Bachórz J., 1994, Bajka, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków, s. 65–68.
Google Scholar
Bajki filozoficzne [Nota okładkowa z wydania w kolekcji „Cała Polska czyta dzieciom”, 2008 r.], Fundacja „Cała Polska czyta dzieciom”, https://calapolskaczytadzieciom.pl/ksiazka/bajki-filozoficzne/ [dostęp: 2.05.2024].
Google Scholar
Barcz A., 2016, Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.
Google Scholar
Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Bracia: trochę rodzina, trochę przyjaciele, Zintegrowana Platforma Edukacyjna Ministerstwa Edukacji Narodowej, https://zpe.gov.pl/a/bracia-troche-rodzina-troche-przyjaciele/D18aslOCS [dostęp: 2.05.2024].
Google Scholar
Budrewicz Z., 2023, Etyka ekologiczna na lekcjach polskiego, „Polonistyka. Innowacje”, nr 17, s. 17–30, https://doi.org/10.14746/pi.2023.17.3.
Google Scholar
Cieślikowski J., 1975, Baśń synkretyczna, w: Tenże, Literatura i podkultura dziecięca, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 38–71.
Google Scholar
Czapliński P., Bednarek J.B., Gostyński D., 2017, Literatura i jej natury. Przewodnik ekokrytyczny dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, Wydawnictwo Rys, Poznań.
Google Scholar
Dołęga J.M., 2006, Ekofilozofia – nauka XXI wieku, „Problemy Ekorozwoju”, nr 1, s. 17–22.
Google Scholar
Domańska E., 2013, Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 13–32.
Google Scholar
Dziechcińska H., 1990, Bajka, w: Słownik literatury staropolskiej.(Średniowiecze – renesans – barok), red. T. Michałowska, przy udziale B. Otwinowskiej, E. Sarnowskiej-Temeriusz, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 68–70.
Google Scholar
Fiedorczuk J., 2015, Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.
Google Scholar
Filozofia [dział], Wydawnictwo Muchomor, https://www.muchomor.pl/pl/c/FILOZOFIA/70 [dostęp: 2.05.2024].
Google Scholar
Gdanowicz-Bączyk A., 2015, Narodziny i rozwój etyki środowiskowej, „Studia Ecologiae et Bioethicae”, R. 13, nr 4, s. 39–63.
Google Scholar
Goliński Z., 1991, Bajka, w: Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 22–27.
Google Scholar
Guzy A., Ochwat M., 2022, Czy możliwe jest kształtowanie postaw proklimatycznych na lekcjach języka polskiego? Wyniki badań ankietowych, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, T. 31, s. 1–22, https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.13.
Google Scholar
Janczewski J., oprac., 2015, Nasreddin Hodża. Wybrane anegdoty, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.
Google Scholar
Jarzyna A., 2020, O czym myślę, kiedy myślę o zwierzętach w edukacji polonistycznej? Siedem odpowiedzi, „Polonistyka. Innowacje”, nr 11, s. 63–76, https://doi.org/10.14746/pi.2020.11.6.
Google Scholar
Juraszek D., 2020, Antropocen dla początkujących: klimat, środowisko, pandemie w epoce człowieka, Fundacja Liberte, Łódź.
Google Scholar
Klein N., 2004, No Logo, tłum. H. Pustuła, Wydawnictwo Świat Literacki, Warszawa.
Google Scholar
Kocyba P., Łukianow M., Piotrowski G., 2020, Młodzieżowe strajki klimatyczne w Polsce: kto protestuje i dlaczego?, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica”, T. 21, nr 4, s. 77–95, pobrano z: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/maes/article/view/6422 [27.09.2024].
Google Scholar
Krulicka K., 2022, Zielono mi, czyli patenty na ekopolski, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, T. 31, s. 1–15, https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.02.
Google Scholar
Lange A., 2021, Im dalej w las tym więcej drzew? Kształtowanie wrażliwości na naturę w edukacji polonistycznej w szkole podstawowej, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Współczesnego Języka Polskiego”, T. 30, s. 65–80, https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.05.
Google Scholar
Leonid Sołowiow: „Przygody Hodży Nasreddina”, Wydawnictwo Akademickie Dialog, https://wydawnictwodialog.pl/przygody-hodzy-nasreddina,73,1754.html [dostęp: 4.05.2024].
Google Scholar
Marzec A., 2021, Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Michel Piquemal: „Bajki filozoficzne. Opowieści mędrca Sofiosa”, Muchomor, https://www.muchomor.pl/pl/p/Bajki-filozoficzne.-Opowiesci-medrca-Sofiosa/186 [dostęp: 2.05.2024].
Google Scholar
Niesporek-Szamburska B., 2008, Baśń, w: Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 47–72.
Google Scholar
Niesporek-Szamburska B., 2021, Humanistyka ekologiczna w edukacji polonistycznej, czyli o zielonym czytaniu legend o jeziorze Gopło, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N. Educatio Nova”, nr 6, s. 79–92.
Google Scholar
Niesporek-Szamburska B., Przybyla O., 2021, Edukacja ekologiczna/klimatyczna w podstawie programowej i w seriach podręczników szkolnych do nauczania języka polskiego (jako ojczystego), „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2, s. 1–30, https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.02.
Google Scholar
Nycz R., 1996, Sylwy współczesne, wyd. 2, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.
Google Scholar
Ochwat M., 2020a, Edukacja polonistyczna wobec kryzysu klimatycznego – rozpoznania i rekomendacje dydaktyczne, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N. Educatio Nova”, nr 5, s. 185–204, https://doi.org/10.17951/en.2020.5.185-204.
