Opublikowane: 2024-12-30

Jak żyć na Ziemi? Uczniowie antropocenu czytają „Bajki filozoficzne” Michela Piquemala

Anna Podemska-Kałuża Logo ORCID

Abstrakt

Artykuł analizuje książkę Bajki filozoficzne. Jak żyć na Ziemi? Michela Piquemala (2015) z perspektywy ekologicznej. Cykl Bajki filozoficzne, zainicjowany w 2003 roku, zdobył szerokie uznanie na świecie i w Polsce. Seria książek Michela Piquemala zawiera bajki i inne teksty kultury pochodzące z różnych kultur i epok historycznych. Trzecia część cyklu koncentruje się na relacji człowiek-przyroda-planeta oraz wskazuje na potrzebę harmonii ludzi z naturą oraz odpowiedzialność ekologiczną współczesnego społeczeństwa. Książka Jak żyć na Ziemi? zwraca uwagę na pilne problemy ekologiczne, takie jak zanieczyszczenie środowiska, globalne ocieplenie, klęski żywiołowe, wymieranie gatunków, nadprodukcja toksycznych śmieci. Pytania i komentarze w modułach W pracowni filozofa pomagają czytelnikom zrozumieć głębsze znaczenia tekstów i pobudzają refleksję nad współczesnymi wyzwaniami ekologicznymi. Michel Piquemal podkreśla, że ekologia jako nauka o Ziemi obejmuje zrozumienie konsekwencji ludzkich działań na środowisko, a bajki w jego zbiorze mają na celu edukację ekologiczną młodzieży oraz inspirację do działań na rzecz ochrony środowiska. Ta część Bajek filozoficznych jest nie tylko literackim wprowadzeniem do problematyki ekologicznej, ale także zachętą do krytycznego myślenia o kryzysie klimatycznym. Książka ukazuje, jak bajki z różnych kultur mogą edukować na temat bioróżnorodności, zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialności zbiorowej i ochrony przyrody. W Jak żyć na Ziemi? Michel Piquemal dąży do podniesienia świadomości ekologicznej i promowania postaw proekologicznych, szczególnie wśród uczniów epoki antropocenu.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Podemska-Kałuża, A. (2024). Jak żyć na Ziemi? Uczniowie antropocenu czytają „Bajki filozoficzne” Michela Piquemala. Paidia I Literatura, 1–19. https://doi.org/10.31261/PiL.2024.06.08

Cited by / Share

Domyślna okładka

2024
Opublikowane: 2022-03-02


eISSN: 2719-4167
Ikona DOI 10.31261/PiL

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.