Aboujaoude E., 2012, Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, przeł. R. Andruszko, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar
Angwin J., 2020, Społeczeństwo nadzorowane. W poszukiwaniu prywatności, bezpieczeństwa i wolności w świecie permanentnych inwigilacji, przeł. D. Jednorowski, P. Jagielska, wyd. 2, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Google Scholar
Asimov I., 2000, Magia i złoto. Eseje, przeł. J. Kowalczyk, Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa.
Google Scholar
Banaszkiewicz K., 2011, Audiowizualność i mimetyki przestrzeni, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Google Scholar
Borkowska G. i in., 2006, Panel dyskusyjny, w: Literatura zaangażowana – koncepcje, programy, realizacje. Czy potrzebna nowa definicja?, red. E. Ziętek-Maciejczyk, P. Cieliczko, Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, Warszawa, s. 167–185.
Google Scholar
Bostrom N., 2009, Superintelligence. Answer to the 2009 EDGE question: “What will change everything?”, http://www.nickbostrom.com/views/superintelligence.pdf [dostęp: 17.02.2024].
Google Scholar
Bostrom N., 2016, Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia, przeł. D. Konowrocka-Sawa, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
Google Scholar
Čapek K., 1956, Dramaty: R.U.R. (Rossum’s Universal Robots), Biała zaraza, Matka, przeł. A. Sieczkowski, C. Sojecki, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Google Scholar
Clynes M.E., Kline N.S., 1960, Cyborgs and space, “Astronautics”, vol. 5, no. 9 (September), s. 26–27, 74–76, https://web.mit.edu/digitalapollo/Documents/Chapter1/cyborgs.pdf [dostęp: 10.02.2024].
Google Scholar
Collini S., 1999, Przedmowa, w: Ch.P. Snow, Dwie kultury, przeł. T. Baszniak, Prószyński i S-ka, Warszawa, s. 7–70.
Google Scholar
Dick Ph.K., 1995, Blade Runner. Czy androidy śnią o elektrycznych owcach, przeł. S. Kędzierski, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Google Scholar
Dobroczyński B., 2004, III Rzesza Popkultury i inne stany, Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”, Kraków.
Google Scholar
Dukaj J., 2013, Perfekcyjna niedoskonałość. Pierwsza tercja progresu, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar
Gajewska G., 2010, Arcy-nie-ludzkie. Przez science fiction do antropologii cyborgów, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.
Google Scholar
Halacy D.S., 1965, Cyborg: evolution of the Superman, Harper & Row, New York.
Google Scholar
Hatalska N., 2011, Generacja L (infografika), blog JESTEM HATALSKA.COM, 09.12.2011, http://hatalska.com/2011/12/09/generacja-l-infografika/ [dostęp: 21.02.2024].
Google Scholar
Hatalska N., Polak A., 2012, Generacje C i L, cyfrowi imigranci i tubylcy – o współczesnych e-konsumentach, Wirtualne Media, 18.10.2012, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/generacje-c-i-l-cyfrowi-imigranci-i-tubylcy-o-wspolczesnych-e-konsumentach/ [dostęp: 21.02.2024].
Google Scholar
Innis H., 2007, Nachylenie komunikacyjne, przeł. A. Melon-Regulska, „Communicare. Almanach antropologiczny. Oralność/Piśmienność”, t. 2, s. 9–32.
Google Scholar
Jędrych K., 2015, Technopol w krainie wyobraźni. O „Podróżach Pana Kleksa” Jana Brzechwy, „Filoteknos. Literatura dziecięca – mediacja kulturowa – antropologia dzieciństwa”, t. 5, s. 71–83.
Google Scholar
Joachimowska M., 2020, O potrzebie wiedzy humanistycznej. Ku wychowaniu człowieka zintegrowanego. Próba wskazania tropów, „Studia Edukacyjne”, nr 57, s. 282–299, https://doi.org/10.14746/se.2020.57.20.
Google Scholar
Kardaras N., 2018, Dzieci ekranu. Jak uzależnienie od ekranu przejmuje kontrolę nad naszymi dziećmi – i jak wyrwać je z transu, przeł. A. Jarosz, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar
Klichowski M., 2015, Edukacja cyborgów. Jak działać, by nowe technologie były sprzymierzeńcem, a nie wrogiem?, w: Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty, red. J. Pyżalski, Wydawnictwo theQ studio, Łódź, s. 1–11.
Google Scholar
Konefał S., 2002, Topika religijna w filmie Ridleya Scotta „Blade Runner”, w: Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie, red. M. Przylipiak, K. Kornacki, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 229–241.
Google Scholar
Koziołek R., 2022, Dobrze się myśli literaturą, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.
Google Scholar
Koziołek R., 2023, Czytać, dużo czytać, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.