Google Scholar
Ochwat M., 2020b, (Współ)myślenie w humanistyce. Literackie ekokształcenie w epoce antropocenu, „Polonistyka. Innowacje”, nr 12, s. 31–52, https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.3.
Google Scholar
Piotrowska-Grot M., 2022, Literacki matecznik – o ekopoetyce i aktywnym czytaniu, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, T. 31, s. 1–20, https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.17.
Google Scholar
Piquemal M., 1996, Petite anthologie de la mythologie, Éditions Sedrap, Toulouse.
Google Scholar
Piquemal M., 2003, Les philo-fables, Éditions Alexandre Stanké, Paris.
Google Scholar
Piquemal M., 2004, Bajki filozoficzne, tłum. H. Sobieraj, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa.
Google Scholar
Piquemal M., 2006, Fables mythologiques des héros et des monstres, Éditions Albin Michel-Jeunesse, Paris.
Google Scholar
Piquemal M., 2012, Bajki filozoficzne. Jak żyć razem?, tłum. M. Braunstein, M. Krasicki, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa.
Google Scholar
Piquemal M., 2015, Bajki filozoficzne. Jak żyć na Ziemi?, tłum. M. Braunstein, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa.
Google Scholar
Piquemal M., 2016, Bajki filozoficzne. Świat mitologii, tłum. M. Braunstein, M. Krasicki, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa.
Google Scholar
Piquemal M., 2017, Drogocenna perła, w: E. Nowak, J. Gaweł, Myśli i słowa. Literatura – kultura – język. Język polski. Podręcznik. Klasa 7, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 80.
Google Scholar
Piquemal M., 2019, Drogocenna perła, w: E. Horwath, A. Żegleń, Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura. Język polski. Podręcznik. Klasa 6, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 152.
Google Scholar
Piquemal M., 2020, Bajki filozoficzne. Jak żyć razem? (fragmenty), w: J. Kościerzyńska i in., Nowe słowa na start! Podręcznik do języka polskiego dla klasy siódmej dla szkoły podstawowej, Nowa Era, Warszawa, s. 64–65.
Google Scholar
Piquemal M., 2021, Bajki filozoficzne. Opowieści mędrca Sofiosa, tłum. M. Braunstein, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa.
Google Scholar
Piquemal M., 2023a, Jeżozwierze, w: I. Bartol, M. Biskupska-Duda, J. Najmanowicz-Michalak, Zamieńmy słowo. Język polski. Szkoła podstawowa. Klasa 4. Podręcznik, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 150.
Google Scholar
Piquemal M., 2023b, Podział według wyroków bożych, w: A. Karolczyk-Kozyra i in., Zamieńmy słowo. Język polski. Szkoła podstawowa. Klasa 7. Podręcznik, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 50–51.
Google Scholar
Scenariusz lekcji 45 z kartą pracy. Święty Łukasz „Ostrzeżenie przed chciwością”, Michel Piquemal „Drogocenna perła”, Eduranga, https://ucze.eduranga.pl/zasob/scenariusz-lekcji-45-z-karta-pracy-swiety-lukasz-ostrzezenie-przed-chciwoscia-michel-piquemal-drogocenna-perla/ [dostęp: 2.05.2024].
Google Scholar
Skubała P., 2022, Jak edukować w czasach kryzysu klimatycznego i środowiskowego? „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, T. 31, s. 1–14, https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.09.
Google Scholar
Sołowiow L., 1980, Przygody Hodży Nasreddina, tłum. I. Zabłudowska, [wyd. 2], Iskry, Warszawa.
Google Scholar
Sołowiow L., 2003, Przygody Hodży Nasreddina, tłum. I. Zabłudowska, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.
Google Scholar
Sołowiow L., 2021, Hodża Nasreddin. Przygód księga druga. Zaczarowany książę, tłum. I. Zabłudowska, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.
Google Scholar
Smith T., Smith R., 2014, Elements of Ecology, 9th ed., Pearson, London.
Google Scholar
Tyburski W., 2020a, Dyscypliny humanistyczno-społeczne a stan kultury i świadomości ekologicznej. Pozytywy – porażki – niepowodzenia, w: Paradoksy ekologiczne. Odpady miarą sukcesu i porażki cywilizowanej ludzkości, red. R.F. Sadowski, A. Kosieradzka-Federczyk, Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, Warszawa, s. 21–32.
Google Scholar
Tyburski W., 2020b, Ekoestetyka i edukacja ekologiczna, w: Globalna odpowiedzialność człowieka. Między analizą zjawisk a prognozą etyczną, red. K. Łukaszewska, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa, s. 20–30.
Google Scholar
Ubertowska A., 2020, Historie biotyczne. Pomiędzy estetyką a geotraumą, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.
Google Scholar
Wójcik-Dudek M., 2022, Dziewczyńska postpamięć natury. „Ostatnie drzewo na Ziemi” Małgorzaty Kur, „Bibliotekarz Podlaski”, R. 23, nr 3, s. 143–157.
Google Scholar
Wójcik-Dudek M., 2023a, Czego może nauczyć łodzik? (Eko)krytyczne czytanie „Ody do młodości”, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”, T. 14, s. 181–195, pobrano z: https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/10664 [15.09.2024].
Google Scholar
Wójcik-Dudek M., 2023b, Jak być ze świata? Zwrot geologiczny i polonistyka/humanistyka terenowa w szkole, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1, s. 1–21, https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.03.
Google Scholar
Zdunik J., 2023, Czy empatia jest odpowiedzią na antropocen? Kilka refleksji z perspektywy psychologii lektury i dydaktyki polonistycznej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica”, T. 11, s. 47–61, https://doi.org/10.24917/23534583.11.4.
Google Scholar