1Kor 11,2-16 wyrazem mizoginizmu św. Pawła?



Abstrakt

Jedenasty rozdział Pierwszego Listu do Koryntian zawiera Pawłowe wskazania co do właściwego ubioru mężczyzny i kobiety podczas zgromadzeń modlitewnych. Jego wykład odnosi się w głównej mierze do stroju i nakrycia głowy kobiety. Pawłowe wskazywania w 1 K or 11,2-16 nie są wyrazem mizoginizmu autora. Apostoł uznaje za zasadne, by kobiety modliły się i prorokowały podczas zgromadzeń wiernych. Nie zgadza się jednak, by czyniły to z odsłoniętymi głowami. Wskazania Pawła dotyczące należytego stroju, fryzury czy też nakrycia głowy podczas zgromadzeń liturgicznych miały swoje określone tło kulturowe.


Słowa kluczowe

modlitwa; ubiór podczas modlitwy; liturgia; godność kobiety i mężczyzny

Barrett C.K., A Commentary on the First Epistle to the Corinthians, London: A&C Black 1968.

Beattie G., Women and Marriage in Paul and his Early Interpreters, „Journal for the Study of the New Testament” 296, London: T&T Clark 2005.

BeDuhn J.D., „Because of the Angels”: Unraveling Paul’s Antropology in 1 Corinthians 11, „Journal of Biblical Literature” 118 (1999), s. 295-320.

Brown F., Driver S., Litt D., The Brown-Driver-Briggs Hebrew and English Lexicon, Boston: Hendrickson Publishers 2001.

Bruce F.F., 1 and 2 Corinthians, NC B, London: Oliphants 1971.

Brzegowy T., Księga Izajasza, rozdziały 1–12. Wstęp. Przekład z oryginału. komentarz, Częstochowa: Wyd. św. Pawła 2010.

Castelli E.A., Paul and Women and Gender, w: Women and Christian Origins, red. R.S. Kraemer, M.R. D’Angelo, Oxford–New York: Oxford Univ. Press 1999, s. 221-235.

Conzelmann H., 1 Corinthians, Hermeneia, Philadelphia: Fortress Press 1975.

Cope L., 1 Corinthians 11,2-16: One Step Further, „Journal of Biblical Literature” 97(1978), s. 435-436.

Czerski J., Pierwszy List do Koryntian, Bibliotheca Biblica, Wrocław: TUM 2008.

D’Angelo M.R., Veils, Virgins, and the Tongues of Men and Angels: Women’s Heads in Early Christianity, w: Off With Her Head, red. H. Eilberg-Schwartz, W. Doniger, Berkeley–Los Angeles–London: Univ. of California Press.

Dunn J.D.G., The Theology of Paul the Apostle, Grand Rapids: W.B. Eerdmans Co 1998.

Fabris R., Prima Lettera ai Corinzi. Nuova versione, introduzione e commento, Milano: Paoline 1999.

Fee G.D., The First Epistle to the Corinthians, NICNT , Grand Rapids: W.B. Eerdmans 1987.

Feuillet A., L’homme „glorie de Dieu” et la femme „glorie de l’homme” (1 Cor. 11.7b), RB 81 (1974), s. 161-182.

Fitzmyer J.A., Another Look at kefalh in 1 Corinthians 11.3, „New Testament Studies” 35(1989), s. 503-511.

Gundry-Volf J.M., Gender and Creation in 1 Cor 11,2-16: A Study in Paul’s Theological Method, w: Evangelium, Schriftauslegung, Kirche. Fs P. Stuhlmacher, red. J. Adna i in., Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 1997, s. 151-171.

Hooker M.D., Authority on her Head: An Examination of 1 Cor. XI.10, „New Testament Studies” 10 (1964), s. 410-416.

Koester H., fu ,sij, w: Theological Dictionary of the New Testament, t. IX , red. G. Kittel, Grand Rapids (Mich.) 1995, s. 251-277.

Levine M.M., The Gendered Grammar of Ancient Mediterranean Hair, w: Off With Her Head, red. H. Eilberg-Schwartz, W. Doniger, Berkeley–Los Angeles–London: Univ. of California Press, s. 76-130.

Lutz D., Nakrycie głowy, w: Nowy leksykon judaistyczny, red. J.H. Schoeps, Warszawa: Cyklady 2007, s. 581-582.

