Rozwijanie języka edukacji szkolnej na przykładzie streszczenia
Abstrakt
The author of the article defines school communicative situation as the one requiring from the student an ability to use specialised language known as the language of school education. According to regulations currently in force, improving the fluency in the said language is a task of teachers of all school subject because knowing it is one of the conditions of attaining educational success. The article presents a proposal to work on a summary that includes the determinants of school education language.
Słowa kluczowe
language of school education; summary; language education; teaching language
Bibliografia
Bakuła K.: Mówione ≈pisane: komunikacja, język, tekst. Wrocław 2008.
Beacco J.‑C., Byram M., Cavalli M., Coste D. et al.: Guide pour le développement et la mise en oeuvre de curriculums pour une éducation plurilingue et interculturelle. [B.m.w.] 2016.
Bernstein B.: Language and Social Class. „British Journal of Sociology” 1960, vol. 11, s. 271—276.
Bernstein B.: Odtwarzanie kultury. Oprac. A. Piotrowski. Przeł. Z. Bokszański i A. Piotrowski. Warszawa 1990.
Bernstein B.: Some Sociological Determinations of Perceptions. „British Journal of Sociology” 1958, vol. 9, s. 159—174.
Cummins J.: BICS and CALP: Empirical and Theoretical Status of the Distinction. In: Encyclopaedia of Language and Education. Eds. B. Street, N.H. Hornberger. New York 2008.
Gajda S.: Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym. Warszawa—Wrocław 1982.
Hymes D.: Ethnography, Linguistics, Narrative Inequality. London 1996.
Jędrychowska M., Kłakówna Z.A.: To lubię! Teksty i zadania. Podręcznik do języka polskiego dla klasy 5. Książka ucznia. Kraków 1995.
Labov W.: The Social Stratification of English in New York City. Washington 1966.
Labov W.: Sociolinguistic Patterns. Philadelphia 1972.
Marzano R.J., Pickering D.J.: Building Academic Vocabulary. Teachers Manual. Alexandria, Virginia, 2005.
Milroy L.: Language and Social Networks. Oxford 1980.
Miodunka W.T.: Polszczyzna jako język drugi. Definicja języka drugiego. W: Silva rerum philologicarum. Studia ofiarowane Profesor Marii Strycharskiej‑Brzezinie z okazji Jej jubileuszu. Red. J.S. Gruchała, H. Kurek. Kraków 2010.
Nocoń J.: Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym — tradycja i zmiana. Opole 2009.
Ożóg K.: Polszczyzna młodzieży — kod ograniczony i kod rozwinięty pochodną postawy mieć i postawy być. W: Czynności tworzenia i rozumienia wypowiedzi. Red. J. Porayski‑Pomsta. Warszawa 2002.
Schleppegrell M.J.: Academic Language in Teaching and Learning: Introduction to the Special Issue. „The Elementary School Journal” 2012, no. 112 (3), s. 409—418.
Schleppegrell M.J.: The Language of Schooling. A Functional Linguistics Perspective. London 2004.
Snow C.E., Uccelli P.: The Challenge of Academic Language. In: The Cambridge Handbook of Literacy. Eds. D.R. Olson, N. Torrance. Cambridge 2009.
Szymańska M.: Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku. Kraków 2016.
Trysińska M. Kod rozwinięty i kod ograniczony w filmach animowanych dla dzieci. W: Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów. Red. B. Niesporek‑Szamburska. Katowice 2012.
Źródła internetowe
Filipiak E. Człowiek — język — rzeczywistość (w kontekście pytań o efektywną edukację językową w szkole. https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1818/Ewa%20Filipiak%20Cz%C5%82owiek%20jezyk%20rzeczywistosc.pdf?sequence=1 [data dostępu: 23.03.2020].
https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Jezyk-polski [data dostępu: 23.03.2020].
Lillywhite K.M.: Developing Cognitive Academic Language Proficiency (CALP) in Diverse Classrooms. Utah 2011. https://digitalcommons.usu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1086&context=honors [data dostępu: 23.03.2020].
Pamuła‑Behrens M., Szymańska M.: Metodyka nauczania języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji. Metoda JES‑PL — matematyka. Kraków 2018. http://fundacjareja.eu/do-pobrania/ [data dostępu: 23.03.2020].
Pamuła‑Behrens M., Szymańska M.: W polskiej szkole. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Przewodnik. Kraków 2017. https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=16877 [data dostępu: 23.03.2020].
Pamuła‑Behrens M., Szymańska M.: W polskiej szkole. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Kraków 2017. http://fundacjareja.eu/w-polskiej-szkole/ [data dostępu: 23.03.2020].
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0002-7881-0957
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).