Opublikowane: 2020-11-13

„Budować. Burzyć! Tworzącym skinieniem...”. O krwi, ogniu i dymie w liryce Lecha Piwowara

Paweł Majerski Logo ORCID
Dział: Rozprawy i artykuły
https://doi.org/10.31261/SSP.2020.16.09

Abstrakt

Lech Piwowar was connected, inter alia, with the Cracow Writers’ Association (1929–1930), with the literary and artistic societies “Litart” (1931–1935) and “Volta” (1935–1937), since 1933 he closely cooperated with the Visual Artists’ Theatre “Cricot” and published in the magazines “Naprzód”, “Gazeta Artystów” and “Tygodnik Artystów”. According to Heronim Michalski, Piwowar was a “keen student” of Tadeusz Peiper, according to Julian Przyboś – he was a “faithful and fanatical” student. The author of this article devoted to Piwowar focuses on his poems employing explosive imagery, motifs of fire and blood, primarily within the current of social, “committed poetics” (e.g. Spring, Build!, or A Beauty’s Funeral recalling the revolutionary Cracow of 23 March 1936), poems with a rhetorical exclamation – a call. They lead to questions about the avant-garde imagination annexing (making more substantive) the proletarian gesture of dissent, an expression of revolt.

Słowa kluczowe:

Lech Piwowar , avant-garde , blood , fire , smoke

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Majerski, P. (2020). „Budować. Burzyć! Tworzącym skinieniem.”. O krwi, ogniu i dymie w liryce Lecha Piwowara. Śląskie Studia Polonistyczne, 16(2), 1–17. https://doi.org/10.31261/SSP.2020.16.09

Cited by / Share

Tom 16 Nr 2 (2020)
Opublikowane: 2010-06-04


ISSN: 2084-0772
eISSN: 2353-0928

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.