Zapraszamy do publikacji w 7. numerze „Paidii i Literatury” zatytułowanym „Wpływy. Rzeki i inne wody w literaturze dla dzieci i młodzieży”.
Rzeka jako symbol wody ma bowiem wielką moc wyobrażeniową, stanowiąc zarówno motyw literacki, jak i element edukacyjny. W kontekście literatury dla dzieci i młodzieży może pełnić różnorodne funkcje – od miejsca przygód, przez przestrzeń refleksji nad naturą, po metaforę emocji czy symbol przemian. Szczególnie dziś rzeka, reprezentując żywioł wody, odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu świadomości klimatyczno-środowiskowej młodych czytelników.
Celem numeru jest podjęcie akwakrytycznej refleksji na temat obecności rzeki oraz innych wód w literaturze dziecięcej i młodzieżowej. Chcemy zwrócić uwagę na różnorodność sposobów przedstawiania rzeki, jej rolę w kreowaniu wyobraźni młodego czytelnika oraz jej znaczenie w procesie edukacji, także dotyczącej klimatu i środowiska.
Interesują nas następujące zagadnienia:
Lista proponowanych zagadnień nie wyczerpuje tematu i pozostaje otwarta na alternatywne ujęcia problematyki związanej z rzekami oraz innymi wodami.
Na artykuły czekamy do 30 kwietnia 2025.