Bibliografia
Google Scholar
Bardijewska L., 2016, Kot Karima i obrazki, Łódź.
Google Scholar
Bishop R.S., 1990, Mirrors, Windows, and Sliding Glass Doors, „Perspectives”, t. 6, nr 3. https://scenicregional.org/wp-content/uploads/2017/08/Mirrors-Windows-and-Sliding-Glass-Doors.pdf [data dostępu: 23.02.2021].
Google Scholar
Błądek M., 2016, Szary, Warszawa.
Google Scholar
Botelho M.J., Kabakov Rudman M., 2009, Critical Multicultural Analysis of Children’s Literature: Mirrors, Windows, and Doors, New York, NY.
Google Scholar
Bradford C., 2007, Unsettling Narratives: Postcolonial Readings of Children’s Literature, [Waterloo, Ont.].
Google Scholar
Burda Książki, 2018, Mała Reporterka Nela. http://www.burdaksiazki.pl/autorzy/nela-mala-reporterka [data dostępu: 23.02.2021].
Google Scholar
Cai M., 2002, Multicultural Literature for Children and Young Adults: Reflections on Critical Issues, Westport, Conn.
Google Scholar
Cai M., 2003, Multiple Definitions of Multicultural Literature: Is the Debate Really just “Ivory Tower” Bickering?, w: Fox D.L., Short K.G., red., Stories Matter: The Complexity of Cultural Authenticity in Children’s Literature, Urbana, IL.
Google Scholar
Chrobak M., 2014a, Ucząc się od Jurgielewiczowej. Inna w powieści Katarzyny Pranič „Ela-Sanela”, w: Niesporek-Szamburska B., Wójcik-Dudek M., red., Zok-Smoła A., współp., Wyczytać świat — międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży, Katowice.
Google Scholar
Chrobak M., 2014b, Obcość jako kategoria interpretacyjna w badaniach nad dzieciństwem i literaturą dla dzieci, w: Sztachelska J., Szymborska K., red., Children studies jako perspektywa interpretacyjna. Studia i szkice, Białystok.
Google Scholar
Crossan S., 2015, Kasieńka, Domańska K., przeł., Warszawa.
Google Scholar
Domańska E., 2008, Badania postkolonialne, w: Gandhi L., Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, Serwański J., przeł., Poznań.
Google Scholar
Fornalczyk-Lipska A., 2017, Odmienność narodowa i etniczna w najnowszej polskiej literaturze dla młodego odbiorcy a wyzwania edukacji międzykulturowej, „Kultura i Edukacja”, t. 1, nr 115, s. 15—30.
Google Scholar
García-González M., 2017, Origin Narratives: The Stories We Tell Children about Immigration and International Adoption, New York, NY.
Google Scholar
Gawryluk B., 2011, Moje Bullerbyn, Łódź.
Google Scholar
Gawryluk B., 2016, Teraz tu jest nasz dom, Łódź.
Google Scholar
Gilton D.L., 2020, Multicultural and Ethnic Children’s Literature in the United States, Lanham.
Google Scholar
Golka M., 2017, Międzykulturowe wyzwania i wyznania, „Relacje Międzykulturowe”, nr 1, s. 11—26.
Google Scholar
Gopalakrishnan A., 2011, Multicultural Children’s Literature: A Critical Issues Approach, Los Angeles.
Google Scholar
Gortat G., 2008, Do pierwszej krwi, Wrocław.
Google Scholar
Gosk H., 2002, Bohater literacki o cechach Innego/Obcego, w: tejże, Bohater swoich czasów. Postać literacka w powojennej prozie polskiej o tematyce współczesnej. Wybrane zagadnienia, Izabelin.
Google Scholar
Grętkiewicz E., 2005, Szczekająca szczęka Saszy, Warszawa.
Google Scholar
Gruchlik H., 2007, Inność a obcość w kontekście filozoficznym, „Anthropos?”, nr 8/9, http://www.anthropos.us.edu.pl/anthropos5/texty/gruchlik.htm [data dostępu: 23.02.2021].
Google Scholar
Grzybowski P., 2009, Edukacja europejska — od wielokulturowości ku międzykulturowości, Kraków.
Google Scholar
GUS, 2015, Struktura narodowo-etniczna, językowa i wyznaniowa ludności Polski, Warszawa.
Google Scholar
Hejno A., Piątas-Wiktor M., 2011, Baśnie nie z tego miasta: Opowieść wrocławskich dzieci, Wrocław.
Google Scholar
Hope J., 2008, “One day we had to run”: The Development of the Refugee Identity in Children’s Literature and Its Function in Education, “Children’s Literature in Education: An International Quarterly” nr 39 (4). https://link.springer.com/article/10.1007/s10583-008-9072-x [data dostępu: 23.02.2021].
Google Scholar
Jakubczak M., 2016, Doświadczenie źródłowe z perspektywy klasycznej filozofii indyjskiej, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej”, nr 61, s. 41—58.
Google Scholar
Koc K, 2020, Edukacja polonistyczna w czasach populistycznej zarazy, „Paidia i Literatura”, nr 2, s. 13—34.
