Babińska M., 2021, Polacy o globalnym ociepleniu. Raport Centrum Badań nad Uprzedzeniami, maj 2021, pobrano z: http://cbu.psychologia.pl/2021/05/17/polacy-o-globalnym-ociepleniu-nowy-raport-cbu/ [24.08.2022].
Google Scholar
Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Błażejowska K., 2019, January Weiner: Ochrona przyrody jest ochroną wartości, Magazyn Opinii Pismo, 6.08.2019, https://magazynpismo.pl/idee/rozmowa/january-weiner-ochrona-przyrody-jest-ochrona-wartosci/ [dostęp: 5.03.2022].
Google Scholar
Budziszewska M., Kałwak W., 2022, Depresja klimatyczna. Krytyczna analiza pojęcia, „Psychiatria Polska”, nr 56 (1), s. 171–182, https://doi.org/10.12740/PP/127900.
Google Scholar
Buell L., 1995, The environmental imagination: Thoreau, nature writing, and the formation of American culture, Harvard University Press, Harvard.
Google Scholar
Burek M., 2021, Solastalgia – tęsknota za domem [rozmowa z Rafałem Zapałą], Portal Presto, https://prestoportal.pl/solastalgia-rozmowa-z-rafalem-zapala [dostęp: 19.02.2022].
Google Scholar
Czapliński P., 2017, Sploty, w: Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński i in., Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, Warszawa, s. 9–22.
Google Scholar
Domańska E., 2013, Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 13–32.
Google Scholar
Fiedorczuk J., Beltrán J.G., 2020, Ekopoetyka. Ekologiczna obrona poezji, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, Warszawa.
Google Scholar
Gaweł-Luty E., 2021, Nauczyciel wobec współczesnej rzeczywistości społecznej, w: Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, red. A. Karpińska, M. Zińczuk, K. Kowalczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, s. 23–38.
Google Scholar
Global Compact Network Poland, Know-How Hub. Centrum Transferu Wiedzy, 2021, Edukacja klimatyczna w Polsce, pobrano z: https://ungc.org.pl/wp-content/uploads/2021/07/Raport-Edukacja-Klimatyczna-w-Polsce.pdf [15.02.2022].
Google Scholar
Głowacki A., 2018, Polacy wobec zmian klimatu, Centrum Badania Opinii Społecznej, „Komunikat z Badań”, nr 158, pobrano z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_158_18.PDF [19.02.2022].
Google Scholar
Gumułka A., 2021, Powstał raport o tym, jak poloniści mogą uczyć o zmianach klimatu, Nauka w Polsce, 30.09.2021, https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C89480%2Cpowstal-raport-o-tym-jak-polonisci-moga-uczyc-o-zmianach-klimatu.html [dostęp: 19.02.2022].
Google Scholar
Guzy A., Ochwat M., [2021], Poloniści wobec zmian klimatu, Visegrad Fund, Raport z badań ankietowych, pobrano z: https://us.edu.pl/wp-content/uploads/pliki/Raport_polonisc_dla_klimat_2021.pdf [19.02.2022].
Google Scholar
Guzy A., Ochwat M., 2022a, Rodzice wobec zmian klimatu, Visegrad Fund, Raport z badań 2022, pobrano z: https://us.edu.pl/wp-content/uploads/pliki/Rodzice_wobec_zmian_klimatu.pdf [25.04.2022].
Google Scholar
Guzy A., Ochwat M., 2022b, Uczniowie wobec zmian klimatu, Visegrad Fund, Raport z badań 2022, pobrano z: https://www.prosilesia.pl/resources/upload/PDF/Uczniowie%20wobiec%20zmian%20klimatu.pdf?_t=1641542636 [19.02.2022].
Google Scholar
Hickel J., 2021, Mniej znaczy lepiej. O tym, jak odejście od wzrostu gospodarczego ocali świat, przekł. J.P. Listwan, Karakter, Kraków.
Google Scholar
Januszewska P., 2021, Young Leosia czy pani od polskiego? Kto według młodych mówi z RIGCzem o klimacie?, Krytyka Polityczna, 17.01.2022, https://krytykapolityczna.pl/kraj/januszewska--young-leosia-czy-pani-od-polskiego-kto-wedlug-mlodych-mowi-z-rigcz-em-o-klimacie/ [dostęp: 4.03.2022].
