Opublikowane: 2009-12-30

Nieco inne spojrzenie na treści kształcenia

Katarzyna Herda

Abstrakt

„Treści kształcenia” to termin rozumiany i definiowany przez badaczy na różne sposoby. Autor zdecydował się rozwinąć to pojęcie, analizując dobór treści kształcenia oraz opisując ich znaczenie w dokumentach edukacyjnych. Praca rozpoczyna się od wyjaśnienia pojęcia „treści”. Według jednej z krótkich definicji, treści oznaczają przyswojoną wiedzę, umiejętności i nawyki. Niektórzy przedstawiciele ogólnej dydaktyki łączą to pojęcie z wartościami, omawianymi z perspektywy filozoficznej, psychologicznej, socjologicznej lub humanistycznej, które są brane pod uwagę przy doborze treści kształcenia. Treści kształcenia utożsamiane są z pojęciem nauczania (Niemierko, Kupisiewicz, Nowicki) lub z koncepcją dydaktyczną (Denek). Okoń uważa, że niezależnie od używanej nazwy – treści kształcenia, treści nauczania czy treści dydaktyczne – chodzi o działania, których opanowanie umożliwia człowiekowi kształtowanie relacji ze światem zewnętrznym. Kryteria doboru treści kształcenia obejmują odniesienie do wymagań edukacyjnych, odrzucenie wiedzy przestarzałej, połączenie teorii z praktyką oraz dostosowanie treści do psychofizycznych i percepcyjnych predyspozycji uczniów. Ostatnia kwestia dotyczy włączenia wybranych treści kształcenia do podstawy programowej, stanowiącej podstawę do tworzenia programów nauczania. Ministerstwo Edukacji i Sportu wprowadziło w tym zakresie szereg zmian, postulując wprowadzenie treści odpowiednio dostosowanych do możliwości uczniów i wymagań zmieniającego się świata. W zakończeniu sformułowano aktualny problem badawczy podniesiony przez Gniteckiego, który zastanawia się, jakie treści powinny stanowić podstawę edukacji młodego pokolenia.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Herda, K. (2009). Nieco inne spojrzenie na treści kształcenia. Chowanna, 195–206. https://doi.org/10.31261/CHOWANNA.2009.S.17

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.


Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).

2009
Opublikowane: 2020-08-12


ISSN: 0137-706X
eISSN: 2353-9682

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.