Balcerzan E.: Humanisto, kim jesteś? Wydawnictwo Pasaże, Kraków 2018.
Google Scholar
Balcerzan E.: Literackość. Modele, gradacje, eksperymenty. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
Google Scholar
Bauman Z.: Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Wydawnictwo Instytutu Kultury, Warszawa 1994.
Google Scholar
Ciżewska E.: Filozofia kultury w stanie wrzenia. Wstęp do „Upadku cywilizacji zachodniej” Floriana Znanieckiego. W: F. Znaniecki: Upadek cywilizacji zachodniej. Wprowadzenie i red. nauk. E. Ciżewska. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013, s. 7–56.
Google Scholar
Dąbrowski K.: Dezintegracja pozytywna. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2021.
Google Scholar
Delors J.: Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Przetłum. W. Rabczuk. Stowarzyszenie Oświatowców Polskich–Wydawnictwa UNESCO, Warszawa 1998.
Google Scholar
Frąckowiak T.: Refleksja o obecności i pamięci. W: Pamięć i obecność społeczna. Red. W. Ambrozik, T. Frąckowiak, S. Wawryniuk. Wydawnictwo Prodruk, Poznań 1994, s. 11–14.
Google Scholar
Goćkowski J.: Funkcje autorytetów naukowych w świecie uczonych. W: Autorytet w nauce. Red. P. Rybicki, J. Goćkowski. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1980, s. 39–64.
Google Scholar
Halbwachs M.: Społeczne ramy pamięci. Przeł. i wstępem opatrzył M. Król. Wyd. 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar
Kowalski S.: Uniwersytet Poznański okresu międzywojennego w świetle wspomnień magistranta i doktoranta. W: Pamięć i obecność społeczna. Red. W. Ambrozik, T. Frąckowiak, S. Wawryniuk. Wydawnictwo Prodruk, Poznań 1994, s. 15–46.
Google Scholar
Kozielecki J.: Psychologiczna teoria samowiedzy. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986.
Google Scholar
Kwieciński Z.: Florian Znaniecki jako pedagogiczny marzyciel. W: Idem: Grzęzawisko. Eseje z pedagogiki społecznej i krytycznej socjologii edukacji. Studio Kropka dtp, Stary Toruń 2019, s. 213–233.
Google Scholar
Kwieciński Z.: Pedagogika i edukacja wobec kolizji etosów. W: Idem: Grzęzawisko. Eseje z pedagogiki społecznej i krytycznej socjologii edukacji. Studio Kropka dtp, Stary Toruń 2019, s. 205–213. (Pierwodruk: „Studia Edukacyjne” 2019, T. 52, s. 35–48. https://doi.org/10.14746/se.2019.52.3).
Google Scholar
Kwieciński Z.: Socjopatologia edukacji. Wyd. 2. popr. Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”, Olecko 1995.
Google Scholar
Lakoff G., Johnson M.: Metafory w naszym życiu. Przeł. i wstępem opatrzył T.P. Krzeszowski. Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2020.
Google Scholar
Lewowicki T.: O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki. Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Warszawa–Radom 2007.
Google Scholar
Łotman J.: Kultura i eksplozja. Przeł. i słowem wstępnym opatrzył B. Żyłko. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1999.
Google Scholar
Maciejak A. et al.: U progu zmiany paradygmatu myślenia o edukacji matematycznej – casus wdrażania modelowania matematycznego na poziomie gimnazjum. „Mathematica Applicanda” 2012, T. 40 (1), s. 131–143. https://doi.org/10.14708/ma.v40i1.288.
Google Scholar
Melosik Z.: Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.
Google Scholar
Mendel M., Szkudlarek T.: Wychowujące państwo Prawa i Sprawiedliwości. Od pedagogiki wstydu do bezwstydnej polityki. W: Kontrrewolucja u bram. Red. J. Kołtan, G. Piotrowski. Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2020, s. 143–190.
Google Scholar
Mizińska J.: Niewiedza i głupota. W: Kreowanie społeczeństwa niewiedzy. Red. A. Jabłoński, J. Szymczyk, M. Zemło. Wydawnictwo KUL, Lublin 2015, s. 11–20.