Google Scholar
Marzec A., 2021, Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Ministerstwo Edukacji i Nauki, 2021, Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022, pobrano z: https://www.gov.pl/attachment/1523bc03-c654-4ab2-a768-9624b59d38e3 [21.09.2022].
Google Scholar
Molesztak A., Tchorzewski A., Wołoszyn W., 1994, W kręgu powinności moralnych nauczyciela, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz.
Google Scholar
Niesporek-Szamburska B., Przybyla O., 2021, Edukacja ekologiczna/klimatyczna w podstawie programowej i w seriach podręczników szkolnych do nauczania języka polskiego (jako ojczystego), „Postscriptum Polonistyczne”, T. 28, nr 2, s. 1–30, https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.02.
Google Scholar
Nycz R., 2017a, Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki, Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, Warszawa.
Google Scholar
Nycz R., 2017b, Nowa humanistyka w Polsce: kilka bardzo subiektywnych obserwacji, koniektur, refutacji, w: Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński i in., Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, Warszawa, s. 23–50.
Google Scholar
Ochwat M., 2020a, Edukacja polonistyczna wobec kryzysu klimatycznego – rozpoznania i rekomendacje dydaktyczne, „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio N – Educatio Nova”, vol. 5, s. 185–204, https://doi.org/10.17951/en.2020.5.185-204.
Google Scholar
Ochwat M., 2020b, (Współ)myślenie w humanistyce. Literackie ekokształcenie w epoce antropocenu „Polonistyka. Innowacje”, nr 12, s. 31–52, https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.3.
Google Scholar
Oziewicz M., 2019, Opowieści na nowe czasy, „Kontakt. Dwutygodnik internetowy”, nr 252, 27.06.2019, http://magazynkontakt.pl/oziewicz-opowiesci-na-nowe-czasy.html [dostęp: 24.03.2022].
Google Scholar
„Paidia i Literatura” 2021, nr 3.
Google Scholar
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski, [2018], pobrano z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf [19.02.2022].
Google Scholar
Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski S., 2019, Nauka o klimacie. Mechanizmy działania systemu klimatycznego. Zmiany klimatu w przeszłości i obecnie, Wydawnictwo Sonia Draga, Warszawa.
Google Scholar
Rotter J., 1990, Poczucie wewnętrznej versus zewnętrznej kontroli wzmocnień, „Nowiny Psychologiczne”, nr 5/6, s. 59–70.
Google Scholar
Skubała P., 2021a, Zasłużyliśmy na to, by odczuć siłę przyrody, [rozmawiał S. Bujalski], 18.10.2021, Nauka o Klimacie dla Sceptycznych, https://naukaoklimacie.pl/aktualnosci/piotr-skubala-zasluzylismy-na-to-by-odczuc-sile-przyrody/ [dostęp: 4.10.2022].
Google Scholar
Skubała P., 2021b, Zgubiło nas to, że oderwaliśmy się od natury, Ziemia na Rozdrożu, 9.08.2021, https://ziemianarozdrozu.pl/prof-piotr-skubala-zgubilo-nas-to-ze-oderwalismy-sie-od-natury-2/ [dostęp: 4.10.2022].
Google Scholar
Solnit R., 2019, Nadzieja w mroku. Nieznane opowieści, niebywałe możliwości, przeł. A. Dzierzgowska, S. Królak, Karakter, Kraków.
Google Scholar
Tchorzewski A., 1994, Odpowiedzialność jako wskaźnik postawy moralnej nauczyciela, „Zeszyty Naukowe WSP w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne”, z. 30, s. 45–51.
Google Scholar
Tyburski W., 2013, Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Google Scholar
Warchala-Kopeć M., 2021, Poloniści kontra zmiany klimatyczne. Na lekcjach za dużo patriotyzmu i religii, za mało ekologii, Wyborcza.pl, 5.10.2021, https://katowice.wyborcza.pl/katowice/7,35055,27622525,polonisci-kontra-zmiany-klimatyczne-na-lekcjach-za-duzo-patriotyzmu.html?disableRedirects=true [dostęp: 5.03.2022].
Google Scholar
Wojciszke B., Doliński D., 2008, Psychologia społeczna, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, T. 2, red. J. Strelau, D. Doliński, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot, s. 293–447.
Google Scholar