Opublikowane: 2021-05-13

Ukąszenie katechety. Przegrany apophrades Czesława Miłosza

Jan Potkański Logo ORCID
Dział: Rozpoznania i autopsje
https://doi.org/10.31261/Rana.2021.3.04

Abstrakt

Artykuł stanowi interpretację przemiany twórczości i osobowości Czesława Miłosza zgodnie z zaproponowanym przez Harolda Blooma modelem agonu poetyckiego efeba z prekursorem. Autor polemizuje z wcześniejszymi ujęciami twórczości Miłosza w tym duchu – sugerującymi, że najważniejszym nauczycielem poety był Adam Mickiewicz. Tymczasem uważna analiza wspomnień i deklaracji ideowych autora Rodzinnej Europy dowodzi, że źródłowy wpływ, który zdecydował o przebiegu całej dalszej ewolucji Miłosza, wywarł na niego katecheta, ksiądz Leopold Chomski, inne zaś figury mistrzowskie w twórczości poety to przekształcenia obrazu tego pierwotnego nauczyciela.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Potkański, J. (2021) „Ukąszenie katechety. Przegrany <i>apophrades</i> Czesława Miłosza”, Rana. Literatura - Doświadczenie - Tożsamość, (1 (3), s. 1–20. doi: 10.31261/Rana.2021.3.04.

Cited by / Share

Nr 1 (3) (2021)
Opublikowane: 2021-05-18


eISSN: 2719-5767
Ikona DOI 10.31261/rana

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.