Opublikowane: 2020-10-06

O zadawaniu pytań na lekcji języka polskiego. Studium przypadku

Anna Tabisz Logo ORCID

Abstrakt

The article presents the results of qualitative and quantitative analysis of questions asked during a single Polish language lesson. It consists of two main parts. The first presents and comments on the results of the teacher’s questions analysis, the second ‒ questions asked by students. The concept of Bogusław Skowronek was used, who distinguished four types of questions in his classification: 1) reassuring-instrumental; 2) substantive; 3) about the meta-didactic function; 4) not related to the classroom situation. The first two categories were specified in more detail by Elizabeth Perrott’s proposition, which distinguishes between guiding questions and questions for clarification among reassuring-instrumental questions, while she divides substantive questions according to the type of thought process launched during the answer and indicates lower-order and higher-order questions. The text ends with a summary containing not very optimistic conclusions.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Tabisz, A. (2020). O zadawaniu pytań na lekcji języka polskiego. Studium przypadku. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 29, 139–156. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2020.29.10

Cited by / Share

Tom 29 (2020)
Opublikowane: 2020-10-06


ISSN: 0208-5011
eISSN: 2353-9577
Ikona DOI 10.31261/TPDJP

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.