Google Scholar
Kostecka W., 2017a, Dziwne — odmienne — obce. Dziecko jako Inny we współczesnej polskiej prozie dziecięcej i młodzieżowej, „Litteraria Copernicana”, nr 3 (23), s. 91—109.
Google Scholar
Kostecka W., 2017b, Once Upon a Time There Was a War: The Use of Fairy-tale Conventions in Contemporary Polish Literature for Children about Refugees, “MASKA. Magazyn Antropologiczno-Socjologiczno-Kulturowy”, nr 4, s. 33—49.
Google Scholar
Larrick N., 1965, The All White World of Children’s Books, „The Saturday Review” z 11 września 1965.
Google Scholar
Mateo J.M., Martínez P.J., 2013, Emigracja, Jordan M., przeł., Piaseczno.
Google Scholar
Meer N., Modood T., 2011, How Does Interculturalism Contrast with Multiculturalism?, „Journal of Intercultural Studies”, s. 1—22.
Google Scholar
Mikołajewski J., 2016, Wędrówka Nabu, Kraków.
Google Scholar
Młynarczuk-Sokołowska A., Potoniec K., Szostak-Król K., red., 2015a, Przygody Innego. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich, Białystok.
Google Scholar
Młynarczuk-Sokołowska A., Potoniec K., Szostak-Król K., red., 2015b, Przygody Innego II. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich, Białystok.
Google Scholar
Moncomble G., Pawlak P., 2015, Kotek, który merdał ogonem, [przeł. E. Kozyra-Pawlak i P. Pawlak]. Warszawa.
Google Scholar
Onichimowska A., 2007, Dziesięć stron świata, Kraków.
Google Scholar
Perry L.B., Southwell L., 2011, Developing Intercultural Understanding and Skills: Models and Approaches, “Intercultural Education”, t. 22, nr 6, s. 453—466.
Google Scholar
Piątkowska R., 2017, Hebanowe serce, Łódź.
Google Scholar
Pietrusińska M.J., 2020, Reprezentacje uchodźców w polskiej literaturze dziecięcej — przykład dyskursu prouchodźczego, „Studia Migracyjne — Przegląd Polonijny”, nr 1 (175), 47—66.
Google Scholar
Pranič K., 2011, Ela-Sanela, Warszawa.
Google Scholar
Raúf O.Q., 2018, Chłopiec z ostatniej ławki, Janota E., przeł., Warszawa.
Google Scholar
Rąbkowska E., 2019, Od Robinsona do Neli Małej Reporterki. Recykling dziecięcego marzenia o podróży i przygodzie, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, t. 1, nr 1, s. 206—220.
Google Scholar
Sadzikowska L., 2018, „Zebra”, „Opowieści spod oliwnego drzewa” i „Bahar znaczy wiosna” jako nowe propozycje lekturowe o wielokulturowości, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 22 (2), s. 225—238.
Google Scholar
Sanna F., 2016, Podróż, Napiórska A., przeł., Warszawa.
Google Scholar
Stanecka Z., 2011, Basia i kolega z Haiti, Warszawa.
Google Scholar
Stephens J., 1990, Advocating Multiculturalism: Migrants in Australian Children’s Literature after 1972, „Children’s Literature Association Quarterly”, t. 15, nr 4, s. 180—185.
Google Scholar
Stephens J., 1992, Language and Ideology in Children’s Fiction, Longman.
Google Scholar
Stephens J., 2011, Schemas and Scripts: Cognitive Instruments and the Representation of Cultural Diversity in Children’s Literature, w: K. Mallan, C. Bradford, red., Contemporary Children’s Literature and Film: Engaging with Theory, New York, NY.
Google Scholar
Suchowierska A., 2015, Mat i świat, Warszawa.
Google Scholar
Szumal M., 2019, „Ada Judytka i zaginiony tałes”. Dziecięcy klucz do wielokulturowego Białegostoku, „Polonistyka. Innowacje”, nr 9, s. 131—140.
Google Scholar
Ude I., 2017, Zebra, Warszawa.
Google Scholar
Virkama A., 2010, From Othering to Understanding. Perceiving “Culture” in Intercultural Communication, Education and Learning, w: Korhonen V., red., Crosscultural Lifelong Learning, Tampere.
Google Scholar
Webb J., 2000, Text, Culture, and Postcolonial Children’s Literature: A Comparative Perspective, w: McGillis R., red., Voices of the Other: Children’s Literature and the Postcolonial Context, New York, NY.
Google Scholar
Witek R., 2016, Chłopiec z Lampedusy, Łódź.
Google Scholar
Xie S., 2000, Rethinking the Identity of Cultural Otherness: The Discourse of Difference as an Unfinished Project, w: McGillis R., red., Voices of the Other: Children’s Literature and the Postcolonial Context, New York, NY.
Google Scholar
Yokota J., 1993, Issues in Selecting Multicultural Children’s Literature, „Language Arts”, t. 70, nr 3, 156—167.
Google Scholar
Yokota J., 2001, Kaleidoscope: A Multicultural Booklist for Grades K-8, Urbana, Ill.
Google Scholar