Opublikowane: 2019-12-25

Sen, śmierć i chart. Doświadczenie pasywności w obrazach Luciana Freuda

Justyna Schollenberger Logo ORCID

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest analizie doświadczenia pasywności w wybranych dziełach Luciana Freuda. Malarz przedstawia na swych obrazach postacie nagich ludzi oraz psów rasy whippet pogrążonych we śnie lub bezruchu. Ludzka nagość wydaje się bezwstydna, nieomal zwierzęca – jednocześnie jaskrawo kontrastuje ze swobodnymi pozami chartów. Freud twierdził, że w swych dziełach chce uchwycić zwierzęcość człowieka, przedstawić jego cielesność, nagość. W jego dziełach daje się uchwycić interesujące zaburzenia tradycyjnych dychotomii człowiek-zwierzę, kultura-natura. Pies i człowiek tworzą osobliwą wspólnotę pasywności, opartą na wspólnym bezruchu, wycofaniu się ze świata.

Słowa kluczowe:

Lucian Freud , pies , zwierzęcość , pasywność

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Schollenberger, J. (2019). Sen, śmierć i chart. Doświadczenie pasywności w obrazach Luciana Freuda. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (5), 333–341. https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2019.05.27

Cited by / Share

Nr 5 (2019)
Opublikowane: 2019-12-31


ISSN: 2719-2687
eISSN: 2451-3849
Ikona DOI 10.31261/ZOOPHILOLOGICA

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.