Nauczanie języka polskiego w Australii



Abstrakt

Organised education in Polish has existed in Australia since the middle of the last century. In terms of primary and secondary education, these extracurricular language classes are held mostly on Saturday mornings, rather than weekday afternoons. Some schools come under local Polish organisations such as Związek Polski (Polish Association), others are part of the Polska Macierz Szkolna (Polish Educational Society). There are also many independent schools which are governed by Parent Associations. These schools continue to gain in popularity – and have particularly done so in recent years. At tertiary level, the Polish language has also been offered at the Department of International Studies at Macquarie University in Sydney since the 1980s.


Słowa kluczowe

extracurricular; enrollment; matriculation; component

„Polska Macierz Szkolna w NPW – Poradnik Nauczycielski”, 2007, nr 1.

Hearn F., Ramsay W., 1999, Ethnic schools: a first state study. Part 2: The Polish School, “Youth Studies Australia”, Vol. 12, No. 4.

Karczewski S.L., red., 1996, Kronika Organizacji Polskich w Queensland 1913–1982, Brisbane.

Karwicki J.D., 1981, Z naszego podwórka, „Wiadomości Polskie”, nr 15/3.

Kocik B., 2012, Polska Szkoła Przedmiotów Ojczystych w Phillip, w: Kronika Polonii, Canberra.

Łacek M., 2007, Język polski w Australii, w: Mazur J., red., Język polski jako narzędzie komunikacji we współczasnym świecie, Lublin.

Łacek M., Szkolnictwo polskie w Australii i Nowej Zelandii, Londyn (w druku).

Macionis N., 1969, Refleksje po egzaminach, „Tygodnik Polski”, nr 1/3.

Mikołajczyk K., 2014, Krasnoludki – Przyszłość Polonii, w: Kronika Polonii, Canberra.

Skurjat E., 1984, Żegnamy prof. Bessemersa, „Wiadomości Polskie”, nr 18/1.

Szunejko H., 2004, 50 lat Polskiej Szkoły im. Adama Mickiewicza, Perth.

Wielebiński Z., 2005, Początki nauczania języka polskiego na Tasmanii, „Poradnik Nauczycielski”, nr 1.

Pobierz

Opublikowane : 2020-11-01


ŁacekM. (2020). Nauczanie języka polskiego w Australii. Postscriptum Polonistyczne, 17(1), 151-163. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/PPol/article/view/10190

Marianna Łacek  mlacek@optusnet.com.au
mgr, The Polish Teachers Association in New South Wales, Sydney, Australia.  Australia

Absolwentka Akademii Pedagogicznej w Krakowie oraz podyplomowych studiów dotyczących dwujęzyczności (Bilingualism & Community Languages in Australia) na Sydney University. Nauczycielka języka polskiego, propagatorka kultury polskiej, tłumaczka, założycielka i wieloletni prezes organizacji The Polish Teachers Association in NSW, prezes Polskiego Związku Kulturalnego w Nowej Południowej Walii. Otrzymała wyróżnienie od Ministerstwa Edukacji stanu NSW „Award for Excellence in Teaching” (2002). Jest autorką wielu artykułów metodycznych na temat nauczania i oceniania języków angielskiego i polskiego w Australii, publikowanych regularnie w czasopiśmie „Nowa Polszczyzna”. Jest także autorką opracowań: Język Polski w Australii, w: Język polski jako narzędzie komunikacji we współczesnym świecie, pod red. Jana Mazura, Lublin 2007 oraz Polskie szkolnictwo w Australii i Nowej Zelandii (w druku, PUNA – Londyn).





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).