Opublikowane: 2022-07-22

Dzieci króla olch. Analiza przypadków z gościńca śląskiego oraz innych

Krystian Węgrzynek Logo ORCID
Dział: Przekroje i rewizje
https://doi.org/10.31261/Rana.2022.5.04

Analysis of cases from the Silesian area and others

Abstrakt

Treścią artykułu jest analiza losu górnośląskiego dziecka w okresie totalitarnym (okupacja hitlerowska, okres stalinowski). Fizycznie porwane przez okupanta i przejęte przez jego rodzinę albo narażone na indoktrynację
w szkole lub innej instytucji wychowawczej poddawane było ono najczęściej wykluczającym modelom nauczania w duchu polskim lub niemieckim. Niejednokrotnie metody formowania były wyrafinowane – dzieci przekupywano, kuszono, uwodzono. Do analizy tej sytuacji wykorzystana zostaje interpretacja wiersza Johanna W. Goethego Król olch, w której dominantą jest walka o duszę dziecka pomiędzy naturalnym sprzymierzeńcem (rodzic) i przychodzącym z zewnątrz przeciwnikiem (król); wizja królestwa elfów zestawiona jest tu z totalitarną utopią społeczeństwa – silnego i doskonałego, rasowo lub z wizją Polski – społeczeństwa pozbawionego różnic, a jednocześnie doskonale antyniemieckiego. Pod uwagę zostały wzięte zarówno teksty dokumentalne (R. Hrabar, A. Malinowska, G. Gruschka), jak i quasi-dokumentalne (J. Durski, F. Netz, A. Lysko) oraz artystyczne (A. Dziewit-Meller, L. Libera, I. Villqist).

Słowa kluczowe:

dziecko , porwanie , indoktrynacja , uwodzenie , Śląsk

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Węgrzynek, K. (2022) „Dzieci króla olch. Analiza przypadków z gościńca śląskiego oraz innych: Analysis of cases from the Silesian area and others”, Rana. Literatura - Doświadczenie - Tożsamość, (1 (5), s. 1–27. doi: 10.31261/Rana.2022.5.04.

Cited by / Share

Nr 1 (5) (2022)
Opublikowane: 2023-03-01


eISSN: 2719-5767
Ikona DOI 10.31261/rana

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.