Call for papers
CALL FOR PAPERS
Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego nr 31
Edukacja humanistyczna w czasach kryzysu klimatycznego
Zapraszamy Państwa do przygotowania tekstów do 31. numeru „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, który chcielibyśmy poświęcić refleksji nad edukacją humanistyczną w czasach kryzysu klimatycznego.
Oto proponowane przez nas kręgi tematyczne:
• zielone kompetencje, zielone pisanie i zielone czytanie,
• ekoglottodydaktyka,
• komunikowanie o kryzysie klimatycznym, dyskursy proklimatyczne
• poszukiwanie języka mówienia o kryzysie i biocentrycznej perspektywy,
• nowe metodologie humanistyczne a kryzys klimatyczny,
• kryzys klimatyczny jako wyzwanie w edukacji humanistycznej,
• szkoła w czasach destrukcji środowiska,
• utopie i dystopie klimatyczne w szkole,
• popkultura i ekoedukacja filmowa,
• źródła inspiracji humanistyki środowiskowej uprawianej w szkole,
• lektury (poza)szkolne a klimatyczne wyzwania współczesności,
• nowi bohaterowie nieposłuszni ekologicznie,
• nowe gatunki (cli-fi, reportaż środowiskowy) w polonistyce szkolnej i akademickiej,
• nowe źródła krytycznej nadziei w czasie kryzysu,
• podejście eko- i biocentryczne w refleksji akademickiej,
• ekologia a aksjologia, bioetyczne przewartościowania,
• kryzys klimatyczny w świetle empirycznych badań naukowych.
W numerze przewidujemy dział ‘varia’.
Zapraszamy badaczy oraz dydaktyków języka i literatury, nauczycieli i glottodydaktyków do przemyślenia wskazanych problemów oraz do nadsyłania propozycji artykułów (roboczych tytułów i krótkich opisów) do 15 lutego 2022 roku. Z wdzięcznością przyjmiemy Państwa akces do numeru. Na teksty czekamy do końca kwietnia 2022 roku.
Zgłoszone artykuły wstępnie ocenia redakcja. O ostatecznym dopuszczeniu do druku decyduje ocena dwóch niezależnych recenzentów (double blind peer review).
Czasopismo otrzymało 20 punktów, funkcjonuje w bazach: ERIH Plus, Index Copernicus International, Central and Easter European Online Library, Arianta, CEJSH. Aktualnie aplikujemy do bazy SCOPUS i DOAJ, co mamy nadzieję w bliskiej przyszłości pozwoli nam osiągnąć wyższą punktację.
Redaktorki numeru
Prof. Bernadeta Niesporek-Szamburska i dr Magdalena Ochwat
oraz sekretarz redakcji
dr Maria Wacławek
Strony czasopisma:
https://www.journals.us.edu.pl/index.php/TPDJP
https://www.ztipdjp.us.edu.pl/