Opublikowane: 2023-01-26

Nauka i edukacja w trosce o wspólny Dom: EcoOne i Kostka Ziemi

Mariola Teresa Kozubek , Agata Broszczak , Zuzanna Skorupka

Abstrakt

W encyklice Laudato si’ papież Franciszek wyraża przekonanie, że aby zmierzyć się z kwestią ekologiczną dotyczącą troski o Ziemię, należy połączyć siły, działać wspólnotowo. Wspólnotowe działanie na rzecz ekologii można dostrzec w inicjatywach katolickiego Ruchu Focolare zarówno w zakresie refleksji naukowej, jak i edukacji. Celem badawczym artykułu jest ukazanie dwóch obszarów: pierwszy odnosi się do EcoOne – międzynarodowej sieci naukowców i praktyków podejmujących systematyczną, interdyscyplinarną refleksję na temat ekologii, drugi dotyczy edukacji ekologicznej, a zwłaszcza specyficznego środka dydaktycznego tak zwanej Kostki Ziemi (The Earth Cube). Na podstawie analizy teoretycznych założeń obu inicjatyw oraz ich aplikacji wykazano, że dialog pomiędzy wiarą i nauką, który prowadzi EcoOne, wpisuje się w istotę ekologii integralnej. Dydaktyka Kostki Ziemi budzi w dziecku miłość do tego, co je otacza, dotyka zatem swym przesłaniem wszystkich wymiarów życia człowieka. Opisane formy zaangażowania Ruchu wyznaczają drogę prowadzącą do odkrywania wciąż nowych możliwości twórczego odpowiadania na wyzwania encykliki
Laudato si’.

Słowa kluczowe:

EcoOne , Kostka Ziemi , Laudato si , Ruch Focolari

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kozubek, M. T., Broszczak, A., & Skorupka, Z. (2023). Nauka i edukacja w trosce o wspólny Dom: EcoOne i Kostka Ziemi. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 54(1), 69–89. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ssht/article/view/14534

Tom 54 Nr 1 (2021)
Opublikowane: 2023-01-27


ISSN: 0137-3447
eISSN: 2956-6185

Wydawca
Księgarnia św. Jacka

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.