Google Scholar
Nussbaum M.C.: Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów. Przeł. Ł. Pawłowski. Przedmowa J. Kuisz. Oficyna Wydawnicza „Multico”, Warszawa 2016.
Google Scholar
Olubiński A.: Aktywność i działanie jako forma edukacji do samorealizacji czy zniewolenia? W świetle założeń edukacji humanistycznej i krytyczno-emancypacyjnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018.
Google Scholar
Pinker S.: Nowe Oświecenie. Argumenty za rozumem, nauką, humanizmem i postępem. Tłum. T. Bieroń. Zysk i S-ka, Poznań 2018.
Google Scholar
Radziewicz-Winnicki A.: Modernizacja niedostrzeganych obszarów rodzimej edukacji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.
Google Scholar
Radziewicz-Winnicki A.: O niektórych konsekwencjach/paradoksach procesów marginalizacji i wykluczenia w rodzimej błędnej i uproszczonej interpretacji komunitaryzmu publicznego Johna Rawlsa. Manuskrypt wystąpienia konferencyjnego podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Szkoła wobec odmienności i różnorodności – współczesne wyzwania, zorganizowanej przez Wyższą Szkołę Humanistyczną w Lesznie w dniu 19 listopada 2022 r. Archiwum prywatne.
Google Scholar
Sławek T.: A jeśli nie trzeba się uczyć… Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2021.
Google Scholar
Sośnicki K.: Istota i cele wychowania. Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1967.
Google Scholar
Sterna D.: Uczę (się) w szkole. Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2014. Pobrano z: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/657/Sterna_Ucze-sie-w-szkole.pdf [20.12.2023].
Google Scholar
Suchodolski B.: Wstęp. W: Humanizm i edukacja humanistyczna. Wybór tekstów. Red. B. Suchodolski, I. Wojnar. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988, s. 11–18.
Google Scholar
Szpunar M.: O doniosłości niepewności i myśli słabej. „Zeszyty Prasoznawcze” 2021, nr 3 (247), s. 87–99. https://doi.org/10.4467/22996362PZ.21.021.13886.
Google Scholar
Szpunar M.: Pycha w nauce. „Zarządzanie w Kulturze” 2020, nr 21, z. 4, s. 289–401.
Google Scholar
Sztumski J.: Autorytet i prestiż uczonego. W: Autorytet w nauce. Red. P. Rybicki, J. Goćkowski. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1980, s. 27–38.
Google Scholar
Tomaszewski T.: Ślady i wzorce. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1984.
Google Scholar
Vattimo G.: Dialektyka, różnica, myśl słaba. Tłum. M. Surma-Gawłowska, A. Zawadzki. W: Myśl mocna, myśl słaba. Hermeneutyka włoska od połowy XX wieku. Antologia tekstów. Red. M. Surma-Gawłowska, A. Zawadzki. Księgarnia Akademicka, Kraków 2015, s. 133–148.
Google Scholar
Wasilewska-Kamińska E.: Myślenie krytyczne jako cel kształcenia. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020.
Google Scholar
Wilson E.O.: Konsiliencja. Jedność wiedzy. Przekł. J. Mikos. Zysk i S-ka, Poznań 2002.
Google Scholar
Witkowski L.: O pedagogicznej strategii Floriana Znanieckiego likwidowania antagonizmów międzykulturowych dla cywilizacji przyszłości. „Edukacja Międzykulturowa” 2022, nr 3 (18), s. 19–32.
Google Scholar
Witkowski L.: Psychodynamiki i ich struktura. Studia z humanistyki stosowanej. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020.
Google Scholar
Witkowski L.: Uroszczenia i transaktualność w humanistyce. Florian Znaniecki: dziedzictwo idei i jego pęknięcia. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2022.
Google Scholar
Witkowski L.: Wybuchowe idee dla pedagogiki i edukacji a procesy rozwoju duchowego. „Orbis Idearum” 2021, vol. 9, issue 1, s. 123–143. https://doi.org/10.26106/8ge6-2r57.
Google Scholar
Znaniecki F.: Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Wstępem opatrzył J. Szczepański. Wyd. 3. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Google Scholar
Znaniecki F.: Upadek cywilizacji zachodniej. Szkic z pogranicza filozofii kultury i socjologii. Wprowadzenie i red. nauk. E. Ciżewska. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
Google Scholar