Łabuda P., Rodzina – wspólnota życia i wychowania w Biblii, w: W poszukiwaniu katechezy rodziców. Studium teoretyczno-empiryczne, red. J. Stala, E. Osewska, Tarnów: Biblos 2007, s. 27-41.

MacDonald D.R., There Is No Male and Female: The Fate of Dominical Saying in Paul and Gnosticism, HDR 20, Philadelphia: Fortress Press 1987.

MacDonald M.Y., Early Christian Women and Pagan Opinion. The Power of the Hysterical Woman, Cambridge: Cambridge Univ. Press 1996.

Malina B.J., Pilch J.J., Social-Science Commentary on the Letters of Paul, Minneapolis: Fortress Press 2006.

Malina B.J., The New Testament World. Insights from Cultural Anthropology, Louisville (Ky.): John Knox Press 199.

Martin D.B., The Corinthian Body, New Haven: Yale University Press 1995.

Meeks W.A., The Image of the Androgyne: Some Uses of a Symbol in Earliest Christianity, „History of Religions” 13 (1974), s. 165-208.

Meier J.P., On the Veiling of Hermeneutics (1 Corinthians 11,2-16), „The Catholic Biblical Quarterly” 40 (1978), s. 212-226.

Murphy-O’Connor J., Sex and Logic in 1 Corinthians 11,2-16, „The Catholic Biblical Quarterly” 42 (1980), s. 482-500.

Murphy-O’Connor J., The Non-Pauline Character of 1Corinthians 11,2-16, „Journal of Biblical Literature” 95 (1976), s. 615-621.

Orr W.F., Walther J.A., 1 Corinthians, AB 32, Garden City (NY .): Doubleday 1976.

Oster R., When Men Wore Veils to Worship. The Historical Content of 1 Corinthians 11,4, „New Testament Studies” 34 (1988), s. 481-505.

Padgett A., Paul on Women in the Church. The Contradiction of Coiffure in 1 Corinthians 11,2-16, „Journal for the Study of the New Testament” 20 (1984), s. 69-86.

Perriman A.C., The Head of a Woman: The Meaning of Kefalh in 1 Cor. 11:3, „Journal of Theological Studies” 45 (1994), s. 602-622.

Rakocy W., Paweł Apostoł. Chronologia życia i pism, Częstochowa: Ed. św. Pawła 2003.

Rosik M., Pierwszy List do Koryntian. Wstęp. Przekład z oryginału. Komentarz, NK B NT VII , Częstochowa: Ed. św. Pawła 2009.

Sandt H. van de, 1 Kor 11, 2-16 als enn retorische eenheid, „Bijdragen” 49 (1988), s. 410-424.

Schrage W., Der erste Brief an die Korinther: II Teilband: 1Kor 6,12-11,16, EKK 7/2, Zürich–Neukirchen–Vluyn: Benzinger Verlag-Neukirchener Verlag 1995.

Schüssler-Fiorenza E., In Memory of Her: A Feminist Theological Reconstruction of Christian Origins, New York: Crossroad Pub. Comp. 1983, s. 131-164.

Thiselton A.C., The First Epistle to the Corinthians. A Commentary on the Greek Text, NIGTC , Grand Rapids: W.B. Eerdmans Pub. 2000.

Trompf G.W., On Attitudes toward Women in Paul and Paulinist Literature: 1 Corinthians 11,2-16 and its Context, „The Catholic Biblical Quarterly” 42 (1980), s. 196-215.

Walker W.O., 1 Corinthians 11,2-16 and Paul’s Views Regarding Women, „Journal of Biblical Literature” 94 (1975), s. 94-110.

Wire A.C., The Corinthian Women Prophets: A Reconstruction through Paul’s Rhetoric, Minneapolis: Fortress Press 1990.

Witherington B., Conflict and Community in Corinth: A Socio-Rhetorical Commentary on 1 and 2 Corinthians, Grand Rapids: W.B. Eerdmans Pub 1995.

Załęski J., Obraz kobiety w listach Nowego Testamentu, Ząbki: Apostolicum 2005.

Pobierz

Opublikowane : 2020-10-15


ŁabudaP. (2020). 1Kor 11,2-16 wyrazem mizoginizmu św. Pawła?. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 52(1), 5-22. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ssht/article/view/10044

Piotr Łabuda 
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydział Teologiczny w Tarnowie  Polska



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).