archiwum. Czasopismo jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0).
Redakcja nie pobiera od Autorów żadnych opłat za przyjęcie i publikację tekstu.
Czasopismo jest indeksowane w: ARIANTA, BASE (Bielefeld Academic Search Engine), Bibliotekanauki.pl, CEJSH (The Central European Journal of Social Sciences and Humanities), CEEOL (Central and Eastern European Online Library), DOAJ (Directory of Open Access Journals), EBSCO, ERIH+ (European Reference Index for the Humanities), Google Scholar, ICI World of Journals, PBN (Polska Bibliografia Naukowa), Most Wiedzy, MLA International Bibliography.
Archiwalne numery czasopisma znajdują się w: zakładce 'archiwum', na stronach CEEOL.
Numery czasopisma oraz poszczególne artykuły dostępne są również na:
Academia.edu; ResearchGate:
Strona domowa czasopisma: https://www.paidia.us.edu.pl/
Poszczególne artykuły promujemy w mediach społecznościowych: FB: https://www.facebook.com/paidailiteratura.
Autor przesyłając materiały do „PiL” zgadza się na ich licencjonowanie na podstawie Międzynarodowej Licencji Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA 4.0).
Czasopismo jest współwłasnością Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego oraz Stowarzyszenia Absolwentów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Wokół relacji. Kilka refleksji o psychoanalitycznych inspiracjach w metodyce polonistycznej
183
„Otwieramy uczniom oczy”. Innowacyjne działania dydaktyczne
167
Literacko‑serialowe lekcje feminizmu. Przypadek Ani z Zielonego Wzgórza
150
(Nie)szczęśliwe zakończenia we współczesnej literaturze dziecięcej podejmującej temat Zagłady
147
2025-03-25
Zapraszamy do publikacji w 7. numerze „Paidii i Literatury” zatytułowanym „Wpływy. Rzeki i inne wody w literaturze dla dzieci i młodzieży”.
Rzeka jako symbol wody ma bowiem wielką moc wyobrażeniową, stanowiąc zarówno motyw literacki, jak i element edukacyjny. W kontekście literatury dla dzieci i młodzieży może pełnić różnorodne funkcje – od miejsca przygód, przez przestrzeń refleksji nad naturą, po metaforę emocji czy symbol przemian. Szczególnie dziś rzeka, reprezentując żywioł wody, odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu świadomości klimatyczno-środowiskowej młodych czytelników.
Celem numeru jest podjęcie akwakrytycznej refleksji na temat obecności rzeki oraz innych wód w literaturze dziecięcej i młodzieżowej. Chcemy zwrócić uwagę na różnorodność sposobów przedstawiania rzeki, jej rolę w kreowaniu wyobraźni młodego czytelnika oraz jej znaczenie w procesie edukacji, także dotyczącej klimatu i środowiska.
Na artykuły czekamy do 30 kwietnia 2025.
2024-01-10
Mały antropocen
Zapraszamy do nadsyłania artykułów do 6. numeru „Paidii i Literatury” poświęconego refleksji nad antropocenem, definiowanym jako epoka, w której człowiek stał się czynnikiem geologicznym, odciskającym piętno na naszej planecie. Antropocen przez badaczy rozumiany jest nie tylko jako moment destabilizacji życia na Ziemi, ale także okres, w którym obowiązujące kategorie, porządkujące dotąd świat okazują się nieaktualne i pilnie domagają się dopowiedzeń.
Jak zatem w kontekście tej planetarnej destabilizacji utrzymać opowieść o dzieciństwie? Jakimi operować narracjami? Jak tworzyć nowe opowieści? Jak opowiadać te już istniejące tak, aby układać świat według innych możliwości.
W numerze zaplanowano również działy „Ze świata” oraz „Varia”.
Zapraszamy do nadsyłania propozycji tematów artykułów do 15 lutego 2024 roku. Na Państwa teksty czekamy do 31 marca 2024 roku.
Tematy i artykuły prosimy wysyłać, korzystając z https://journals.us.edu.pl/index.php/pl
W razie pytań lub problemów technicznych zapraszamy do korespondencji: pil.czasopismo@us.edu.pl
Zgłoszone artykuły ocenia zespół redakcyjny czasopisma. O dopuszczeniu do druku decyduje ocena dwóch niezależnych recenzentów (double blind peer review).
2023-02-01
Przyziemność
Zapraszamy Państwa do nadsyłania artykułów do 5. numeru „Paidii i Literatury” poświęconego „Przyziemności”. Liczmy na interesujące rozpoznania tej metafory w kontekście humanistyki środowiskowej, biohumanistyki, fitohumanistyki, geopoetyki, zwrotu geologicznego, nekrohumanistyki, środowiskowej historii Zagłady, nowego animizmu, nowych materializmów, nowego witalizmu, ale także pedagogiki nieatropocentrycznej czy zielonych kompetencji w czytaniu i pisaniu.
Interesują nas rozpoznania w ramach adresowanych do młodych odbiorców tekstów kultury w zakresie literatury, filmu, teatru, ilustracji, plakatu, gier komputerowych, publikacji popularnonaukowych, praktyk pedagogicznych, a także szeroko rozumianego języka.
Zapraszamy do nadsyłania propozycji tematów artykułów do 15 lutego 2023 roku. Na Państwa teksty czekamy do 15 marca 2023 roku.
Tematy i artykuły prosimy wysyłać, korzystając z https://journals.us.edu.pl/index.php/pl
W razie pytań lub problemów technicznych zapraszamy do korespondencji: pil.czasopismo@us.edu.pl
Zgłoszone artykuły ocenia zespół redakcyjny czasopisma. O dopuszczeniu do druku decyduje ocena dwóch niezależnych recenzentów (double blind peer review).
Nr 5 (2023)
Opublikowane: 2024-07-23
20