Opublikowane: 2022-08-04

Kino kobiet jako zjawisko w najnowszej kinematografii rosyjskiej

Piotr Wąsala Logo ORCID

Abstrakt

Cel artykułu stanowi próba uchwycenia i opisania zjawiska, jakim jest najnowsze rosyjskie kino kobiet, na tle zmiany zachodzącej od początku drugiej dekady XXI wieku w kinematografii światowej, tj. wzrostu liczby kobiet, które stają za kamerą. Cechami charakterystycznymi owego fenomenu są jego wielowymiarowość oraz różnorodność, co przejawia się m.in. w doborze tematów i środków stylistycznych. W artykule zwrócono uwagę na liczne czynniki wewnątrz- i okołofilmowe mające wpływ na dzieła reżyserek, takie jak osadzenie akcji filmu na szeroko rozumianej prowincji, dążenie do autentyczności (urzeczywistniające się np. w języku, którego używają bohaterowie) czy samowystarczalność, a także odbiór ich twórczości jako kina autorskiego. Na koniec na przykładzie konkretnych tytułów przybliżono najważniejsze obszary tematyczne kina kobiet, skupione wokół człowieka, jego tożsamości, intymności i relacji z naturą.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Wąsala, P. (2022). Kino kobiet jako zjawisko w najnowszej kinematografii rosyjskiej. Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze, 32, 1–19. https://doi.org/10.31261/RSL.2022.32.09

Cited by / Share

Tom 32 (2022)
Opublikowane: 2022-12-28


ISSN: 0208-5038
eISSN: 2353-9674
Ikona DOI 10.31261/RSL

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.