Słabość istot żywych. Ewolucja według Calpurnii Tate Jacqueline Kelly
Abstrakt
The article is an analysis and interpretation of Jacqueline Kelly’s novel The Evolution of Calpurnia Tate (situated in the context of the writer’s work and, more broadly, the trend of retro youth novels). Referring to the concept of catharsis constitutive of Greek tragedy (offered to the recipient to experience pity and fear), I would like to present The Evolution of Calpurnia Tate as a work that offers compassion, sadness and hope – a “weak” version of catharsis, adjusted to the sensitivity of the young reader, and, at the same time, not distorting the difficult truth about the world. Above all, the category of weakness, common to people and other human beings have been highlighted. The primary goal of the article is, therefore, to extract the axiological message of the novel. To do so, a compilation of various methodologies (comparative studies, ecocriticism, feminist criticism), and a research tool have been used.
Słowa kluczowe
novel; ancient Greek tragedy; Darwinism; weakness; sympathy
Bibliografia
Eingestellt von Anna, 2018, „Ewolucja według Calpurnii Tate” Jacqueline Kelly, Przeczytałam Książkę, 9.01.2018, https://przeczytalamksiazke.blogspot.com/2018/01/ewolucja-wedug-calpurnii-tate.html [dostęp: 20.08.2024].
Hartwig J., 1995, Nim opatrzy się zieleń. Wybór wierszy, Znak, Kraków.
Jacqueline Kelly > Quotes > Quotable Quote, [2024], Good Reads, https://www.goodreads.com/quotes/194910-by-1899-we-had-learned-to-tame-the-darkness-but [dostęp: 17.10.2024].
Kelly J., 2009, The Evolution of Calpurnia Tate, Henry Holt and Company, New York.
Kelly J., 2016, Ewolucja według Calpurnii Tate, tłum. K. Rosłan, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa.
Kubiak Z., 1985, Jak w zwierciadle, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa.
Kubiak Z., 2000, Literatura Greków i Rzymian, Świat Książki, Warszawa.
Pascal B., 2006, Myśli oraz Rozprawa o kondycji możnych. Modlitwa o dobry użytek z chorób. Rozprawa o namiętnościach miłości, tłum. T. Boy-Żeleński, posł. J. Kopania, Zielona Sowa, Kraków 2006.
Piotr [Piotr Chojnacki], 2017, Dziewczynka z Notesem (Jacqueline Kelly, „Ewolucja według Calpurnii Tate”), Zacofany w Lekturze, 16.12.20217, https://zacofany-w-lekturze.pl/2017/12/dziewczynka-z-notesem-jacqueline-kelly-ewolucja-wedlug-calpurnii-tate.html [dostęp: 20.08.2024].
Poza Rozkładem, 2016, „Ewolucja według Calpurnii Tate”, Poza Rozkładem, 20.12.2016, https://pozarozkladem.blogspot.com/2016/12/ewolucja-wedug-calpurnii-tate.html#more [dostęp: 20.08.2024].
Szymborska W., 2023, Wiersze wszystkie, Znak, Kraków.
Taplin O., 2004, Tragedia grecka w działaniu, tłum. A. Wojtasik, Wydawnictwo Homini, Kraków.
Ungeheuer-Gołąb A., 2024, Somaestetyczne mapy literatury dziecięcej (wybrane przykłady), Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Watt Smith T., 2017, Księga ludzkich uczuć. Ciekawość, empatia, odwaga, rozkosz, pogarda oraz wiele innych, tłum. J. Konieczny, W.A.B., Warszawa.
Wróblewski M., 2018, Zmącone nadzieje, czyli literatura „czwarta” na najwyższym biegu, „Polonistyka. Innowacje”, nr 7, s. 29–40, https://doi.org/10.14746/pi.2018.7.3.
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0001-5782-042X
Alicja Mazan-Mazurkiewicz – doktor habilitowana nauk humanistycznych o specjalizacji literaturoznawczej. Autorka monografii Inspiracje biblijne w utworach Romana Brandstaettera (2003) oraz Liryka ks. Jana Twardowskiego. Spotkanie ze św. Teresą z Lisieux (2014). Od 1 października 2018 roku pracuje w Zakładzie Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski w Instytucie Filologii Polskiej i Logopedii na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Prowadzi badania naukowe nad literaturą polską XX i XXI wieku, szczególnie nad
problematyką aksjologiczną i zagadnieniami inspiracji religijnej w dziełach literackich oraz literaturą i książką dziecięcą.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).