W poszukiwaniu tożsamości. Lwów w twórczości Adama Zagajewskiego


Abstrakt

The paper devoted to an important theme in Adam Zagajewski’s work: the search for identity. Using the author’s biography as the background, the author of the paper refers to various works by the writer (including Two Cities, To Go to Lvov, and Should We Visit Sacred Places?) and draws attention to the fact that the author’s poetic declaration about homelessness is his identity status; consequently, the author of the paper focuses on the aspect of Lviv in Zagajewski’s work.


Słowa kluczowe

Polish literature; Adam Zagajewski; Lviv; search for identity

Ankersmit F., 2004, Wzniosłe odłączenie się od przeszłości albo jak być/stać się tym, kim się już nie jest, przeł. Benedyktowicz J., w: Domańska E., red., Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, Kraków.

Biedrzycki K., 2008, Poezja i pamięć: o trzech poematach Czesława Miłosza, Zbigniewa Herberta i Adama Zagajewskiego, Kraków.

Browarny W., 1997, Jechać do miasta, „Odra”, nr 9.

Czerwińska E., 1993, Jedno lekkie krzesło, „Zeszyty Literackie”, nr 42.

Gutowski B., 2009, Wprowadzenie, w: tegoż, red., Fenomen genius loci. Tożsamość miejsca w kontekście historycznym i współczesnym, Warszawa.

Herbert Z., 1997, Moje miasto, w: tegoż, Hermes, pies i gwiazda, Wrocław.

Hirsch M., 2010, Żałoba i postpamięć, przeł. Bojarska K., w: Domańska E., red., Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, Poznań.

Kubikowski T., 1992, Wielkie zwierzęta, „Puls”, nr 54.

Ligęza W., 1998, Jerozolima i Babilon. Miasta poetów emigracyjnych, Kraków.Nyczek T., 2002, Kos: o Adamie Zagajewskim, Kraków.

Rewers E., 2009, Od miejskiego genius loci do miejskiego oligopticonów, w: Gutowski B., red., Fenomen

Genius Loci. Tożsamość miejsca w kontekście historycznym i współczesnym, Warszawa. Zagajewski A., 1975, Następca tronu, w: tegoż, Sklepy mięsne, Kraków.

Zagajewski A., 1985, Jechać do Lwowa, w: tegoż, Jechać do Lwowa, Londyn.

Zagajewski A., 2002, Czy należy odwiedzać miejsca święte?, w: tegoż, Obrona żarliwości, Kraków. Zagajewski A., 2005, Anteny, Kraków.

Zagajewski A., 2007, Dwa miasta, Warszawa.

Pobierz

Opublikowane : 2020-07-22


CzajkowskaZ. (2020). W poszukiwaniu tożsamości. Lwów w twórczości Adama Zagajewskiego. Postscriptum Polonistyczne, 25(1), 236-249. https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.25.17

Zoriana Czajkowska  zoriana.czajkowska@us.edu.pl
Instytut Literaturoznawstwa, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, Polska.  Polska
https://orcid.org/0000-0003-0285-5822

Absolwentka filologii angielskiej i polskiej na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Iwana Franki w Drohobyczu (Ukraina), filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim oraz Podyplomowych Studiów Kwalifikacyjnych Nauczania Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego. W 2019 roku obroniła rozprawę doktorską Lwów w twórczości współczesnych pisarzy polskich, ukraińskich i rosyjskich. Jej zainteresowania naukowe związane są z problematyką lwowską w różnojęzycznych literaturach, geopoetyką, recepcją literatury polskiej na Ukrainie, przekładem tekstów specjalistycznych, a także nauczaniem języka polskiego jako obcego.






Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).