Google Scholar
Kurzweil R., 2013, Nadchodzi osobliwość: kiedy człowiek przekroczy granice biologii, przeł. E. Chodkowska, A. Nowosielska, Kurhaus Publishing, Warszawa.
Google Scholar
Leavis F.R., 1962, Two cultures? The significance of C.P. Snow, “Spectator”, no. 6976 (9.03.1962), s. 53–88.
Google Scholar
Legeżyńska A., 2021, Postawa humanisty i postawa humanistyczna dziś, Kalejdoskop Kultury, 21.12.2021, https://kalejdoskopkultury.pl/postawa-humanisty-i-postawa-humanistyczna-dzis/ [dostęp: 20.02.2024].
Google Scholar
Malinowski B., 2016, Jak Facebook zamyka nas w bańce informacyjnej. Algorytm filtrujący newsfeed a zjawisko filter bubble, „Zarządzanie Mediami”, t. 4 (1), s. 15–22.
Google Scholar
Małek M., 2012, Problem udoskonalania człowieka w świetle osiągnięć nauk medycznych i technicznych, „Studia Philosophica Wratislaviensia”, t. 7, nr 4, s. 149–160.
Google Scholar
Małek-Orłowska M., 2015, Technologie human enhancement: zakres zastosowania i metody oceny, w: Horyzonty konstruktywizmu. Inspiracje, perspektywy, przyszłość, red. E. Bińczyk, A. Derra, J. Grygieńć, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, s. 401–422.
Google Scholar
Mariański J., 2021, O nowej duchowości – próba opisu zjawiska, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1 (12), s. 40–68.
Google Scholar
Markowski M.P., 2013, Poetyka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków [e-book, pdf].
Google Scholar
Napiórkowski M., 2022, Naprawić przyszłość. Dlaczego potrzebujemy lepszych opowieści, żeby uratować świat, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar
Nycz R., 2017, Nowa humanistyka w Polsce: kilka bardzo subiektywnych obserwacji, koniektur, refuktacji, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 18–40, https://doi.org/10.18318/td.2017.1.2.
Google Scholar
Próchnicki W., 2018, Rzeczywistość współczesnej humanistyki, w: Uniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność. Studia, red. J. Ławski, K.K. Pilichiewicz, Wydawnictwo Prymat, Białystok, s. 61–82, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/9960/1/W_Prochnicki_Rzeczywistosc_wspolczesnej_humanistyki.pdf [dostęp: 22.02.2024].
Google Scholar
Przegalińska A., Oksanowicz P., 2023, Sztuczna inteligencja, nieludzka, arcyludzka, wyd. 2, Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”, Kraków.
Google Scholar
Radkowska-Walkowicz M., 2008, Od Golema do Terminatora. Wizerunki sztucznego człowieka w kulturze, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Sitarski P., 2010, Sens stylu. O twórczości Ridleya Scotta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Siwak W., 2017, Problemy edukacji w erze cyborgów. Spojrzenie z dystansu, „Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN”, nr 1, s. 103–127, https://doi.org/10.15290/parezja.2017.07.07, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/5803/1/Parezja_1_2017_%287%29_W.Siwak_Problemy_edukacji_w_erze_cyborgow_Spojrzenie_z_dystansu.pdf [dostęp: 19.02.2024].
Google Scholar
Sławek T., 2021, A jeśli nie trzeba się uczyć, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar
Snow Ch.P., 1999, Dwie kultury, przeł. T. Baszniak, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Google Scholar
Sobotka B., 2020, Kompetencje jutra, czyli czego przyszłość będzie wymagała od naszych dzieci, Wydawnictwo OSMPower sp. z o.o., Warszawa.
Google Scholar
Stawiszyński T., 2022, Reguły na czas chaosu, Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”, Kraków.
Google Scholar
Szpunar M., 2014, Od pierwotnej oralności do wtórnej piśmienności w epoce dominacji internetowego biasu, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 57, nr 4 (220), s. 694–706, https://doi.org/10.4467/2299-6362PZ.14.038.2839.
Google Scholar
Szpunar M., 2019, Kultura algorytmów, Wydawnictwo ToC, Kraków.
Google Scholar
The future of jobs report 2023, 2023, The World Economic Forum, 30.04.2023, https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/ [dostęp: 10.02.2024].
Google Scholar
Tischner J., 2011, Myślenie według wartości, Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”, Kraków.
Google Scholar
Turnbull H.W., ed., 1959, The correspondence of Isaac Newton, vol. 1: 1661–1675, Published for the Royal Society at the University Press, Cambridge.
Google Scholar
Wróblewski B., 2017, Steven Spielberg – czarodziej kina uzależniony od filmów, wyborcza.pl, 13.10.2017, https://wyborcza.pl/7,90535,22504348,steven-spielberg-czarodziej-kina-uzalezniony-od-filmow.html [dostęp: 21.02.2024].
Google Scholar